AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #1 Skrevet 23. mars 2020 Hva tenker dere permiterte og arbeidsledige om bønders mangel på sesongarbeidere? Monika Mæland med røkla ser ut til å hinte fram at det kan bli en slags ny form for "dugnad", som nok vil ligne veldig mye på plantasje-driften i sørstatene for et par hundre år siden. Hva tenker dere om at folke kan bli brukt til å forskyne landet i tiden som kommer? Anonymkode: 9c165...806
Jaybird Skrevet 23. mars 2020 #2 Skrevet 23. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva tenker dere permiterte og arbeidsledige om bønders mangel på sesongarbeidere? Monika Mæland med røkla ser ut til å hinte fram at det kan bli en slags ny form for "dugnad", som nok vil ligne veldig mye på plantasje-driften i sørstatene for et par hundre år siden. Hva tenker dere om at folke kan bli brukt til å forskyne landet i tiden som kommer? Anonymkode: 9c165...806 Hva vi tenker om at folk som likevel går uten arbeid bidrar til å skaffe samfunnet de, og vi, lever i mat? Vel, jeg synes det er totalt unødvendig å dra paralleler til slavedriften og rasismen som var i sørstatene for et par hundre år siden i hvert fall! Jeg tenker at hvis vi kan bidra med arbeid så skal vi gjøre det. Selvfølgelig skal vi det. 17
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #3 Skrevet 23. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere permiterte og arbeidsledige om bønders mangel på sesongarbeidere? Monika Mæland med røkla ser ut til å hinte fram at det kan bli en slags ny form for "dugnad", som nok vil ligne veldig mye på plantasje-driften i sørstatene for et par hundre år siden. Hva tenker dere om at folke kan bli brukt til å forskyne landet i tiden som kommer? Anonymkode: 9c165...806 Hvis arbeidsledige kan gjøre noe matnyttig for 80 prosent av lønna de får, så ser jeg ikke noe problem med det. Viktigste er at mat kommer på bordet og at denne krisen ikke trenger å tappe statskassa nevneverdig. Anonymkode: acc20...56f 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #4 Skrevet 23. mars 2020 Jeg tenker at myndighetene gir fullstendig faen i oss. Ikke trenger vi mat, ikke trenger vi penger, ikke trenger vi sosial omgang, ikke trenger vi arbeid. Var vi husdyr ville myndighetene fått besøk av mattilsynet nå. Anonymkode: 4b618...440
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #5 Skrevet 23. mars 2020 Og det heter ikke forskyne, det heter forsyne! Anonymkode: 4b618...440 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #6 Skrevet 23. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at myndighetene gir fullstendig faen i oss. Ikke trenger vi mat, ikke trenger vi penger, ikke trenger vi sosial omgang, ikke trenger vi arbeid. Var vi husdyr ville myndighetene fått besøk av mattilsynet nå. Anonymkode: 4b618...440 Anonymkode: b40ee...82c 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #7 Skrevet 23. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at myndighetene gir fullstendig faen i oss. Ikke trenger vi mat, ikke trenger vi penger, ikke trenger vi sosial omgang, ikke trenger vi arbeid. Var vi husdyr ville myndighetene fått besøk av mattilsynet nå. Anonymkode: 4b618...440 Ja, og alt dette for at Erna, Siv og gjengen skal sitte og se lommebøkene sine bli feite. De regelrett sulter oss, ikke får vi penger av NAV, ikke får vi noe som helst informasjon heller. De legger ikke til rette for noe som helst, de tenker kun på seg. Nå later de som om de er i karantene slik at de kan ha hemmlige møter via videolink, slik at de slipper noe som helst innsyn i hva regjering og Storting foretar seg. Makan til oppførsel. Anonymkode: 0bc93...e80 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #8 Skrevet 23. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og alt dette for at Erna, Siv og gjengen skal sitte og se lommebøkene sine bli feite. De regelrett sulter oss, ikke får vi penger av NAV, ikke får vi noe som helst informasjon heller. De legger ikke til rette for noe som helst, de tenker kun på seg. Nå later de som om de er i karantene slik at de kan ha hemmlige møter via videolink, slik at de slipper noe som helst innsyn i hva regjering og Storting foretar seg. Makan til oppførsel. Anonymkode: 0bc93...e80 😂😂😂 Anonymkode: acc20...56f 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #9 Skrevet 23. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og alt dette for at Erna, Siv og gjengen skal sitte og se lommebøkene sine bli feite. De regelrett sulter oss, ikke får vi penger av NAV, ikke får vi noe som helst informasjon heller. De legger ikke til rette for noe som helst, de tenker kun på seg. Nå later de som om de er i karantene slik at de kan ha hemmlige møter via videolink, slik at de slipper noe som helst innsyn i hva regjering og Storting foretar seg. Makan til oppførsel. Anonymkode: 0bc93...e80 Dette innlegget overgår det meste jeg har lest på kg 😂😂😂 Anonymkode: 7407e...5e5 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #10 Skrevet 23. mars 2020 Som bonde er jeg temmelig sikker på at ingen kommer til å komme på dugnad hit🙄 Vi bønder er jo vant til å bli latterliggjort og utskjelt. Uansett, i disse vanskelige tidene har jeg ingen planer om å øke produksjonen på gården. Jeg skal sørge for meg og mine, enkelt og greit. Så kan jo de som hater norsk landbruk og vil importere alt mat klare seg selv. Anonymkode: 65fce...3ce 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #11 Skrevet 23. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Som bonde er jeg temmelig sikker på at ingen kommer til å komme på dugnad hit🙄 Vi bønder er jo vant til å bli latterliggjort og utskjelt. Uansett, i disse vanskelige tidene har jeg ingen planer om å øke produksjonen på gården. Jeg skal sørge for meg og mine, enkelt og greit. Så kan jo de som hater norsk landbruk og vil importere alt mat klare seg selv. Anonymkode: 65fce...3ce Da får du vel heller ingenting subsidiert av staten vil jeg tro, med den holdningen. Og da kan jeg virkelig forstå deg også. Dagens politikk der vi skal alltid trakte etter det billige fra utlandet viser seg å ikke være verdt mye når vi står i krisesituasjoner som dette. Og den kommer til å bli verre. EU rakner i sømmene. Anonymkode: 0bc93...e80 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #12 Skrevet 23. mars 2020 Man blir subsidiert etter hvor mye man produserer, så enkelt er det. Og med manglende arbeidskraft tilgjengelig framover, stor sjanse for selv å bli syk, og generelt all usikkerhet oppi denne krisa, er det ingen god ide å skulle øke drifta. Kan ende i en katastrofe for min egen del det. Jeg håper virkelig at norsk landbruk får en oppsving etter denne krisa. Kanskje folk begynner å se verdien av landbruket. Anonymkode: 65fce...3ce 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #13 Skrevet 23. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får du vel heller ingenting subsidiert av staten vil jeg tro, med den holdningen. Og da kan jeg virkelig forstå deg også. Dagens politikk der vi skal alltid trakte etter det billige fra utlandet viser seg å ikke være verdt mye når vi står i krisesituasjoner som dette. Og den kommer til å bli verre. EU rakner i sømmene. Anonymkode: 0bc93...e80 Hva med regjeringens holdninger til norske bønder??? Anonymkode: 4b618...440 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #14 Skrevet 23. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som bonde er jeg temmelig sikker på at ingen kommer til å komme på dugnad hit🙄 Vi bønder er jo vant til å bli latterliggjort og utskjelt. Uansett, i disse vanskelige tidene har jeg ingen planer om å øke produksjonen på gården. Jeg skal sørge for meg og mine, enkelt og greit. Så kan jo de som hater norsk landbruk og vil importere alt mat klare seg selv. Anonymkode: 65fce...3ce Vi er mange som lenge jobbet på gård, men som ble byttet ut med billigere arbeidskraft fra utlandet. Vi nordmenn måtte jo ha en lønn vi kunne leve av her i Norge.. Sorry, men at ingen hjelper nå, forstår jeg godt.. Anonymkode: 04dac...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #15 Skrevet 23. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Vi er mange som lenge jobbet på gård, men som ble byttet ut med billigere arbeidskraft fra utlandet. Vi nordmenn måtte jo ha en lønn vi kunne leve av her i Norge.. Sorry, men at ingen hjelper nå, forstår jeg godt.. Anonymkode: 04dac...ba4 Det endrer seg nok når det ikke er poteter å få i butikken, grønnsakene forsvinner, mel og brød blir borte. Hvis denne krisen strekker seg langt kan det komme til slike tilstander. Det er begrenset hvor lenge vi kan kun holde oss til mat fra utlandet. Jeg tror de fleste trår til nå og sørger for at vi får et litt mer levedyktig landbruk. Anonymkode: 0bc93...e80 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #16 Skrevet 23. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er mange som lenge jobbet på gård, men som ble byttet ut med billigere arbeidskraft fra utlandet. Vi nordmenn måtte jo ha en lønn vi kunne leve av her i Norge.. Sorry, men at ingen hjelper nå, forstår jeg godt.. Anonymkode: 04dac...ba4 Velvel, jeg har selv jobbet som avløyser i mange år før jeg tok over gården. Klarte meg da fint på lønna? Men sikter du til millionlønn må du nok finne annet å gjøre. Har selv en ansatt fra Litauen. Har samme lønna som en norsk avløyser ville hatt, pluss endel ekstra, fordi han er uunnværlig her. Vi snakker dermed om ei god månedslønn. Hvorfor ikke norsk arbeidskraft? Ingen norske finner jobben og lønna god nok. Og jeg har enda ikke hatt en norsk avløyser som kan måle seg med de forrige jeg har hatt fra utlandet. Både når det gjelder kvalitet og arbeidsinnsats. Så det så... Jeg har altså ingen tro på at noen gidder å ta i ett tak for oss bønder🙄 Anonymkode: 65fce...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #17 Skrevet 23. mars 2020 58 minutter siden, Jaybird skrev: Hva vi tenker om at folk som likevel går uten arbeid bidrar til å skaffe samfunnet de, og vi, lever i mat? Vel, jeg synes det er totalt unødvendig å dra paralleler til slavedriften og rasismen som var i sørstatene for et par hundre år siden i hvert fall! Jeg tenker at hvis vi kan bidra med arbeid så skal vi gjøre det. Selvfølgelig skal vi det. Er ikke det lutt paradoksalt at folk er uten jobb nettopp fordi de ikke fikk lov å jobbe og måtte permitteres, men nå oppfordres de til ut sesongarbeid for å hjelpe samfunnet? Anonymkode: 553c8...11b 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #18 Skrevet 23. mars 2020 Ungdommen som nå syter og klager over en tapt russetid har mer enn nok fritid til å bidra på gårder rundt omkring. Anonymkode: 4b679...43a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #19 Skrevet 23. mars 2020 Det virker ikke som det er noen som egentlig skjønner hvilken krise regjeringen kaster oss ut i nå. Jeg tror denne godtroenheten og medgjørligheten må være det mest skremmende jeg har opplevd i hele mitt liv. Jeg regner også med at regjeringen skal "redde" oss med flere tiltak når økonomien og matforsyningen går til helvete og folk for alvor bli redde og desperate. Anonymkode: 4b618...440
Anbefalte innlegg