Gå til innhold

Norsk muntelig hjelp


mrs williams

Anbefalte innlegg

Kom opp i norsk muntelig...hjelp!!

Lurer bare på en ting fra dere som har vert oppe nå nylige år:

Hvilken oppgaver kan mann få?

hvordan gjøre det best mulig?

Siden ingen av oss som er oppe er under 23 år lurer vi veldig på dette- he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kommer hvertfall til å ha hele pensumet fra VKI og VKII. Søk på google.com etter pensumlistene.

I de fleste muntlige eksamen så får du en forberedelsestid hvor du får en oppgave du skal jobbe med (du blir innkalt først). Det er gjerne på 15-20 minutter. Deretter blir du innkalt inn til eksaminasjonsrommet hvor du skal i ca 10 minutter legge frem det du har funnet ut fra oppgaven du akkurat har jobbet med. Deretter er det 10-15 minutter til hvor de kommer til å spørre deg et eller annet fra pensumet fra begge årene. Da kan du forvente alt mulig fra VKI og VKII.

Hvordan gjøre det best mulig? At du kan det meste. Hvis man ikke har lest godt nok så er det hard luck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piglet i.i.

Da jeg var oppe i norsk mundtlig i 2000, var det forberedelsestid med ukjent tekst. Så kom jeg inn, snakket om den i noen minutter, så fikk jeg en kjent tekst og snakket om den i noen minutter, og så snakket jeg om særemne i noen minutter. Den ene teksten var fra språkhistorien (Aasen) og den andre var fra litteraturhistorien (Krigslitteratur - Inger Hagrup), og dette er typisk.

Jeg fikk 6, og brude vel ha nøkelen til hvordan man gjør det best mulig, men jeg vet ikke helt... :oops: Jeg hadde fulgt veldig godt med i timene, og så brukte jeg de 48 timene godt, og fokuserte mest på det jeg ikke var så sterk i. Bl.a. dialekter, som jeg syntes var veldig vanskelig, og heldigvis slapp. Har du dialektprøver, så bruk en hel del tid på det. Ellers syntes jeg også diktanalyse var vanskelig, så det brukte jeg litt tid på. Prøvde også å skape meg et overblik over både språkhistorien og litteraturhistorien, og brukte tidslinjer. Forberedte meg også på en kort presentasjon av særemne.

Håper dette hjalp litt! Lykke til!

Piglet i.i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært oppe i norsk munntlig. Vi hadde en veldig grei lærer som utelukket dialekt-prøver og renessansen, barokken og alt det der. Han hintet også til at vi burde konsentrere oss som årets pensum og norrønt.

Oppgaven (i alle fall med oss) er inndelt i tre deler. I den første skal du legge ut om særstoffet du har arbeidet med, i den andre får du en ukjent tekst (ofte et dikt, men det kan også være utdrag fra en novelle/roman) som du skal "tolke" og plassere litteraturhistorisk.

I den siste delen får du en oppgave der du skal legge ut om noe fra pensum. Oppgavene vi fikk var bl.a. å legge ut om norrønt (språket) og fortelle om språkstriden (med vekt på 1814 til jamstillingsvedtaket i 1885).

Språkstriden på 1800-tallet og reformene etter 1900 bør du i hvert fall ha litt peiling på, også norrønt (både språk og litteratur) og selvsagt periodene etter 1900. Dialektprøver er ganske vanlige på munntlig eksamen, så hvis du ikke har fått noen annen beskjed ville jeg lest en del på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra det gikk dødsbra...

Fikk først eventyr også særemne og til slutt norrønt.

Ville ikke ha norrønt, men det var den delen de var mest imponert over he he he er så happy....fikk 5 og er stor fornøyd!!! siden dette egentlig er et tre års fag og vi tok det på et år jippi.... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra det gikk dødsbra...

Fikk først eventyr også særemne og til slutt norrønt.

Ville ikke ha norrønt, men det var den delen de var mest imponert over he he he er så happy....fikk 5 og er stor fornøyd!!! siden dette egentlig er et tre års fag og vi tok det på et år jippi.... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest M-u-n-t-l-i-g
Kom opp i norsk muntelig...hjelp!!

Da jeg var oppe i norsk mundtlig i 2000' date=' var det forberedelsestid med ukjent tekst.[/quote']

En av fordelene ved å komme opp i norsk muntlig, er at det ikke går an å høre skrivefeilene. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med femmeren! Det er kjempebra, særlig siden du har tatt norsken så intensivt. :D Hvilken skole har du gått på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...