Gå til innhold

Middagstallerken 25 cm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått tallerkner jeg har bestilt fra nett. De er 25 cm, og da jeg pakket dem opp syns jeg de virket små. Etter litt googling fant jeg ut at middagstallerkener visstnok har økt mye med årene, og at det tidligere i USA var vanlig med 16 cm. 

Syns dere 25 cm blir for smått? Tenker mest på når jeg skal ha gjester, men da pleier jeg jo å ha mat på bordet så man kan forsyne seg flere ganger. 

Anonymkode: 30bc6...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da får de god plass i oppvaskmaskinen. En stooor fordel. Tallerkener som er 28 cm og større kan ofte bli ett problem å stable i oppvaskmaskinen.

Anonymkode: 2175d...1f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 28 cm vi har nå fant jeg ut, så 25 cm er kanskje ikke så stor forskjell. Vi får plass til 28 cm i oppvaskmaskinen, men disse tallerknene finnes kun i 30 cm hvis vi skal ha de større, og det tror jeg kan bli knotete. 

Da tror jeg at jeg ender opp med å beholde dem! :) 

Anonymkode: 30bc6...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt i minste, vil jeg si. Vi har 27 cm og de er ikke akkurat kjempestore. 

Anonymkode: be7e0...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hverdagsbruk er 25 cm. helt perfekt synes jeg. Da unngår man å spise mer enn nødvendig bare fordi tallerkenen liksom må "fylles opp" og det er, som nevnt over her, god plass til dem i oppvaskmaskinen. Jeg har også noen gamle middagstallerkener fra 30-tallet og de er nok ikke mer enn 22 - 23 cm. 

Jeg har imidlertid også middagstallerkener som er 28 cm. fordi det blir mer delikat når man skal servere mye forskjellig tilbehør som for eksempel på julaften etc., men det er strengt tatt ikke nødvendig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er 28 cm, ikke noe problem med oppvaskmaskina.

Anonymkode: feab8...ff2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Leo said:

Til hverdagsbruk er 25 cm. helt perfekt synes jeg. Da unngår man å spise mer enn nødvendig bare fordi tallerkenen liksom må "fylles opp" og det er, som nevnt over her, god plass til dem i oppvaskmaskinen. Jeg har også noen gamle middagstallerkener fra 30-tallet og de er nok ikke mer enn 22 - 23 cm. 

Jeg har imidlertid også middagstallerkener som er 28 cm. fordi det blir mer delikat når man skal servere mye forskjellig tilbehør som for eksempel på julaften etc., men det er strengt tatt ikke nødvendig. 

Det er et godt poeng, til festmiddag er kanskje 28 cm bedre. 

Nå finnes disse kun i 30 cm hvis man skal ha større enn 25 cm, og da ble de litt vel dyre. Og jeg syns 30 cm til hverdags er litt voldsomt.

Anonymkode: 30bc6...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et godt poeng, til festmiddag er kanskje 28 cm bedre. 

Nå finnes disse kun i 30 cm hvis man skal ha større enn 25 cm, og da ble de litt vel dyre. Og jeg syns 30 cm til hverdags er litt voldsomt.

Anonymkode: 30bc6...a8e

Siden året består av absolutt flest hverdager ville jeg da ha beholdt de som er 25 cm og heller evt. ha kjøpt noen billigere, større tallerkener til festbruk som lar seg kombinere med det andre serviset ditt. 30 cm blir jo nesten som et serveringsfat og er enormt i mine øyne! I hvert fall til hverdags. 

Porsgrund har bl.a. enkle, hvite porselenstallerkener i forskjellige størrelser og fasonger til en rimelig penge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal dekke et spisebord og ha plass til serveringsfat og - skåler +evt noe pynt på midten av bordet, så er det også en fordel at middagtallerknene ikke er så kjempestore 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den nye standardstørrelsen med 27-28 er for stor. På hytta har vi et gammelt servise der middagstallerkenene er 25 cm store. Det er perfekt størrelse!

Anonymkode: 669a2...4b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forresten ikke at standarden noen gang har vært 16 cm, heller ikke i USA. 16 cm er størrelsen på asjetten til kundeservice, og det er veldig smått. Frokostasjetter i dag er som regel ca. 22 cm i dag.

Hvilket servise er det du har bestilt, TS?

Anonymkode: 669a2...4b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 25 cm middagstallerkner som brukes hver dag, og det fungerer helt flott. Det er som du sier, at tallerkner har blitt større i senere tid. I gamle dager var ikke 25 cm uvanlig tallerkenstørrelse. Jeg har arvet et finservise etter oldemor, og uten at jeg har målt, mener jeg at de tallerknene er i alle fall ikke større enn hverdags-serviset. 

16 cm, derimot, tror jeg aldri har vært standard middagstallerken. Heller ikke i USA.

Anonymkode: f4afb...cde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror forresten ikke at standarden noen gang har vært 16 cm, heller ikke i USA. 16 cm er størrelsen på asjetten til kundeservice, og det er veldig smått. Frokostasjetter i dag er som regel ca. 22 cm i dag.

Hvilket servise er det du har bestilt, TS?

Anonymkode: 669a2...4b7

16 cm hørtes ganske smått ut, ja!

Jeg har bestilt MSY fra Mateus. Takk for alle svar, i dag spiste jeg middag på det, og syns det var helt fint i størrelsen. :) 

Anonymkode: 30bc6...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At "standard" diameter for middagstallerken i storspiste USA har vært 16 cm nekter jeg å tro.  En kake-/kuverttallerken har jo gjerne diameter på 17-18 cm og frokosttallerkener er som regel 21-22 cm i diameter. 

MEN(!) det er jo vesentlig hvordan tallerkenen er utformet. På tallerkenene TS har bestilt kan jo hele tallerkenen fylles med mat, mens på en tallerken med større diameter som har kant på er kanskje diameteren på den delen av tallerkenen maten plasseres på mindre enn det, det avhenger av bredden på kanten.

TS' tallerken:

34e555ed-e77e-42ec-b728-d47982324ab8

Tallerken med kant:

hviot_riflet_1_500x500.jpeg

Anonymkode: cd9ea...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...