Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huh?? Hvor leste du at målet ikke er å utrydde smitten? Hvis det er tilfelle, så skjønner ikke jeg heller logikken. 😂 

Anonymkode: d9de8...b37

Målet er ikke å utrydde smitten. Det går ikke an. Målet er å strekke det ut så folk blir smittet på en kontrollert måte og på den måten skaper vi flokkimmunitet som vil beskytte de gruppene vi nå holder oss inne for å beskytte. 

Anonymkode: aaf11...b1d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Rosatoast skrev:

Det går ikke an å utrydde en smitte, hadde det vært mulig ville det vært et mirakel fra klar himmel isåfall. 
Det du sier er riktig, men helt ærlig så forstår jeg ikke hvorfor du ikke forstår? :) 

Les første innlegg ;) 

Gjest Albbas
Skrevet

Har de sagt det da? Jeg har ikke fått med meg det, ser det bare blir nevnt på KG hele tiden, at vi må bure oss inne så vi blir kvitt viruset (som altså ikke er målet...). 

Skrevet
7 minutter siden, Nasken skrev:

Les første innlegg ;) 

Jeg har lest, derfor jeg kommenterer også. Jeg forstår ikke hvorfor du ikke klarer å forstå? 
Men men, folk er forskjellig :P 

Gjest Albbas
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Nasken said:

Lang artikkel, kan du sitere der det står at regjeringen mener at dette går over raskere jo bedre vi er til å følge tiltakene? 

Leser nesten det motsatte jeg... 

Jeg synes vi har vært flinke til å omstille oss. Vi har klart å følge planene vi har hatt til nå og det har ikke kommet noen store overraskelser.

- Jeg tenker at vi har forsøkt å gå inn med rett tiltak på rett tid. Dette handler også om tretthet i befolkningen. Vi skal holde på lenge og folk må være med.

Endret av Albbas
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Målet er ikke å utrydde smitten. Det går ikke an.

Det går an i Norge, men det krever vilje til å gjøre det. Alt som trengs er sette inn nok tiltak til at R0 blir mindre enn 1 og nok testing til at det holder seg slik.

Anonymkode: 8cb38...156

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an i Norge, men det krever vilje til å gjøre det. Alt som trengs er sette inn nok tiltak til at R0 blir mindre enn 1 og nok testing til at det holder seg slik.

Da må vi bygge kuppel over Norge og aldri la noen andre slippe inn.

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Albbas skrev:

Lang artikkel, kan du sitere der det står at regjeringen mener at dette går over raskere jo bedre vi er til å følge tiltakene? 

Leser nesten det motsatte jeg... 

Nei det står ikke der. Men i pressekonferansen i dag så ble det sagt, og jeg har hørt det tidligere også :) Det er det som får meg til å klø meg litt i hodet. Men samme kan det være 😛 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror all forvirringen kommer av at det er Erna og politikerne som taler til folket, og ikke FHI

Anonymkode: 25570...ea6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må vi bygge kuppel over Norge og aldri la noen andre slippe inn.

Vi trenger sterk kontroll og testing fram til det kommer en vaksine eller gode medisiner. Vi har allerede mer eller mindre stengt grensene, så det er hovedsaklig intern smitte vi må få kontroll på. De får det til i Sør-Korea, så hvorfor kan ikke vi?

Gjest Tutte
Skrevet
2 timer siden, Nasken skrev:

Men målet er jo ikke å utrydde smitten? Slik jeg forstår det så er målet å strekke det ut slik at vi ikke sprenger kapasiteten på sykehusene- og på sikt opparbeide en slags flokkimmunitet. Det er ikke gjort i en håndvending, derfor forstår jeg ikke logikken i det de sier. 

Målet er jo å utrydde det, men det vil ta tid før det kan bli stoppet helt. Det sier seg selv at jo mer vi holder avstand, jo mindre smitte og svakere vil viruset bli. Virus er i motsetning til bakterier avhengig av vertsceller for å formere seg, og uten det vil det derfor gradvis forsvinne.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man vet ikke om man kan bli immun i hele tatt, det har WHO også innrømmet. Best å drøye det mest mulig til vi har vaksine og behandling.

Anonymkode: 9c34c...fe4

Er det ikke bare å be folk som har hatt testbekreftet corona og har hatt et lett sykdomsforløp om å kontrollert utsette seg for smitte igjen??   Man vil jo fort finne det ut om man finner 100 forsøkspersoner som vil gjøre dette.

Anonymkode: 4d84d...6b5

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Tutte skrev:

Målet er jo å utrydde det, men det vil ta tid før det kan bli stoppet helt. Det sier seg selv at jo mer vi holder avstand, jo mindre smitte og svakere vil viruset bli. Virus er i motsetning til bakterier avhengig av vertsceller for å formere seg, og uten det vil det derfor gradvis forsvinne.

Virus er ikke engang sett på som et levende vesen utenfor en vertskropp. Jobben til viruset i en kropp er å kopiere seg selv så mye som overhodet mulig.

Syns denne var nyttig, forklarer enkelt hva virus er.  Laget for barn og unge. 

https://ung.forskning.no/sykdommer-virus/virus-er-bade-venn-og-fiende/1653864

Gjest Tutte
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virus er ikke engang sett på som et levende vesen utenfor en vertskropp. Jobben til viruset i en kropp er å kopiere seg selv så mye som overhodet mulig.

Syns denne var nyttig, forklarer enkelt hva virus er.  Laget for barn og unge. 

https://ung.forskning.no/sykdommer-virus/virus-er-bade-venn-og-fiende/1653864

Ja, det var en nyttig og lettlest artikkel som forklarer hvordan virus fungerer. Og bør være en motivasjon til alle hvor viktig det er å følge strenge tiltak med avstand i hverdagen og isolasjon ved sykdom for å unngå smitte. Jo flinkere folk er, jo raskere vil viruset bremses og til slutt ikke er noen fare lenger.

Vaksiner vil gjøre at prosessen går raskere, men er så mye vi kan gjøre selv ved og ikke la det få mulighet til å formere seg. Ikke uten grunn at det kalles krig mot virus.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Rosatoast skrev:

Det går ikke an å utrydde en smitte, hadde det vært mulig ville det vært et mirakel fra klar himmel isåfall. 
Det du sier er riktig, men helt ærlig så forstår jeg ikke hvorfor du ikke forstår? :) 

Kanskje du kan forklare da? Jeg forstår heller ikke. Jeg hører de sier at ting skal gå fort over om vi er flinke, men samtidig sier de at de ønsker å dra smitten utover lang tid for å takle de syke. 

I tillegg sier den reklamen at vi skal stoppe smitten ved å dytte grafen undre smertegrensen, men den deriverte er jo ikke mindre, så like mange blir smittet og smitten blir ikke stoppet, bare utsatt i tid.

Men jeg har nok kommet til at det er folk som ikke er så vant til å snakke presist som uttaler seg for å få flest mulig til å følge rådene uten å innse at det virker mot sin hensikt på noen av oss. Jeg velger riktignok å holde en streng linje frem til jeg forstår hensikten med tiltakene. 

Anonymkode: db621...df0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Nasken skrev:

For å avklare aller først: jeg er godt innforstått med at strategien er å drøye ut smitten slik at vi ikke sprenger sykehuskapasiteten. 

Men det jeg ikke forstår, er det regjeringen går ut med at jo flinkere vi er til å følge reglene, jo raskere går dette over. Jeg tenker jo det er omvendt jeg- jo flinkere vi er jo lenger drøyer det (ikke at jeg er uenig, jeg bare forstår ikke logikken) 

Satser de på at medisinene vil fungere? Slik at de kan ta i mot en større mengde syke- fordi de får kortere liggetid/ ikke trenger sykehusinnleggelse?

Enig med deg i at dette er ulogisk, hadde tenkt til å lage en tråd om det selv,  da jeg har hørt det blir sagt mye, og ikke forstår hva de mener. Jeg tror at de ikke tenker seg om, og sier at vi blir raskere ferdig bare som noe slags motiverende pjatt.

Anonymkode: 6a38b...fb4

• Liker 1
Gjest Tutte
Skrevet

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg i at dette er ulogisk, hadde tenkt til å lage en tråd om det selv,  da jeg har hørt det blir sagt mye, og ikke forstår hva de mener. Jeg tror at de ikke tenker seg om, og sier at vi blir raskere ferdig bare som noe slags motiverende pjatt.

Anonymkode: 6a38b...fb4

Forstår ikke hva dere mener er ulogisk jeg.

Jo, flinkere folk er jo raskere vil viruset etterhvert forsvinne da det ikke har mulighet til å formere seg. Det er ikke bare immunitet som må til for at et virus skal forsvinne. Ved å gjøre det på måten man gjør det nå, vil viruset forsvinne gradvis selv om det tar tid. Om man skulle satse på immunitet, så ville det blitt altfor mange syke og mange ville ikke fått hjelpen de trenger. Å gjøre det på den måten er kun mulig når det er tilgang på vaksine, slik at folk blir immune uten å bli syke.

Skrevet

Dere som sier at vi skal bli kvitt smitten- hvordan tenker dere da? At vi skal stenge grensene i 18 måneder? Lamme norsk økonomi? 

Alt av hva jeg har lest tilsier at de legger seg på en linje der målet er å strekke ut smitten for å ikke overbelaste sykehusene. Altså, man får ikke stoppet epidemien- det er heller ikke målet. Dere som tror vi kommer til å kunne bli kvitt smitten helt og at det er målet med disse tiltakene har misforstått, tror jeg. 

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)
12 timer siden, Nasken skrev:

Men målet er jo ikke å utrydde smitten! Det sier de jo selv, senest i morges. Derfor forstår jeg det ikke. 

Tror jeg gir meg her jeg altså, det er tydeligvis vanskelig å få dere til å forstå hva jeg mener 😛 

Jeg forstår helt hva du mener TS, men jeg har dessverre ikke noe svar. Det vil ikke gå fortere over jo "flinkere" vi er, det vil gå saktere. Men forhåpentlig vil færre dø.

Tror egentlig ikke noe forskere har sagt at dette vil gå fortere jo flinkere vi er, det er vel mest folk flest som sier det.

Endret av Anonymus Notarius
  • Opprett ny...