Gå til innhold

Anfall av nummenhet/fjernhet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dette høres kanskje veldig rart ut, men jeg lurer på om noen har opplevd noe lignende. Jeg opplever av og til et slags lite "anfall" av fjernhet/svimmelhet - selv om jeg ikke blir helt fjern, fordi jeg tenker helt klart, og heller ikke akkurat svimmel. Det er litt som om jeg blir nummen eller utenfor min egen kropp, men det er utrolig vanskelig å forklare! 

Jeg har hatt det sånn i 6-7 år - noen dager får jeg det mange ganger, mens andre ikke i det hele tatt. Jeg kan få det både i stressa situasjoner, men også når jeg er hjemme og ligger på sofan og ser på tv. Noen sier det høres ut som angst, men det stemmer liksom ikke i de avslappede situasjonene jeg er i. Det eneste jeg har merka er ar jeg får det kanskje litt oftere når jeg har sovet mindre enn vanlig.

Og det rareste av alt: de situasjonene som utløser det ofte er hvis jeg har et "moment" med noen små barn/personer som ikke kan snakke (jobber med funksjonshemmede). Her om dagen mata jeg den lille niesa mi, og da vi fikk øyekontakt fikk jeg den rare nummenheten (samtidig som jeg er tilstede og klar over hva som skjer, bare veldig ekkel følelse!) 

Dette er så rart, og slitsomt i perioder jeg får det mye, særlig på jobb. "Anfallene" kan vare i alt fra sekunder til et minutt. Og når jeg har fått det en dag, er det lett å få det igjen mange ganger samme dag.

Noen som har opplevd noe lignende? Er liksom litt for diffust for å gå til legen. 

Anonymkode: cca27...9ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Epilepsi.

Anonymkode: 3703f...17c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Epilepsi.

Har vært inne på tanken selv, fordi det liksom kommer som et "Anfall". Men, jeg tenker jo helt klart og ingen andre kan merke at jeg har det (unntatt at jeg ofte ser litt bort for å hente meg inn igjen), kan man få epilepsianfall og fortsatt være tilstede mentalt og kroppslig?

AnonymBruker
Skrevet

Auramigrene? 

Anonymkode: 17565...84f

Skrevet

Dissosiasjon? Hadde du opplevd noe traumatisk før dette oppstod?

AnonymBruker
Skrevet

Der var det mange beskrivelser jeg kjente meg igjen i, skal sjekke ut de diagnosene litt nærmere! Jeg har det heldigvis ikke hele tida, det hadde vært sykt slitsomt..

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Gorilla skrev:

Dissosiasjon? Hadde du opplevd noe traumatisk før dette oppstod?

Har tenkt på det før, men har egentlig ikke opplevd noe så veldig traumatisk.. og dissosiasjon utløses vel ofte av bestemte triggere? Hos meg kommer det som regel ut av det blå, og er ikke knytta til noe negativt (bare at selve følelsen når det skjer er ekkel). Er ikke sånn at det oppstår i f.eks. stressede eller negative situasjoner 

AnonymBruker
Skrevet

Muligens en form for migrene?

Du bør jo få tatt en sjekk uansett. Neste gang det skjer bør du skrive ned nøyaktige symptomer - om du merker endring i syn eller annet. 

Anonymkode: c1844...d6a

AnonymBruker
Skrevet

Få henvisning til nevrolog?☺️

Anonymkode: 418b9...b5c

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Har vært inne på tanken selv, fordi det liksom kommer som et "Anfall". Men, jeg tenker jo helt klart og ingen andre kan merke at jeg har det (unntatt at jeg ofte ser litt bort for å hente meg inn igjen), kan man få epilepsianfall og fortsatt være tilstede mentalt og kroppslig?

Ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Absenser (epilepsianfall). Høres veldig sånn ut. Ikke farlig men kan utvikle seg til mer alvorlige anfall, Så absolutt lurt å gå til legen. 

Forresten så kan epileptiske anfall arte seg som en rar smak i munnen eller en merkelig følelse i armen, Så at du er med mentalt, utelukker ikke epilepsi🙂

Anonymkode: 1b51a...40f

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absenser (epilepsianfall). Høres veldig sånn ut. Ikke farlig men kan utvikle seg til mer alvorlige anfall, Så absolutt lurt å gå til legen. 

Forresten så kan epileptiske anfall arte seg som en rar smak i munnen eller en merkelig følelse i armen, Så at du er med mentalt, utelukker ikke epilepsi🙂

Anonymkode: 1b51a...40f

Kanskje jeg burde dra dit da... tror jeg skal lage en logg over når det utløses, og akkurat hvordan det føles. Det er en type følelse jeg kan sammenligne med, og det er deja vu. Leste om noen andre "vu"-er, det motsatte av deja vu er at man ikke kjenner igjen noe rundt seg. Det er ikke akkurat sånn jeg har det heller, men dette kunne hvertfall knyttes til epilepsi (bl.a.)

Det positive er hvertfall at jeg ikke har fått det mer eller sterkere med årene. Tidligere var jeg veldig redd for å besvime når jeg fikk det, men den frykten har jeg under kontroll nå. Jeg har brukt å besvime i blant, men det er alltid i medisinsk sammenheng (sprøyte, måle blodtrykk osv) 

AnonymBruker
Skrevet
På 23.3.2020 den 1.05, AnonymBruker skrev:

Hei! Dette høres kanskje veldig rart ut, men jeg lurer på om noen har opplevd noe lignende. Jeg opplever av og til et slags lite "anfall" av fjernhet/svimmelhet - selv om jeg ikke blir helt fjern, fordi jeg tenker helt klart, og heller ikke akkurat svimmel. Det er litt som om jeg blir nummen eller utenfor min egen kropp, men det er utrolig vanskelig å forklare! 

Jeg har hatt det sånn i 6-7 år - noen dager får jeg det mange ganger, mens andre ikke i det hele tatt. Jeg kan få det både i stressa situasjoner, men også når jeg er hjemme og ligger på sofan og ser på tv. Noen sier det høres ut som angst, men det stemmer liksom ikke i de avslappede situasjonene jeg er i. Det eneste jeg har merka er ar jeg får det kanskje litt oftere når jeg har sovet mindre enn vanlig.

Og det rareste av alt: de situasjonene som utløser det ofte er hvis jeg har et "moment" med noen små barn/personer som ikke kan snakke (jobber med funksjonshemmede). Her om dagen mata jeg den lille niesa mi, og da vi fikk øyekontakt fikk jeg den rare nummenheten (samtidig som jeg er tilstede og klar over hva som skjer, bare veldig ekkel følelse!) 

Dette er så rart, og slitsomt i perioder jeg får det mye, særlig på jobb. "Anfallene" kan vare i alt fra sekunder til et minutt. Og når jeg har fått det en dag, er det lett å få det igjen mange ganger samme dag.

Noen som har opplevd noe lignende? Er liksom litt for diffust for å gå til legen. 

Hei! Jeg kjente på det du beskriver for noen år tilbake. Det tok lang tid før jeg skjønte at jeg hadde vært litt uforsiktig med rivotril. Hadde en vanskelig tid og brukte beroligende som virkelighetsflukt. Trodde jeg kom til å få epilepsi anfall nesten...Først Etter et par mnd etter avrusing med hjelp av lege forsvant det etterhvert. Jeg vet ikke om det var abstinenser, nerver,angst eller bivirkning alt sammen blandet med stress, ble uansett for mye for kroppen. 

Anonymkode: a14f1...57b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...