AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #1 Skrevet 22. mars 2020 Hei, håper noen kan gi meg et svar på dette. Har blitt kvitt leierboeren fra hellvette for 2mnd siden, men det kommer fortsatt post til henne. Dagen etter utflytting var postkassen fullstendig full, så hun kan ikke ha hentet posten på flere dager/uker før hun flyttet. Disse ble levert til postkontoret der jeg forklarte at personen ikke lengre bor her. Og navnelapp er endret til hun nye som leier hos meg. Men det kommer fortsatt post til tidligere leietaker, og da mener jeg mange brev ukentlig. Har aldri opplevd slik pågang av brev i mitt liv. Kunne godt videresendt post til noen i 1år, men i denne situasjonen ønsker jeg BARE å gjøre det jeg er påkrevd. Som sagt var dette et meget ufint menneske som jeg ikke har lyst å løfte en finger for. Vi har ingen kommunikasjon oss imellom da dette leieforholdet ikke endte pent. Så spørsmålene mine er som følger: 1: Kan jeg kaste posten hennes? 2: Kan jeg oppbevare den til hun eventuelt tar kontakt å etterspør den? 3: Hva sier LOVEN om dette? 4: Og hovedspørsmålet er jo igrunn ikke hva jeg burde gjøre men er lovpålagt å gjøre? Ønsker og gjøre alt etter loven, og spør om noen vet noe om dette emnet eller kan henvise meg til hvor jeg kan lese meg opp på dette. Vet at det kan høres meget urimelig og trassig ut av meg, men etter flere år med denne kvinnens adferd var jeg så overlykkelig av å fått henne ut av hus, så ønsker ikke å være postbudet hennes hvis jeg ikke MÅ. Blir så irritert hvis jeg må holde på i flere mnd/år å videresende eller dra innom postkontor med hennes post. Men er det kanskje en av ulempene med å være utleier? Takker på forhånd for svar og spesielt om noen har noen konkrete lover å referere til. Anonymkode: dabd6...b41
Hvissvass Skrevet 22. mars 2020 #2 Skrevet 22. mars 2020 Sett kryss over adressen, og post det i postens postkasse. Da går brevet i retur og avsender må ordne opp i å få gyldig adresse. 10
Live88 Skrevet 22. mars 2020 #3 Skrevet 22. mars 2020 Skriv «retur, ukjent adressat» og send i retur, du kan jo også henge opp en lapp inni lokket på postkassen om at vedkommende ikke bor der lengre og at du ikke vil ha brevene hennes. Eventuelt kan du ringe/maile avsender og be de om å ikke sende post til adressen lengre dersom det står utenpå konvolutten. 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #4 Skrevet 22. mars 2020 Tenker at din tidligere leietaker har ansvar for å melde flytting. Har hun ikke gjort det? Jeg ville også krysset over adressen og lagt det i postens postkasse - da burde det løse seg etterhvert. Du kan også ta kontakt med posten direkte og høre med dem - de burde jo kunne registrere at dama ikke bor der lengre. Anonymkode: 7648d...9f7 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #5 Skrevet 22. mars 2020 Har du og leieboer felles postkasse?? Anonymkode: 457e8...1b3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #6 Skrevet 22. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du og leieboer felles postkasse?? Anonymkode: 457e8...1b3 Det lurte jeg også på. Leietaker har rett på egen postkasse. Bor du i samme hus? Eller er det slik at du må reise dit og hente post osv. Hørtes slitsomt ut. Anonymkode: da190...95b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #7 Skrevet 22. mars 2020 Husker da min far døde, da fikk jeg en "rull" med klisterlapper på postkontoret. Lappen stod det retur på, og det var flere alternativ man kunne krysse for (i mitt tilfelle avdød). Men rene postkontor finnes vel knapt nok lenger. Anonymkode: 94e48...aeb
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #8 Skrevet 22. mars 2020 Nei vi har ikke samme postkasse. Jeg har min postkasse og leietaker har egen. Den nye leietaker som legger den tidligere leietakers post i min (etter jeg gav beskjed om det, slik at den nye leietaker ikke blir plaget med dette) Anonymkode: dabd6...b41 1
Imperfectionibus Skrevet 22. mars 2020 #9 Skrevet 22. mars 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, håper noen kan gi meg et svar på dette. Har blitt kvitt leierboeren fra hellvette for 2mnd siden, men det kommer fortsatt post til henne. Dagen etter utflytting var postkassen fullstendig full, så hun kan ikke ha hentet posten på flere dager/uker før hun flyttet. Disse ble levert til postkontoret der jeg forklarte at personen ikke lengre bor her. Og navnelapp er endret til hun nye som leier hos meg. Men det kommer fortsatt post til tidligere leietaker, og da mener jeg mange brev ukentlig. Har aldri opplevd slik pågang av brev i mitt liv. Kunne godt videresendt post til noen i 1år, men i denne situasjonen ønsker jeg BARE å gjøre det jeg er påkrevd. Som sagt var dette et meget ufint menneske som jeg ikke har lyst å løfte en finger for. Vi har ingen kommunikasjon oss imellom da dette leieforholdet ikke endte pent. Så spørsmålene mine er som følger: 1: Kan jeg kaste posten hennes? 2: Kan jeg oppbevare den til hun eventuelt tar kontakt å etterspør den? 3: Hva sier LOVEN om dette? 4: Og hovedspørsmålet er jo igrunn ikke hva jeg burde gjøre men er lovpålagt å gjøre? Ønsker og gjøre alt etter loven, og spør om noen vet noe om dette emnet eller kan henvise meg til hvor jeg kan lese meg opp på dette. Vet at det kan høres meget urimelig og trassig ut av meg, men etter flere år med denne kvinnens adferd var jeg så overlykkelig av å fått henne ut av hus, så ønsker ikke å være postbudet hennes hvis jeg ikke MÅ. Blir så irritert hvis jeg må holde på i flere mnd/år å videresende eller dra innom postkontor med hennes post. Men er det kanskje en av ulempene med å være utleier? Takker på forhånd for svar og spesielt om noen har noen konkrete lover å referere til. Anonymkode: dabd6...b41 Du kan nok ikke kaste det. Men om hun ikke har meldt flytting så får du X over og legge i nermeste postkasse evt skrive returner til sender på. Du kan sende en flyttemelding på henne til folkeregisteret (om du har ny adr og f&pnr)
Imperfectionibus Skrevet 22. mars 2020 #10 Skrevet 22. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker da min far døde, da fikk jeg en "rull" med klisterlapper på postkontoret. Lappen stod det retur på, og det var flere alternativ man kunne krysse for (i mitt tilfelle avdød). Men rene postkontor finnes vel knapt nok lenger. Anonymkode: 94e48...aeb En kan bestille det fra posten
Imperfectionibus Skrevet 22. mars 2020 #11 Skrevet 22. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du og leieboer felles postkasse?? Anonymkode: 457e8...1b3 Det kom jo tydelig frem, mellom linjene, på TS sitt hovedinnlegg at så ikke var tilfelle. 3
Imperfectionibus Skrevet 22. mars 2020 #12 Skrevet 22. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at din tidligere leietaker har ansvar for å melde flytting. Har hun ikke gjort det? Jeg ville også krysset over adressen og lagt det i postens postkasse - da burde det løse seg etterhvert. Du kan også ta kontakt med posten direkte og høre med dem - de burde jo kunne registrere at dama ikke bor der lengre. Anonymkode: 7648d...9f7 Det kan en i utgangspunktet ikke gjøre, er ganske logisk, siden det da kan missbrukes. Men om TS har f&P nr samt ny adresse kan hen jo bare sende flytt melding til folkeregisteret
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #13 Skrevet 22. mars 2020 Brenn posten og si du har ikke sett den. Sørg for at det ikke er lås på postkassen. Si det har sikkert vært en tyv å tatt posten hennes. Problem solved. Anonymkode: b2a73...424 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #14 Skrevet 22. mars 2020 Jeg har ikke ny adresse på tidligere leietaker. Anonymkode: dabd6...b41
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #15 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Brenn posten og si du har ikke sett den. Sørg for at det ikke er lås på postkassen. Si det har sikkert vært en tyv å tatt posten hennes. Problem solved. Anonymkode: b2a73...424 Ønsker jeg turte å gjøre det, men er en regelrytter og ønsker å gjøre det jeg er lovpålagt. Hvis noen har vet hva loven krever at jeg må, blir jeg glad. Anonymkode: dabd6...b41
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #16 Skrevet 22. mars 2020 4 minutter siden, Imperfectionibus said: Det kan en i utgangspunktet ikke gjøre, er ganske logisk, siden det da kan missbrukes. Men om TS har f&P nr samt ny adresse kan hen jo bare sende flytt melding til folkeregisteret Tuller du? Det er ikke lov å gjøre slike ting! Ts kan bli anmeldt dersom han gjør dette. Vennligst ikke kom med ulovlige forslag. Anonymkode: 43bca...a46 3
Imperfectionibus Skrevet 22. mars 2020 #17 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tuller du? Det er ikke lov å gjøre slike ting! Ts kan bli anmeldt dersom han gjør dette. Vennligst ikke kom med ulovlige forslag. Anonymkode: 43bca...a46 Er ikke ulovlig, om han forfalsker hennes underskrift er det ulovlig. Måtte selv gjøre det engang og skrev da kun intinaler med blokkbokstaver (snakket med folkeregisteret før jeg tok steget) vedkommende hadde ikke bodd i huset på 8 år men var folkeregisteret der. Vedkommende bodde ikke engang i Norge.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #18 Skrevet 22. mars 2020 Du kan henge posten i en pose på postkassa så tar postbudet den med seg. Du kan også gi beskjed til postbudet om at vedkommende ikke bor der lenger. Mange ruter har fast postbud. Anonymkode: 338ad...474 1
altflyter Skrevet 22. mars 2020 #19 Skrevet 22. mars 2020 Jeg hadde et liknende problem da jeg kjøpte bolig. Gammel eier hadde ikke byttet adresse. Jeg ringte posten og sa ifra og da sluttet det å komme post til meg som ikke var min 😊
petterm Skrevet 22. mars 2020 #20 Skrevet 22. mars 2020 Posten får ikke melding når man melder flytting til Folkeregisteret. TS: Du må gi beskjed til Posten om at vedkommende er flyttet. Da ordner Posten resten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå