Enyya Skrevet 22. mars 2020 #1 Skrevet 22. mars 2020 Vi kjøpte for 2 dager siden to nydelige marsvinjenter på 5 uker. Og lurer på et par ting. For det første vil de ikke ha noe av de grønnsakene jeg er vant til at marsvin liker. De vil ikke smake en gang. Skal vi fortsette å tilby så kanskje de smaker en dag? De spiser masse høy og pellets så er ikke fordi de ikke vil spise. Vi fikk c vitamin pulver vi skulle strø over grønnsakene, hvordan få i de nok c vitamin nå? Så lurer jeg på hva dere vasker buret med? Egner med det ikke bare holder med vann? De tisser og bæsjer også overalt. Vi har kjøpt med do til de, men er det realistisk å tenke at vi kan dotrene de? Hvordan gjør vi isåfall det ?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #2 Skrevet 22. mars 2020 Har hatt marsvin, men de var ikke kresne på grønnsaker. C-vitamin gav jeg i form av dråper i vannet deres. Marsvin går som regel på do i hjørnene på buret. Dersom du kun vasker med vann vil det lukte veldig intenst av piss, det etser nærmest i buret. Jeg brukte grønnsåpe eller zalo Anonymkode: 37be2...8ad 1
Hurrahei Skrevet 22. mars 2020 #3 Skrevet 22. mars 2020 Min erfaring: Doen må de finne ut av selv, mine gjorde det ikke... Om de finner seg et tisse-hjørne av buret, kan du prøve å sette doen der? Vasket buret m grønnsåpe el zalo. Hadde egen oppv.kost til buret. Mye stø/pellets gav mindre lukt. Grønnsaker elsker de, det kommer nok. Kan vitaminpulveret blandes i vann? De var helt vill etter spinat og persille 😂 Kan jo hente inn en kvist m bjørk el einebær, det likte mine godt. Såååå bra at du har to!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #4 Skrevet 22. mars 2020 Anbefaler skinnypigs1 på YouTube. Anonymkode: 85251...1eb
BH1995 Skrevet 22. mars 2020 #5 Skrevet 22. mars 2020 Får de korrekte grønnsaker som brokkoli, hodekål, grønnkål og paprika, er det ikke nødvendig med C-vitamin tilskudd. De skal heller ikke ha mer en 2 spiseskjeer pellets vær daglig. Spiser de for mye pellets så spiser dem for lite høy, og får ikke stabilisert magen, og da lukter dritten mer. Unngå også grønnsaker med mye vann, som agurk og salat. Bra du gir dem mye høy. De skal alltid ha tilgang på høy. At de skal bruke do er nesten helt urealistisk. De gjør fra seg der dem ønsker. Jeg rengjør buret 2-3 ganger uken med grønnsåpe og bruker håndklær og flistepper, jeg sliter ikke med lukt. Jeg har 9 marsvin og 10m2 selvbygd bur med 2 etasjer. Anbefaler deg å fine info på Norskmarsvinklubb.no eller Norskmarsvinklubb sin side på Facebook. 1
Enyya Skrevet 23. mars 2020 Forfatter #6 Skrevet 23. mars 2020 21 timer siden, BH1995 skrev: Får de korrekte grønnsaker som brokkoli, hodekål, grønnkål og paprika, er det ikke nødvendig med C-vitamin tilskudd. De skal heller ikke ha mer en 2 spiseskjeer pellets vær daglig. Spiser de for mye pellets så spiser dem for lite høy, og får ikke stabilisert magen, og da lukter dritten mer. Unngå også grønnsaker med mye vann, som agurk og salat. Bra du gir dem mye høy. De skal alltid ha tilgang på høy. At de skal bruke do er nesten helt urealistisk. De gjør fra seg der dem ønsker. Jeg rengjør buret 2-3 ganger uken med grønnsåpe og bruker håndklær og flistepper, jeg sliter ikke med lukt. Jeg har 9 marsvin og 10m2 selvbygd bur med 2 etasjer. Anbefaler deg å fine info på Norskmarsvinklubb.no eller Norskmarsvinklubb sin side på Facebook. Men de vil ikke ha noe grønnsaker? Så da må de vel ha c vitamin tilskudd? Har kjøpt et sånt pulver som egentlig skulle drysses på en grønnsaksbit, men de rører kun pellets og høy. Har forsøkt paprika, spinat, salat, agurk, brokkoli, eple, banan, drue og squash. De rører det ikke.
Million Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 Det høres ikke ut som disse marsvinene har fått grønnsaker fra de ble født, og er derfor ikke vant til det. Mine egne marsvin har vært noen bunnløse sluk når det kommer til grønnsaker, de sluker det. Særlig agurk og rød paprika. Grønnsaker er bedre enn frukt for marsvin, pga fruktsukkeret som ikke er bra. Marsvin legger lett på seg, så grønnsaker er bedre å fokusere på. Fortsett å prøve og bare tilby dem grønnsaker hver dag. Får du dem til å spise paprika og andre grønnsaker, trenger du ikke dette c-vitamin pulveret. Prøv å servere grønnsakene uten pulveret på, kanskje det er pulveret som får dem til å skygge unna. De trenger ikke pulveret uansett, om de spiser grønnsakene får de i seg de c-vitaminene de skal ha. 3
BH1995 Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 18 timer siden, Enyya skrev: Men de vil ikke ha noe grønnsaker? Så da må de vel ha c vitamin tilskudd? Har kjøpt et sånt pulver som egentlig skulle drysses på en grønnsaksbit, men de rører kun pellets og høy. Har forsøkt paprika, spinat, salat, agurk, brokkoli, eple, banan, drue og squash. De rører det ikke. Fortsett å server dem det, marsvin er nysgjerrige å vil smake tilslutt. For å dekke c-vitamin behovet dems, kan du bruke blender på grønnsakene, også putte «guffa» i små sprøyter og tvangsfore dem. Til info er det også litt C-vitamin i pellets for marsvin. Som nevnt tidligere, ikke bruk C-vitamin tilsetninger
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå