Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Haei!

Når begynte dere å legge baby for kvelden på et annet tidspunkt enn dere selv la dere? Hvordan klarte dere det? 

Virker som alle babyer legger seg 19:30, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få lagt min 3 mnd gamle baby før jeg selv legger meg.

Endret av Jegvetik
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De legger seg ikke når de er 3 mnd. de suger pupp. Legg mannen på et annet rom. La babyen suge pupp = dere sover.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Døgnrytmen komme på plass for de fleste rundt 4 mnd

Anonymkode: 9f23a...11a

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

De legger seg ikke når de er 3 mnd. de suger pupp. Legg mannen på et annet rom. La babyen suge pupp = dere sover.

Hva i alle dager slags svar er dette?

Jeg begynte å legge min på 3 måneder for en måned siden. Tar kveldsstell på badet ca kl. 18 , legger babyen i dobbeltsenga, ammer i søvn og sniker meg ut når hun har sovnet. Har selvfølgelig på babycall. Da sover hun som regel til jeg legger meg kl 22. 

Anonymkode: 474bf...b8e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

3 mnd gamle har ikke døgnrytme, det kan du vente med noen mnd til. Du kan selvsagt for din egen del begynne med litt leggerutiner med stell etc. Men å legge seg som normalt går ikke. Du følger "rytmen" til baby

Anonymkode: 31045...5c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår er 2.5 måned, og han legger seg hver dag klokken ni. Han sover til 01:30, våkner/spiser/raper/bleie og sover til kl 05:00, samme rutine og så sover han til 07:00 eller 08:00 hvis jeg er heldig. Dette har han gjort i en måned allerede, og døgnrytmen laget han selv (vi mater når han ber om det, ingen skrike-trening eller lignende).  Vi hadde to store aha opplevelser som knakk koden.

1) innføring av rutiner før han legger seg (vi bader klokken 8, så mater vi, så leser jeg en historie for ham, samme historie hver kveld). Når vi nærmer oss slutten av rutinen blir han automatisk trøtt.

2) vi mater med flaske på kveld og natt (pumpet brystmelk). Han drikker mer og hurtigere når han får flasken, i motsetning til når jeg ammer. Når vi legger ham god og mett, sover han mye bedre og lengre. Skjønner at ikke alle vil gi flaske, men ammingen er vanskelig for oss og han bruker utrolig lang tid på å tømme et bryst, så flasken er vår redning om natten.

Ganske deilig med de timene vi får alene om kvelden. 

Anonymkode: 297e4...f0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begynte å legge rundt 10 uker. For oss var tegnet på at hun var klar at natten at den siste gangen hun våknet for kvelden, var det bare spise og sovne igjen (tidligere var hun da våken en stund før hun sovnet igjen). Hun er nå 4 mnd, og de siste 14 dagene har hun sovnet selv uten pupp eller byssing. 

Anonymkode: 9f264...aed

AnonymBruker
Skrevet

Vi prøvde med leggetid kl. 19 da første baby var 3 mnd., uten hell. Vi hadde kveldsrutine med bad, pysj og nattasang fra hun var noen uker. Det endret seg gradvis. Men vi holdt på lenge med å enten bruke evigheter på legging eller at jeg ga opp og la meg sammen med henne. Det som funket med henne, i hvert fall i blant, var å amme i søvn i dobbeltsenga og så snike meg unna og stå opp igjen. 

Nå er andre baby 2 måneder, og vi ble nylig oppmerksomme på at hun har begynt å sovne for natten ca. kl. 20 (hun har vært urolig og spist mye på kveldstid tidligere). Vi har ikke hatt noen kveldsrutine, jeg har bare tatt henne med når jeg har lagt meg selv. For noen dager siden begynte vi å legge henne på soverommet når hun blir trøtt om kvelden. Vi legger henne i senga, setter på "white noise", og så sovner hun. Hun våkner for å få mat et par ganger i løpet av natten, men spiser raskt og sover videre. 

Det er ingen oppskrift på dette. Vi har altså hatt en vi ikke klarte det med, og en som egentlig klarer det selv uten at vi gjør noe særlig. Jeg kan jo anbefale å prøve white noise, det er helt genialt denne gangen. Men det virket ikke på storesøster her. 

Anonymkode: a3f1f...b0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår er 2.5 måned, og han legger seg hver dag klokken ni. Han sover til 01:30, våkner/spiser/raper/bleie og sover til kl 05:00, samme rutine og så sover han til 07:00 eller 08:00 hvis jeg er heldig. Dette har han gjort i en måned allerede, og døgnrytmen laget han selv (vi mater når han ber om det, ingen skrike-trening eller lignende).  Vi hadde to store aha opplevelser som knakk koden.

1) innføring av rutiner før han legger seg (vi bader klokken 8, så mater vi, så leser jeg en historie for ham, samme historie hver kveld). Når vi nærmer oss slutten av rutinen blir han automatisk trøtt.

2) vi mater med flaske på kveld og natt (pumpet brystmelk). Han drikker mer og hurtigere når han får flasken, i motsetning til når jeg ammer. Når vi legger ham god og mett, sover han mye bedre og lengre. Skjønner at ikke alle vil gi flaske, men ammingen er vanskelig for oss og han bruker utrolig lang tid på å tømme et bryst, så flasken er vår redning om natten.

Ganske deilig med de timene vi får alene om kvelden. 

Anonymkode: 297e4...f0a

Hvor mye får babyen i pumpet melk pr måltid? Og hvor ofte spiser babyen? 

Anonymkode: a1163...5a4

AnonymBruker
Skrevet

Dette fikk ikke jeg til med vår før hun var nærmere et år. Dessuten var jeg dårlig på å "forstå" døgnrytmen hennes 🙄 Hjalp ikke med rutine, hver dag/natt var ulik. Men hun hadde kolikk, og gråt fra 23 til 05 hver natt første 3 mnd, så jeg var glad bare vi kom til det punktet at hun faktisk sov mesteparten av natten..

Jeg forventet ikke så mye av en baby, så det gikk greit. Døgnrytmenkom etterhvert på plass og hun sov veldig godt (i vår seng) fra 19-08 hver natt. 

Anonymkode: 60bdf...919

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hør på podcasten "Søvn med søvnekspert Karin Naphaug", i serien Foreldrerådet. Hun sier at hver baby er forskjellig, og du er best på å lese din baby. 

For mange så små babyer skjønner ikke døgnrytme. Du kan øve på det etter hvert. 

Anonymkode: eaa71...cb1

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

:hoho:

Anonymkode: 4ebfc...122

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:hoho:

Anonymkode: 4ebfc...122

Tipper at det ikke gjaldt dere? 😂😂😂

Anonymkode: 620a3...214

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man må virkelig nyte babytiden. Det er jo så fantastisk med små barn 🙈

Hilsen middelaldrende mor på 35 år som nå har to skolebarn og takk og lov for det. 

Anonymkode: 81725...9d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det samme som å si at babyer kommer med bruksanvisninger 😛

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte ikke å legge baby før oss før hun var 5-6 måneder (og selv da var det gjerne leggetid 21). Hun tok sin siste dupp for dagen i 18-19 tida og var smørblid og lys våken et par timer til, så da ble det sånn. Ved 6 måneder begynte hun med lengre sovestrekk/dagdupper og våkenperioder, og vi begynte å legge 20. Det funket en periode, nå er hun 7.5 måneder og tuller masse ved leggetid og vi lurer på om det er begynnende 8-month sleep regression. Ting forandrer seg hele tida, gjør det som fungerer for dere og deres baby. 

Anonymkode: 3c88b...b5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo det samme som å si at babyer kommer med bruksanvisninger 😛

De fleste. Ikke alle. Men fra rundt 4 mnd KAN døgnrytmen komme på plass. Sånn ca 😉

https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 mnd gamle har ikke døgnrytme, det kan du vente med noen mnd til. Du kan selvsagt for din egen del begynne med litt leggerutiner med stell etc. Men å legge seg som normalt går ikke. Du følger "rytmen" til baby

Anonymkode: 31045...5c9

Det er bare å begynne å legge baby rundt 1830-1900 (eller senere, avhengig av hvordan baby har sovet på dagtid). Til slutt faller døgnrytmen på plass. 

Det blir helt feil å si at du ikke kan legge deg som normalt. Mulig vi har vært heldige, men det er bare å begynne med rutiner, slik du ellers ville gjort. Selv om døgnrytmen ikke faller helt på plass, så vil den gjøre det. 

Anonymkode: 21bb3...0f8

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste. Ikke alle. Men fra rundt 4 mnd KAN døgnrytmen komme på plass. Sånn ca 😉

https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg/

Babyen her har hatt døgnrytme fra dag 1. Har sovet mellom 4-9 timer (så pupping, og deretter 3-5 ny timer) hver eneste natt, fra dag 1. Vi kan gjerne kalle det flaks, men vi velger å kalle det døgnrytme. Men vi har vært heldige med døgnrytmen. 

Anonymkode: 21bb3...0f8

AnonymBruker
Skrevet

Min er 11 uker, og vi har for lengst begynt med kveldsrutiner selv om vi ikke har hatt noen ambisjoner om å legge henne til et bestemt tidspunkt. Men vi har dempet belysning og lyd og stimulert henne mindre etter et visst klokkeslett. Dette er tredje barnet vårt og vi har gjort det samme med alle til stor suksess.

Denne gangen har jeg begynt å skrive med når og hvor lenge hun sover - og jeg ser det er en viss rutine allerede. Hun får spise og sove når hun vil, men vi ser at hun sover ca til samme tid hver dag - dette gjelder både på dagtid og nattestid!

Etterhvert vil vi begynne på kveldsrutiner tidligere og tidligere, gjerne bare 15 eller 30 min tidligere for hver gang vi endrer dette.

Nå spiser hun en del på kvelden, og er mer rolig - og sovnet som regel en gang mellom kl 22 og 23. Dette til sammenligning mellom kl 03-05 tidligere 😅😅 Siden vi har barn fra før, er det egentlig meningsløst at hun sover til langt på dag - så på sikt håper vi på at vi får henne inn i en rutine der hun våkner ca samme tid som dem 😅

Med de to andre har det jo tatt litt tid før vi har fått den over på 10-12 timers netter. Dette har gjerne kommet nærmere 6 måneders alder. Når de er mer våken på dagtid, blir ofte nettene lengre. Når det er sagt, opplever jeg selv at «søvn avler søvn» er den størst sannheten om søvn, spesielt hos barn 😊

Anonymkode: 730be...fef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...