Gå til innhold

Benzo (Vival, Valium Sobril)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er medikamenter som særdeles blir gitt ut fordi de er avhengighetsskapende, men for mange så er de jo redningen for å kunne komme i gjennom dagen. Så mangfoldet av leger vil altså si at det er bedre å ligge i senga hjemme og bare ønske å forlate planeten en å bli avhengig av disse typene medisiner om de kan hjelpe?

Noen som har erfaring ved bruk av slike medikamenter her inne? har du hjulpet, klarte du å slutte?

Anonymkode: cb4c5...eb7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er medikamenter som særdeles blir gitt ut fordi de er avhengighetsskapende, men for mange så er de jo redningen for å kunne komme i gjennom dagen. Så mangfoldet av leger vil altså si at det er bedre å ligge i senga hjemme og bare ønske å forlate planeten en å bli avhengig av disse typene medisiner om de kan hjelpe?

Noen som har erfaring ved bruk av slike medikamenter her inne? har du hjulpet, klarte du å slutte?

Problemet er det at kroppen venner seg til medikamentene og da kreves det stadig høyere doser for å få effekt hvis man tar dem ofte/på daglig basis. I verste fall ender man opp som avhengig uten å lenger ha noen egentlig effekt av medikamentene eller har behov for så mye at man ender opp med å ha behov for høyere doser enn det er forsvarlig/lov å foreskrive. 

Mange vil likevel kunne ha nytte av slike medikamenter, og får dem også utskrevet, enten fordi de tar dem kun i kortere perioder eller kun en sjelden gang i akutte tilfeller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar valium ukentlig da jeg sliter mye med angst etter mange år med rusmisbruk. Nå skal vel ikke egentlig tidligere rusmisbrukere få resept på benzo, men det ble visst gjort en feil et sted og jeg takket ikke akkurat nei. Går på veldig lave doser og er ganske klar over hvor avhengighetsskapende det er, ruset meg mye på xanor (ulovlig) for noen år siden og avtenningen på det var verre enn avtenningen på opiater, kokain og amfetamin samlet. Ønsker aldri å havne på det stadiet igjen og skulle ønske jeg ikke trengte å ta valium den dag i dag heller, kunne jeg gått tilbake i tid skulle jeg aldri startet, for når man først kjenner på den gode følelsen av å være angstfri er det vanskelig å gå tilbake. Dersom jeg ikke skulle fått valium lenger nå hadde jeg nok begynt å ruse meg på tyngre ulovlige stoffer igjen istedet..

Det finnes andre medikamenter som er mindre avhengighetsskapende og som heller blir prøvd ut før man eventuelt må ty til benzo. De som virkelig trenger benzo får det, de som bare trenger det litt får det ikke.

Anonymkode: 1b094...52b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan få det av psykiateren min, men har hittil sagt nei takk, fordi det koster mer enn det smaker. Men har avtalt at jeg får ny resept om det er noe jeg må igjennom og må roe ned nervene. Er endel avhengighet i familien, så jeg gidder ikke friste skjebnen mer enn nødvendig.

Anonymkode: 2cd4d...be8

Skrevet

Jeg går selv på zoloft, men noen ganger trenger man noe sterkere føler jeg, men jeg har ikke noe sånt selv da..får ikke av legen..jeg har ikke bedt så hardt enda heller da.

• Liker 1
Gjest Suzanne
Skrevet
25 minutter siden, Leo skrev:

Problemet er det at kroppen venner seg til medikamentene og da kreves det stadig høyere doser for å få effekt hvis man tar dem ofte/på daglig basis. I verste fall ender man opp som avhengig uten å lenger ha noen egentlig effekt av medikamentene eller har behov for så mye at man ender opp med å ha behov for høyere doser enn det er forsvarlig/lov å foreskrive. 

Mange vil likevel kunne ha nytte av slike medikamenter, og får dem også utskrevet, enten fordi de tar dem kun i kortere perioder eller kun en sjelden gang i akutte tilfeller. 

Jeg får Valium av fastlegen, og det er jeg veldig glad for. Jeg kan til en viss grad forstå at mange leger er "gjerrige" på å skrive ut resept på Valium. Det jeg ikke skjønner er hvor ukritiske fastleger er i forhold til antidepressiva. Jeg mener SSRI- meds er langt mer skadelig og avhengighetsdannende enn Valium.

Skrevet
5 minutter siden, Suzanne said:

Det jeg ikke skjønner er hvor ukritiske fastleger er i forhold til antidepressiva. Jeg mener SSRI- meds er langt mer skadelig og avhengighetsdannende enn Valium

Det var de med benzo for 10-20 år siden også, da skrev de ut benzo til alle og enhver, så lærte de konsekvensene av det. SSRI er fortsatt nogenlunde nytt og det vil nok med tiden bli mer skjerpa inn på lik linje som benzo når de «finner ut» hvor skadelig det også er.

Jeg ville dog absolutt valgt valium over zoloft selv...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får utskrevet det jeg trenger av legen fordi jeg har er bevist forhold til medikamenter og tar det kun ved absolutt behov. Ja det hjelper. Har ikke behov for å teste ut å slutte fordi jeg ikke er avhenig og kun tar ved behov

Anonymkode: 9b4ab...74d

Gjest bienvilleparish
Skrevet

Ja, det lurer jeg også på. Jeg er sykemeldt pga psyken og nå etter corona har snudd hele livet på hodet er det hvertfall jævli. Spurte legen om jeg kunne få vival fordi jeg har angstanfall med hyperventilering og konstant vond uro, men neida. Ingenting får jeg. Hva er poenget med å produsere det når ingen får det omtrent? Det er lissom bedre at jeg ligger her hjemme og har det helt forjævli? 

Skrevet
33 minutter siden, Suzanne skrev:

Jeg får Valium av fastlegen, og det er jeg veldig glad for. Jeg kan til en viss grad forstå at mange leger er "gjerrige" på å skrive ut resept på Valium. Det jeg ikke skjønner er hvor ukritiske fastleger er i forhold til antidepressiva. Jeg mener SSRI- meds er langt mer skadelig og avhengighetsdannende enn Valium.

Jeg er også meget skeptisk til denne tilsynelatende litt slepphendte holdningen til antidepressiva fordi de liksom er "ufarlige". Jeg er også skeptisk til at enkelte typer medisin av denne typen brukes mot bl.a. smerter når de for det første er utviklet med tanke på noe helt annet og for det andre har mange bivirkninger. Mye tyder også på, som du nevner, at de er avhengighetsdannende på en mer "snikende" måte enn for eksempel Valium. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, oxycodone skrev:

Ja, det lurer jeg også på. Jeg er sykemeldt pga psyken og nå etter corona har snudd hele livet på hodet er det hvertfall jævli. Spurte legen om jeg kunne få vival fordi jeg har angstanfall med hyperventilering og konstant vond uro, men neida. Ingenting får jeg. Hva er poenget med å produsere det når ingen får det omtrent? Det er lissom bedre at jeg ligger her hjemme og har det helt forjævli? 

Hvis legen nå ikke har kapasitet til å følge deg opp så er det ikke forsvarlig å sende med deg en boks Vival og la det stå til. Akkurat nå kan forstår jeg veldig godt at det kan virke helt hinsides jævlig, men det er ingenting i forhold til å ende opp som avhengig. 

• Liker 3
Skrevet

Zoloft er ikke vanedannende og derfor går jeg på dette. Benzo er betraktelig sterkere med umiddelbar virkning.

Skrevet
2 minutter siden, CrazyChick90 skrev:

Zoloft er ikke vanedannende og derfor går jeg på dette. Benzo er betraktelig sterkere med umiddelbar virkning.

Hvis de ikke er vanedannende så synes jeg det er litt merkelig at Felleskatalogen oppgir at man kan få til dels alvorlige abstinenssymptomer hvis man slutter brått. og at de kan vare så lenge som to - tre måneder. Nå sier jeg ikke at du ikke har fått dem fordi du har behov for dem eller at du bør slutte, men de er ikke helt uskyldige. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får utskrevet det jeg trenger av legen fordi jeg har er bevist forhold til medikamenter og tar det kun ved absolutt behov. Ja det hjelper. Har ikke behov for å teste ut å slutte fordi jeg ikke er avhenig og kun tar ved behov

10 minutter siden, CrazyChick90 said:

Man merker ikke alltid avhengigheten før man eventuelt slutter. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er de ikke, men om du leser sp står det at de ikke er vanedannende, men du kan få ubehageligheter når du slutter. Nå er jeg såpass alvorlig dårlig at jeg ikke skal slutte med det første. Har gått på dem i 4 år

Gjest Suzanne
Skrevet
43 minutter siden, CrazyChick90 skrev:

Zoloft og Valium er jo to helt forskjellige medikamenter. Zoloft er et SSRI- medikament og har ingen umiddelbar virkning mot angst/depresjon. Det tar flere uker før man kan merke effekt av antidepressiva. Har ingen erfaring med akkurat Zoloft, men brukte Efexor noen år (forrige fastlege insisterte), og jeg ble bare flat og apatisk. Det var dessuten et helvete å seponere Efexor. Tok over en mnd (forsiktig nedtrapping) før de elektriske støtende i hodet forsvant.

Valium brukes akutt, mot panikkangst eller som beroligende.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Benzo kan bare brukes i svært korte perioder før det slutter å virke, også må du øke dosen og øke dosen. Når du har kommet så langt får du det så jævlig når benzoen går ut av kroppen at problemene du har nå virker små i forhold.

Jeg får benzo og har en avtale om å bruke kun en viss dose og kun til et visst formål. Når det brukes på denne måten blir man ikke fysisk avhengig. Tror mye av grunnen til at jeg fikk det var at jeg absolutt ikke ønsket benzo i utgangspunktet, så legen måtte nesten true det på meg.

Jeg forstår godt at det er stor risiko for å begynne å misbruke dette. Når ting butter imot kan det være fristende å tenke at hvis jeg bare tar en tablett nå så slipper jeg dette. Jeg kan slappe av litt, jeg kan få en god natts søvn, jeg slipper å være redd. Men da vet jeg at jeg ødelegger for meg selv i fremtida og jeg misbruker tilliten legen har vist meg, så det kan jeg ikke gjøre. Hvis jeg hadde brydd meg bare litt mindre enn det jeg gjør nå, så kunne jeg potensielt endt opp med et stort problem. Så man kan aldri ta lett på det, hverken som pasient eller lege.

Når det er sagt så kunne jeg uansett ikke fungert i livet mitt hvis jeg skulle tatt benzo daglig fordi jeg blir utrolig trøtt av det og glemmer ting jeg har sagt og gjort.

Anonymkode: e92b3...09f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man merker ikke alltid avhengigheten før man eventuelt slutter. 

Jeg kan gå uker uten og får ingen tegn på abstinenser etc,så jeg er ikke avhenig nei. Du er vel klar over at finnes faktisk mennesker som kan bruke medisiner uten å bli avhenig? På lik linje som folk kan drikke alkohol innimellom uten at det betyr at de er avhenig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo leger som får tilsynssaker og advarsel fra helsetilsynet hvis de skriver ut for mye benzodiazepiner. Noen pasienter klager i ettertid på at de fikk det skrevet ut. Skjønner jo veldig godt at legene ikke vil gjøre det da.

Anonymkode: e0ae5...b0f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...