Gå til innhold

Derfor trosser jeg hytteforbudet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Artikkel på dagbladet. Er det lov å legge ut link her?

Mor har gjort hytta om til et ekstra hjem og har dobbelt av alt, pluss kjøpt inn tørrvarer osv osv. Dette har hun drevet med siden Utøya, da hun ble veldig redd og ville ha et sted å rømme til. Poenget skulle være at hun skulle kunne dra dit med bare kosebamsene til barna, og at de kunne greid seg. Hun dro på hytta før norge ble steng, og har tenkt å holde seg der. Datter har visst astma, og er veldig bekymret. De er alle friske og har holdt seg isolert.

Altså.. jeg skjønner tanken, men hvorfor er barnet så redd for å være hjemme? Holder man forholdsregler er det jo like trygt hjemme som på hytta, så fremt man ikke har et smittet familiemedlem?

For å være ærlig så oppfatter jeg hun som skriver dette som en meget lite sympatisk person, som bare tenker på seg og sine først. Jeg savner reflekteringer om hvorfor vi har et hytteforbud, det er fullstendig fraværende i artikkelen. Og jeg lurer også på hvorfor datteren er så redd, selv om hun har astma så kan hun jo holde seg hjemme?

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte det samme som deg. Og det er vel litt av problemet i disse dager, alle gauderne som bare tenker på seg og sitt. Jeg vil slik, jeg trenger sånn og jeg gjør dette. Uten å se at denne tiden handler om et kollektivt ansvar. 

Anonymkode: cb5a7...2ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun må ha store psykiske problemer.

Som en sa på facebook; la oss håpe hun får tilrettelagt hjelp når hun kommer hjem

Anonymkode: 293e6...bea

• Liker 11
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hun må ha store psykiske problemer.

Som en sa på facebook; la oss håpe hun får tilrettelagt hjelp når hun kommer hjem

Anonymkode: 293e6...bea

Dette tenkte jeg også, at om hun har drevet på sånn siden Utøya er det ganske trist at hun ikke har fått hjelp. Snakker jo om at hun har kjøpt dobbelt av alt av klær også, enten har hun for mye penger eller så sløser hun.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at hun er psykisk syk, og at hun har overført dette til datteren sin. Jeg fikk Valdres-sak-vibber, og fikk frysninger. Veldig trist. 

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Denne moren har jo overført egen angst til sitt eget barn, og hun har heller ikke forstått hvorfor hytteforbudet har kommet. Jeg håper egentlig at kommunen får nyss i dette, og sender noen for å få dem hjem til egen kommune igjen, med en klekkelig bot i baklomma. Hun har fått mange nok advarsler nå. 

Anonymkode: 6522c...1ab

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn med astma. Vi klarer helt fint å isolere oss hjemme. 

Om vi i hurten og snurten skulle rømt til hytta vår tror jeg det hadde påført barna en del redsel. 

Anonymkode: 0b7b7...edd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke forskjellen på å være isolert på hytta kontra isolert hjemme. Utenom at det å oppholde seg på hytta nå er ulovlig...

Anonymkode: bca70...6b5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke lest den artikkelen, men jeg kan jo skjønne at de vil opp på hytta når de har preppet den klar siden 2011. Ikke at det er greit å dra dit nå i disse dager, men jeg skjønner tankegangen 

Anonymkode: 0b6fa...6c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Jeg tenker at hun er psykisk syk, og at hun har overført dette til datteren sin. Jeg fikk Valdres-sak-vibber, og fikk frysninger. Veldig trist. 

Den saken glemmer jeg aldri! En sak som har brent seg fast innpå hjernen min.... 

Anonymkode: 89654...646

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som skjer med folk?? Hvor er medmenneskligheten og forståelsen om at vi alle er ulike? Jeg forstår meget godt denne moren. Det å kalle henne psykisk sjuk er jaggu det drøyt, skjerp dere!! 

Jeg kjenner mange barn som er redde for tiden, det har ikke noe med at foreldrene overfører redsel til barna, det klarer media å gjøre helt alene!! Pluss alle nye tilkaka som er satt i verk, dette og situasjonen her er fremmed for alle barn. Barn er ulike, noen er mer sensitive enn andre. 

Anonymkode: a6240...399

• Liker 6
Skrevet (endret)

Du skjønner at det er alvor når hytteeiere som føler for å forklare og forsvare seg fremstår anonymt i ei riksavis. Da har de en viss formening om at de er på bærtur. 
Men håper hun sender en tanke fra hytta si til de som også har redde barn i risikosonen, men som likevel går på jobb hver dag for å redde hyttedama og ungen hennes hvis det trengs, og som sørger for at hun får fylt opp lagrene sine. 

Endret av vintage
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Valdres vibber de lux😨

Anonymkode: cadd9...7fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Irriterende at noen mennesker tror de vet bedre enn eksperter, politikere og leger. Irriterende at folk må være så egoistiske at de ikke kan delta på den felles dugnaden. Håper alle de som drar på hytta si til tross for forbud, får saftige bøter og blir henta hjem av heimevernet eller militæret. Snakk om idioti!!

Anonymkode: 89654...646

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker helt motsatt. Jeg hadde holdt meg nært helsehjelp om jeg hadde hatt et barn med astma. 

Skulle tro hyttefolkene tror at det eneste de trenger helsehjelp til er korona. Så om de vet at de er friske så vil de garantert ikke ha behov for en eneste lege ... 

De samme folkene hadde vel klikket om de visste at jeg får lov å bo på hytta. Har fastbolig på ei nesten øde øy, og fritidsbolig på fastlandet. 

Anonymkode: 5e038...c96

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det som skjer med folk?? Hvor er medmenneskligheten og forståelsen om at vi alle er ulike? Jeg forstår meget godt denne moren. Det å kalle henne psykisk sjuk er jaggu det drøyt, skjerp dere!! 

Jeg kjenner mange barn som er redde for tiden, det har ikke noe med at foreldrene overfører redsel til barna, det klarer media å gjøre helt alene!! Pluss alle nye tilkaka som er satt i verk, dette og situasjonen her er fremmed for alle barn. Barn er ulike, noen er mer sensitive enn andre. 

Anonymkode: a6240...399

Mener du at hun virker psykisk frisk når hun har preppet til dommedag i snart 9 år, og gir ungen sin så mye angst at hun ikke får til å sove hjemme?

Det er jo også en falsk trygghet inni bildet her, "hold deg her hjemme hos meg så går alt bra, men for all del ikke opphold deg i hjemmet dit?". Stakkars ungene hennes.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært henne hadde jeg bare holdt kjeft. Dette kan få konsekvenser for henne dersom hun trosser lover og regler som kommer på plass.

Anonymkode: 91465...a79

Skrevet

Dersom dama har vore på hytta i fleire veker, er dei friske. Så då er der ikkje meir smittefare i hyttekommunen fordi dei er der. Jada, eg veit at det er forbudt, men ærlig talt syns eg dei berre kan bli der. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror det er mange i hennes sko. Hytta som kriseplan, og da trosser et forbud. 

Det blir spennende å se hvor lenge hyttekommunene ønsker dette forbudet. Næringslivet der oppe kollapser fort, og tilliten mellom hyttekommunene og hytteeiere vil det ta lang tid før blir gjennopprettet. Vår hyttekommunene var raskt ute å nærmest erklære hytteeiere for uvedkommende. Til tross for høy eiendomskatt og at kommunen bruker disse pengene på egne innbyggere. 

Jeg vet at mine foreldre har bestemt seg for å boikotte de lokale butikkene i kommunen, og handle inn til hyttehelger i hjemkonmunen. Når alt kommer til alt så viser det seg at man først og fremst er en melkeku. Om forbudet vedvarer bør det være en seriøs juridisk diskusjon om disse kommunene bør kunne kreve inn full eiendomsskatt fra hytteeiere bosatt i andre kommuner. 

Jeg kan forstå argumentene deres til en viss grad, men særlig kommuner nær det sentrale Østlandet deler jo gjerne både legevakt og sykehus med bykommune i nærheten, hvor gjerne de fleste hytteeierne kommer fra. Dette handler mer om at man ønsker å beskytte seg selv, på samme måte som mange hytteeiere trodde de hadde et fristed i en slik krise. 

Det viste seg at det hadde de ikke. Det betyr kroken på døra for mange kommuner og lokalt næringsliv i bygdenorge. Den kortvarige krisen vil få over, men jeg tror at det vil ta lenger tid i folks hoder. For når alt kommer til alt sitter man på hver sin tue og forsvarer sitt eget. 

• Liker 7
  • Opprett ny...