Gå til innhold

Korona i Tyrkia

Fremhevede innlegg

Gjest mia10
Skrevet
13 minutter siden, Frøkensina skrev:

Hva er egentlig motivet for at det ikke må bli kjent?

Jeg TROR noe av motivet kan være å vise at myndighetene er sterke og har full kontroll, helseministeren har blitt rost opp i skyene etter at han innførte tiltak før epidemien spredde seg. Flere mener at dette viser omsorg for befolkningen og at Tyrkia er føre var, f.eks. nordmenn som bor der var jublende glade for at myndighetene tenkte så mye på barna at de stengte skoler og barnehager før smitten kom.

Jeg tror de tar feil og at de er i deep shit, dessverre. Det er jo også helt dagligdags at myndighetene der skjuler informasjon og de har ikke en fri presse, for ca. to uker siden hadde noen journalister publisert en artikkel der de bl.a. hadde skrevet om dødsfall pga. viruset - de er i dag i fengsel. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, mia10 skrev:

Jeg TROR noe av motivet kan være å vise at myndighetene er sterke og har full kontroll, helseministeren har blitt rost opp i skyene etter at han innførte tiltak før epidemien spredde seg. Flere mener at dette viser omsorg for befolkningen og at Tyrkia er føre var, f.eks. nordmenn som bor der var jublende glade for at myndighetene tenkte så mye på barna at de stengte skoler og barnehager før smitten kom.

Jeg tror de tar feil og at de er i deep shit, dessverre. Det er jo også helt dagligdags at myndighetene der skjuler informasjon og de har ikke en fri presse, for ca. to uker siden hadde noen journalister publisert en artikkel der de bl.a. hadde skrevet om dødsfall pga. viruset - de er i dag i fengsel. 

Bare gråt. Tyrkernes gener har blitt sprintale. 

Anonymkode: b1db7...a74

Skrevet

Jeg er redd du har rett i det. Sånn som Erdogan har holdt på å slenge professorer og forfattere o.s.v. i fengsel burde man ikke ikke bli overrasket, men det er så rart med alt disse dagene og vanskelig å forestille seg det rett og slett. Ingen vet vel heller de reelle tallene fra Iran. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare gråt. Tyrkernes gener har blitt sprintale. 

Anonymkode: b1db7...a74

Hæ?

• Liker 2
Gjest mia10
Skrevet
2 minutter siden, Frøkensina skrev:

Jeg er redd du har rett i det. Sånn som Erdogan har holdt på å slenge professorer og forfattere o.s.v. i fengsel burde man ikke ikke bli overrasket, men det er så rart med alt disse dagene og vanskelig å forestille seg det rett og slett. Ingen vet vel heller de reelle tallene fra Iran. 

Nei, mange mistenker at Iran er verre enn Italia. De har jo nesten ikke fått testet noen før nå nylig, var vel Kina som sendte testutstyr til de. Der synes jeg at vi skulle ha opphevet sanksjonene slik at de fikk inn nødvendig medisinsk utstyr, men USA innførte nye sanksjoner denne uken...håpløst.

Skrevet
3 minutter siden, mia10 skrev:

Nei, mange mistenker at Iran er verre enn Italia. De har jo nesten ikke fått testet noen før nå nylig, var vel Kina som sendte testutstyr til de. Der synes jeg at vi skulle ha opphevet sanksjonene slik at de fikk inn nødvendig medisinsk utstyr, men USA innførte nye sanksjoner denne uken...håpløst.

Ja enig.

Gjest mia10
Skrevet
Tyrkisk trollfabrikk som har etablert seg i Norge har postet dette, veldig rart at ikke denne "oppfinnelsen" er en verdens nyhet og merkelig at de har dødsfall i Tyrkia når de sitter på denne unike teknologien.

Det verste er at 14 465 personer liker den siden og 15 155 personer følger, de lager "nyheter" som publiseres på norsk og som applauderes av de som henger der. Skremmende og om dette er et eksempel på hva de pumper ut i tyrkiske medier så kan dette bli fryktelig stygt.

Skjermbilde (257).png

Skrevet
11 hours ago, Frøkensina said:

Hva er egentlig motivet for at det ikke må bli kjent? Ingen vil eller kan reise nå uansett, særlig europeere som jeg regner med er den største turistgruppen i Tyrkia. 

Har du noen kilder når det gjelder Japan? De har i det minste stengt skoler m.m. Men jeg har stusset litt over tallene deres. Nei hvis mange land hemmeligholder så blir det jo umulig å bli kvitt dette, og jo mer viruset sprer seg uhemmet jo større fare for en farligere mutasjon. 

Jeg visste lite om Japan jeg også, men en japansk bekjent som har bodd lenge her i Norge gjorde meg oppmerksom på at det som kommer ut av myndighetene der må tas med en klype salt, i og med at landets stabilitet er viktigere enn folkehelse. Japan vil helst holde OL 2020, vel vitende om pandemi. Flere aviser har satt i tvil Japans håndtering av koronakrisen: https://www.nytimes.com/2020/02/26/opinion/coronavirus-japan-abe.html

Ang. det første du sier, er jeg enig med deg, men man må også tenke på fremtiden. Nå kan ingen reise, men om 6 måneder f.eks., når korona er tilsynelatende "over", så vil Tyrkia og andre land fremstå som landene der koronaviruset snudde seg tilbake ved grensen. De har aldri hatt en epidemi, det er det som folk kommer til å huske. Det er vel ingen måte heller å motbevise det, tallene kommer ikke ut. Slik som Tirol, som nektet å ha et problem før nordmenn varslet om at de hadde blitt smittet der. Ingen frarådet om å reise dit heller, før suppen kom ut pga skiturister som ble tidlig testet: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JoyzWj/nordmenn-bedt-om-aa-fjerne-corona-advarsler

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du bare har vært i Alanya.

Anonymkode: 81a17...1f4

Alanya er vel det stedet i Tyrkia med færrest  brudd på menneskerettighetene. Du er klar over at folk har flyktet fra Tyrkia i mange tiår?

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, mia10 skrev:

Det gikk lang tid før de fikk (eller registrerte) sitt første tilfelle, tallene på smittede og døde er forbausende lave. Tror dere at dette stemmer? 

Jeg fant denne videoen som visstnok er tatt opp på et sykehus i Ankara denne uken. Jeg tror at de skjuler enorme mørketall, bl.a. siden de arresterte denne legen etter at videoen ble lekket.

Kan Tyrkia bli som Italia? 

Videoen virker ikke?

Anonymkode: e4a21...4b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Brunello skrev:

Alanya er vel det stedet i Tyrkia med færrest  brudd på menneskerettighetene. Du er klar over at folk har flyktet fra Tyrkia i mange tiår?

Skjønner at du har fulgt med i timen ja

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir det med økonomien i Tyrkia nå?

Anonymkode: fae04...05e

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du har fulgt med i timen ja

Hva er feil ved at folk har flyktet fra Tyrkia?

• Opprett ny...