Gå til innhold

Når kontakte lege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mest sannsynlig korona, men har ennå ikke snakket med fastlegen. Formen går veldig opp og ned og har hatt dette snikende i snart en uke med flere og flere symptomer som dukker opp. Hvor ille må det bli før man kontakter lege?

Anonymkode: 23ffd...81b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært syk i ca. to uker nå. Hverken fastlegen eller legevakten har noen hjelp å tilby, fikk bare beskjed om å ringe dersom jeg ikke lenger klarer å puste... Har ikke blitt testet, så vet jo ikke om det er influensa eller korona jeg har, men tror ikke det har stort å si.

Anonymkode: 2d620...fba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke så mye behandling å få om det er influensa eller Corona, så du må nok bare se an allmenntilstanden din og blir den dårlig må du ta kontakt med lege.

Anonymkode: c76b7...217

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er i risikosonen eller er helsepersonell anbefaler de at folk isolerer seg hjemme til det går over. Hvis du føler at du er så syk at du ikke klarer å ta vare på deg selv, eller du føler det er fare for liv og helse må du ikke drøye med å ta kontakt. Korona telefonen, legevakten eller legen din kan svare deg hvis du er usikker på hva du bør gjøre. 

Anonymkode: 02825...3d4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært syk i ca. to uker nå. Hverken fastlegen eller legevakten har noen hjelp å tilby, fikk bare beskjed om å ringe dersom jeg ikke lenger klarer å puste... Har ikke blitt testet, så vet jo ikke om det er influensa eller korona jeg har, men tror ikke det har stort å si.

Takk, det er sånn jeg føler det er her og. Hvilke symptomer har du hatt i løpet av to uker, hva begynte det med og hvordan har du det nå?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke du trenger sykemelding er det ikke noen vits i å kontakte lege. Ring 113 hvis du får alvorlige pusteproblemer.

Anonymkode: 77fc5...202

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, det er sånn jeg føler det er her og. Hvilke symptomer har du hatt i løpet av to uker, hva begynte det med og hvordan har du det nå?

Jeg ble smittet 2. eller 3. mars. Begynte etter noen dager med kraftig hodepine og slapphet. Senere kiling i brystet og halsen. Tett i nesa/hodet. Feber. Dårligmattlyst, slapp og svimmel. Føler meg egentlig nokså OK så lenge jeg ligger i ro, men er redd for forverring. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble smittet 2. eller 3. mars. Begynte etter noen dager med kraftig hodepine og slapphet. Senere kiling i brystet og halsen. Tett i nesa/hodet. Feber. Dårligmattlyst, slapp og svimmel. Føler meg egentlig nokså OK så lenge jeg ligger i ro, men er redd for forverring. 

Takk for svar. Jeg tror også jeg ble smittet 3 mars. Hadde en svak hodepine noen dager før jeg søndag for 5 dager siden begynte å kjenne press i brystet. Siden har jeg hatt mange av de tegnene du har bortsett fra feber. Hoster nesten ikke, men har i dag fått mer slim. Og akkurat som deg er det bedre når man ligger i ro. Er også redd for forverring, så kjenner angsten kommer og går.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg tror også jeg ble smittet 3 mars. Hadde en svak hodepine noen dager før jeg søndag for 5 dager siden begynte å kjenne press i brystet. Siden har jeg hatt mange av de tegnene du har bortsett fra feber. Hoster nesten ikke, men har i dag fått mer slim. Og akkurat som deg er det bedre når man ligger i ro. Er også redd for forverring, så kjenner angsten kommer og går.

Så rart at vi sannsynligvis ble smittet samme dag! Jeg ble smittet i Oslo, er helt sikker på at det må ha vært en av de to datoene men vet ikke hvor i byen jeg ble smittet. 

Jeg har ikke høy feber, men veldig feberfølelse. Hvis det gir mening. Hoster nesten ikke, og har heller ikke noe slim, bare en sånn rar kiling i brystet. 

Tror vi gjør lurt i å forsøke å tenke på andre ting og ikke engste oss for forverring. Lettere sagt enn gjort, da. Jeg ser litt TV når jeg orker, eller hører på Podcast/lydbok. Vi får heller tenke at vi er heldige som ble syke så tidlig mens helsevesenet fremdeles har god kapasitet. Hehe 

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke du trenger sykemelding er det ikke noen vits i å kontakte lege. Ring 113 hvis du får alvorlige pusteproblemer.

Du trenger neppe sykemelding. 

Nå kan du ha egenmelding i opp til 16 dager:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/nav-ma-ikke-lenger-stille-krav-til-legeerklering-for-a-godkjenne-sykemelding-1.1685316

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart at vi sannsynligvis ble smittet samme dag! Jeg ble smittet i Oslo, er helt sikker på at det må ha vært en av de to datoene men vet ikke hvor i byen jeg ble smittet. 

Jeg har ikke høy feber, men veldig feberfølelse. Hvis det gir mening. Hoster nesten ikke, og har heller ikke noe slim, bare en sånn rar kiling i brystet. 

Tror vi gjør lurt i å forsøke å tenke på andre ting og ikke engste oss for forverring. Lettere sagt enn gjort, da. Jeg ser litt TV når jeg orker, eller hører på Podcast/lydbok. Vi får heller tenke at vi er heldige som ble syke så tidlig mens helsevesenet fremdeles har god kapasitet. Hehe 

Jeg ble også smittet i Oslo, men har først nå fått vite at jeg den dagen var hjemme hos en som hadde det. Hun testet seg ikke og skjønte først nå hva det var. Skjønner helt hva du mener med den kilingen, det hadde hun også. Enig i at det er viktig å få tankene bort, blir mye TV og litt småjobbing innemellom. Jeg har siste dagene holdt meg unna skremselsartikler, men klarte å komme over en artikkel nå som gjorde at jeg freaket helt ut. Men du har helt rett i at det er en fordel med at vi er early coronas 🙂

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble også smittet i Oslo, men har først nå fått vite at jeg den dagen var hjemme hos en som hadde det. Hun testet seg ikke og skjønte først nå hva det var. Skjønner helt hva du mener med den kilingen, det hadde hun også. Enig i at det er viktig å få tankene bort, blir mye TV og litt småjobbing innemellom. Jeg har siste dagene holdt meg unna skremselsartikler, men klarte å komme over en artikkel nå som gjorde at jeg freaket helt ut. Men du har helt rett i at det er en fordel med at vi er early coronas 🙂

Ja, jeg var også veldig treg med å skjønne at jeg egentlig er syk. Jeg holder egentlig på med å skrive masteroppgave nå og hadde tatt fri fra jobb og alle forpliktelser for å skrive den ferdig, så til å begynne med trodde jeg at jeg bare hadde overanstrengt meg litt. Tenkte ikke at det var sannsynlig å bli smittet med korona så tidlig i mars. Og faktisk da jeg ringte fastlegen og spurte om det var mulig å få testet seg sa damen at det ikke var mulig å bli smittet med Korona så tidlig i mars i Norge med mindre man omtrent hadde klina med en som hadde vært i Italia eller Østerrike, og siden jeg ikke hadde det (jeg var i butikker, på banen, på en café, på biblioteket og slike steder) mente hun at det var umulig å ha blitt smittet. Men når det tar noen dager fra man blir smittet til symptomene dukker opp regner jeg med at en del folk gikk uvitende rundt og smittet folk allerede i slutten av februar. Så sannsynligvis er det store mørketall... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er syk, og lurer på det samme. Tror også jeg ble smittet 5 eller 6 mars i Oslo.. Tok tog, var på OsloMet og ute og spiste på kvelden. 

Jeg kjente det først den 10 mars, lett forkjølelse og litt tungt å puste. Regnet med at jeg hadde blitt forkjølet. Den 16 mars var det akkurat som at det ble litt forverret, og følelsen av å ikke få puste ordentlig satt inn. Temperaturen steg også litt, feberfølelse, men ikke temperatur over 38. Alle symptomene har kommet og gått, men spesielt tungpustetheten har vært konstant, av og til forverret. I går følte jeg meg mye bedre, bare litt hodepine og sår hals. Men i dag kom tungpustetheten tilbake, og jeg er redd. Hoste er av og på.

Følelsen av å ikke få puste ordentlig er så ekkel, og jeg tror den forsterkes av at jeg blir redd. Jeg har i tillegg klart å smitte barnet mitt i perioden hvor jeg var svært lett forkjølet, som har feber, hoste og oppkast.

Jeg synes det ekleste er at formen varierer så veldig, men heldigvis er jeg langt unna å ikke få puste så da får vi bare vente og håpe at det snart går over. 

Anonymkode: 4f6b0...bf1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært syk i to uker nå, ringte legen tidligere i uken fordi jeg var så redusert (svært tung pust). Fikk beskjed om at jeg måtte ringe 113 dersom jeg behøvde hjelp til å puste. 

Jeg har vært svært tungpustet i 5 dager, men er bedre i dag faktisk. Såpass at jeg har fått stått opp dusjet meg og vært oppegående. Har vært sengeliggende i flere dager, har bare lugget pesende i sengen min. Bare en tur på do har vært som en maratonetappe. 

Jeg er ikke i tvil om at jeg har hatt koronavirus. Jeg var på nippet til å ringe 113, for det var virkelig ille en periode. Er bare 29 år og har aldri vært så syk før (hadde svineinfluensa og det var ikke i nærheten så ille). Forstår godt hvorfor landet stenger ned, dette er ikke noe å spøke med. 

Andre symptomer jeg har hatt enn tung pust: tørrhoste, sår hals, feber, utmattelse, generell nedsatt allmenntilstand, hostet blod, diaré, ekstrem hodepine. 

Etter over to uker nå med denne forbaskede drittsykdommen føler jeg omsider det går oppover i dag🙂

Anonymkode: 767e1...33a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært syk i to uker nå, ringte legen tidligere i uken fordi jeg var så redusert (svært tung pust). Fikk beskjed om at jeg måtte ringe 113 dersom jeg behøvde hjelp til å puste. 

Jeg har vært svært tungpustet i 5 dager, men er bedre i dag faktisk. Såpass at jeg har fått stått opp dusjet meg og vært oppegående. Har vært sengeliggende i flere dager, har bare lugget pesende i sengen min. Bare en tur på do har vært som en maratonetappe. 

Jeg er ikke i tvil om at jeg har hatt koronavirus. Jeg var på nippet til å ringe 113, for det var virkelig ille en periode. Er bare 29 år og har aldri vært så syk før (hadde svineinfluensa og det var ikke i nærheten så ille). Forstår godt hvorfor landet stenger ned, dette er ikke noe å spøke med. 

Andre symptomer jeg har hatt enn tung pust: tørrhoste, sår hals, feber, utmattelse, generell nedsatt allmenntilstand, hostet blod, diaré, ekstrem hodepine. 

Etter over to uker nå med denne forbaskede drittsykdommen føler jeg omsider det går oppover i dag🙂

Takk, dette fikk meg til å gråte en skvett. Håp i andre enden! Har det likt som deg, men ikke så tung pust som du tydelig har hatt. Var du redd? Hva gjorde at du ikke ringte 113?

Fortsatt god bedring! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, dette fikk meg til å gråte en skvett. Håp i andre enden! Har det likt som deg, men ikke så tung pust som du tydelig har hatt. Var du redd? Hva gjorde at du ikke ringte 113?

Fortsatt god bedring! 

Ja, jeg var redd på tirsdag, det var den dagen det var verst. Da var jeg på nippet til å ringe 113. Jeg avventet det siden jeg virkelig hater sykehus og gjør alt for å unngå de. I tillegg er det en lang kjørerute til sykehuset, og det var uutholdelig slitsomt å tenke på å gjennomføre den reisen. 

Jeg ønsker deg også god bedring, og du må ikke nøle med å kontakte 113 dersom du blir verre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også syk. Symptomene går opp og ned. Kommer til å kontakte fastlege mandag siden jeg er i risikogruppe. 
Men er det noen av dere som er kvalme? Jeg er ofte det, men ikke alltid. 

Anonymkode: 6fb5b...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i noen av symptomene her i tråden, men det er først i dag jeg har tenkt tanken på corona, ettersom jeg kjenner at det er ubehagelig å trekke pusten skikkelig. Aldri følt det sånn før! Men har hjemmekontor og bare vært inne så det går bra. Samboer skal på jobb i morgen tidlig... Hva gjør vi da? 

Anonymkode: e52b3...317

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner meg igjen i noen av symptomene her i tråden, men det er først i dag jeg har tenkt tanken på corona, ettersom jeg kjenner at det er ubehagelig å trekke pusten skikkelig. Aldri følt det sånn før! Men har hjemmekontor og bare vært inne så det går bra. Samboer skal på jobb i morgen tidlig... Hva gjør vi da? 

Anonymkode: e52b3...317

Hvis du får alvorlige problemer med å puste og ikke samboeren kan kjøre deg ringer du 113.

• Opprett ny...