Gå til innhold

Ingen som stoler på myndighetene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som som stoler på myndighetene og tiltakene de har gjort? 

Anonymkode: 6a14f...97b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor? 

Anonymkode: 52ed6...d61

AnonymBruker
Skrevet

"Myndighetene" består av mennesker, og mennesker kan gjøre feil. Om jeg stoler på de? Mnja. Jeg følger i alle fall rådene, siden jeg ikke har kompetanse til å tenke at jeg vet bedre. 

Anonymkode: 8658f...f97

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de er vanlige mennesker og ikke guder. De vet ikke så mye de heller. Synes vi bare burde si tut og kjør som før.

Anonymkode: 00354...a34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja -jeg sitter ikke på den informasjonen de tar beslutninger ut i fra, så jeg velger å stole på at de gjør det beste ut i fra den informasjonen de sitter på i den situasjonen de beslutter ut i fra. Man kan alltid være etterpåklok. 

Anonymkode: 40e3d...91d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stoler på at de gjør så godt de kan, og at de har bedre forutsetninger enn meg for å velge riktig. 

Men jeg syns de vingler fælt, på karanteneregler og hytteregler og info generelt. Også interessant at det er så ulike tilnærminger i fagmiljøet, se hvordan vi håndterer det kontra hva de gjør i Sverige. 

Skulle jo tro at fagmiljøene ville vært noenlunde samstemte. Hvem tar feil? 

Anonymkode: 12ac2...b96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja -jeg sitter ikke på den informasjonen de tar beslutninger ut i fra, så jeg velger å stole på at de gjør det beste ut i fra den informasjonen de sitter på i den situasjonen de beslutter ut i fra. Man kan alltid være etterpåklok. 

Anonymkode: 40e3d...91d

De burde dele den informasjonen de sitter på i såfall. Det er jo ikke blueprints til atombomber, så hemmelighetskremmeri burde være unødvendig i denne situasjonen. Vi må være meget påpasselige slik at de ikke introduserer nye lover og øker sin makt på bekostning av individets frihet og rettigheter. Det drives massiv skremselspropaganda i disse dager, meget ensidig og oppblåst fokus på kun denne ene av mange ting som tar liv, som får alle til å tro at vi er ett nys unna graven. Og hva gjør statsministeren og gjengen? Benytter tiden til å prøve å innføre lover som tramper på folkeretten og personvernet. Det er mye skumlere enn den minimale rissikoen for å dø av Koronaviruset.

Anonymkode: 28116...20b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lyst å gå å hente Erna selv den første uken, fordi jeg var livredd, ingenting skjedde og Erna var borte vekk. Da var jeg i tvil. Nå kunne jeg ikke hatt mer tillit. Jeg syns de gjør en formidabel jobb, Erna, Høie, Mæland, alle mann. Jeg er ikke i tvil om at de gjør sitt beste og jeg syns de holder et høyt nivå. Spesielt med tanke på hvor mye som må gjøre på én gang. Tar hatten av. 

Anonymkode: b8cfe...8b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal vi stole på dem? De har lovet at folk skal få penger fra dag 1 når de er permittert. Nå viser det seg at NAV ikke kan utbetale en dritt før om kanskje to måneder. 

Anonymkode: 80bd3...5d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde lyst å gå å hente Erna selv den første uken, fordi jeg var livredd, ingenting skjedde og Erna var borte vekk. Da var jeg i tvil. Nå kunne jeg ikke hatt mer tillit. Jeg syns de gjør en formidabel jobb, Erna, Høie, Mæland, alle mann. Jeg er ikke i tvil om at de gjør sitt beste og jeg syns de holder et høyt nivå. Spesielt med tanke på hvor mye som må gjøre på én gang. Tar hatten av. 

Da synes jeg du bør innse at de prøver å skrenke inn på rettighetene våre så godt de kan: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lA5Gke/sterkt-kritisk-til-kriseloven-risikosport

Korte utdrag av konsekvensene av at den loven blir vedtatt:

* Regjeringen kan vedta tiltak uten å gå til Stortinget

* Dette strider mot grunnloven og maktfordelingsprinsippet

Kanskje gjør de ikke noen store inngrep nå. Men om loven blir vedtatt har man ingen kontroll på hva de vedtar neste gang det er "krise". Nå må vi ikke bytte bort rettighetene våre i håp om beskyttelse. Det er forferdelig suspekt at de prøver seg på dette midt i denne situasjonen. Etter ukevis med indoktrinering av "DØDSVIRUSETS HERJINGER", feilinformasjon og skremselspropaganda på TV og i aviser så er desverre mange folk så redde og desperate at de er villige til å godta mye mer enn de vanligvis ville gjort. Vær så snill og gjennomsku agendaen her! Om så dødeligheten hadde vært på 100% av dette viruset så må vi ikke godta at demokratiet raseres. Politikere kan ikke redde oss fra et virus ved å trampe på rettighetene våres uansett.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg du bør innse at de prøver å skrenke inn på rettighetene våre så godt de kan: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lA5Gke/sterkt-kritisk-til-kriseloven-risikosport

Korte utdrag av konsekvensene av at den loven blir vedtatt:

* Regjeringen kan vedta tiltak uten å gå til Stortinget

* Dette strider mot grunnloven og maktfordelingsprinsippet

Kanskje gjør de ikke noen store inngrep nå. Men om loven blir vedtatt har man ingen kontroll på hva de vedtar neste gang det er "krise". Nå må vi ikke bytte bort rettighetene våre i håp om beskyttelse. Det er forferdelig suspekt at de prøver seg på dette midt i denne situasjonen. Etter ukevis med indoktrinering av "DØDSVIRUSETS HERJINGER", feilinformasjon og skremselspropaganda på TV og i aviser så er desverre mange folk så redde og desperate at de er villige til å godta mye mer enn de vanligvis ville gjort. Vær så snill og gjennomsku agendaen her! Om så dødeligheten hadde vært på 100% av dette viruset så må vi ikke godta at demokratiet raseres. Politikere kan ikke redde oss fra et virus ved å trampe på rettighetene våres uansett.

Du om det, jeg syns det er helt ok at Erna og co får blankofullmakt til å ta noen snarveier i 6mnd. De trenger å ha snarveier når folk finner på alt mulig sinnsykt som de må bruke masse tid på. Som retten til ski-påske og 17-mai feiring. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal vi stole på dem? De har lovet at folk skal få penger fra dag 1 når de er permittert. Nå viser det seg at NAV ikke kan utbetale en dritt før om kanskje to måneder. 

Det er bare noe de sier for at folk skal akseptere de syke tiltakene.

Anonymkode: 00354...a34

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg ser i hvert fall ikke hva godt det å gjør å spekulere i hvorfor de har gjort ditt og datt og generelt skape mistro til de vurderingene som er gjort. Jeg synes at de tiltakene som er blitt gjort er bra og jeg synes også at folk er lite tålmodige og til tider veldig ufine.

De vurderingene som er blitt gjort er heller ikke gjort av enkeltpersoner selv om folk omtrent fremstiller det slik. De har nok rådført seg med flere ulike fagpersoner før de går offentlig ut med informasjon.

Anonymkode: beb16...f79

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du tror det er bare å trykke på en knapp, så får alle penger? De har fått nesten 200.000,- søknader, og alle skal behandles. Selvfølgelig kommer det til å ta tid.

Jeg kommer til å bli imponert hvis jeg får pengene innen to måneder.

Anonymkode: ce7f5...306

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ingen som som stoler på myndighetene og tiltakene de har gjort? 

Anonymkode: 6a14f...97b

Nei. Det er ingen forskning som sier at det å f.eks stenge skoler er et effektivt tiltak. Selv om Høie sier at de ikke hadde noe valg, var ikke dette noe FHI foreslo eller krevde.

Regjeringen pakker det fint inn i at "nå er det snakk om vi, og ikke deg". Og om at det viktigste nå er liv. Plutselig nå har liv blitt viktig for regjeringen. Hvorfor får da enkelte mennesker avslag på å få livsnødvendig kreftmedisin fordi den er for dyr? Det er ingen rød tråd, det er problemet. Men vi kan vel ikke forvente en rød tråd med en blå regjering.

Regjeringen forstår ikke at de samfunnsmessige konsekvensene er mye større enn hva virusets omfang vil bli.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg ser i hvert fall ikke hva godt det å gjør å spekulere i hvorfor de har gjort ditt og datt og generelt skape mistro til de vurderingene som er gjort. Jeg synes at de tiltakene som er blitt gjort er bra og jeg synes også at folk er lite tålmodige og til tider veldig ufine.

De vurderingene som er blitt gjort er heller ikke gjort av enkeltpersoner selv om folk omtrent fremstiller det slik. De har nok rådført seg med flere ulike fagpersoner før de går offentlig ut med informasjon.

Anonymkode: beb16...f79

Nei, for å tenke kritisk med eget hode, det har jo aldri vært viktig! Og folk lurer på hvordan diktatorer klarer å få millioner til å marsjere i takt? De gjør to ting:

1. fjerner de som sier dem imot

2. skremmer resten med å vise til skjebnen til de som var ulydige. 

Politikere og andre med makt tenker frem i tid. Vedtas denne skumle loven nå, så setter de ikke i gang og misbruker den fra dag én. Men de legger til rette for uthuling, som vil foregå, over tid. Plutselig en dag står man igjen med et folk uten selvråderett og rettigheter.

Les lovforslaget og spør deg selv hvordan økt bruk av fotlenke og rettssak uten krav/rett til til fysisk oppmøte skal redde folk fra virus. Eller tilsidesettelse av "internasjonale konvensjoner" (herunder menneskerettighetskonvensjonen) for den saks skyld.

Gjest Katarina441
Skrevet

Stoler på myndighetene.. tja... syns det er litt ugreit at regler/lover endres fra dag til dag etter Norge AS sitt behov, dét er ikke så tillitsvekkende😏 samt at kommunene får lage sine egene regler er jo også litt sånn drøyt, bør i det minste være en rød tråd gjennom hele NORGE AS men🤨

AnonymBruker
Skrevet

Når de ikke tok det alvorlig og brukte hard hånd fra dag 1 er det vanskelig å stole på de ja.

Anonymkode: d3fcb...564

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Følte jeg mistet fullstendig tillit da de var så passiv i begynnelsen, men endelig skjer det noe.. 

Anonymkode: 75ea6...0fa

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig. Følte jeg mistet fullstendig tillit da de var så passiv i begynnelsen, men endelig skjer det noe.. 

Anonymkode: 75ea6...0fa

Synd det var too little, too late.

Anonymkode: d3fcb...564

• Liker 2
  • Opprett ny...