AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #1 Skrevet 20. mars 2020 https://www.tv2.no/nyheter/11315107/ Virker som dem tester en ebola medisin på coronasyke nå. Når kan denne medisinen være i bruk for oss andre, om den virker å funke? Anonymkode: d456d...e16
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #2 Skrevet 20. mars 2020 Når tror dere vaksinen kan være klar for oss andre? Anonymkode: d456d...e16
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #3 Skrevet 20. mars 2020 Ebolamedisinen er ingen vaksine. Det er en antiviral medisin. Man må nok først se at det fungerer før man gir det til "alt og alle", da det vil koste staten veldig mye penger om det viser seg at den har svært dårlig effekt. Men når det er sagt synes jeg at alle alvorlig syke med corona burde få Remdesivir eller Plaquenil selv om vi ikke enda vet hvor god effekt det har, og spesielt Plaquenil er en gammel medisin som vi vet ikke er særlig farlig i de dosene man har sett kan ha betydelig effekt mot corona (med unntak av noen medisiner som har interaksjon med denne osv), fordi det er ikke en så veldig dyr medisin og når folk kan overleve så synes jeg det er verdt forsøket så lenge vi ikke vet garantert hvilken medisin som er best enda. Anonymkode: fb2b6...8da 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #4 Skrevet 20. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ebolamedisinen er ingen vaksine. Det er en antiviral medisin. Man må nok først se at det fungerer før man gir det til "alt og alle", da det vil koste staten veldig mye penger om det viser seg at den har svært dårlig effekt. Men når det er sagt synes jeg at alle alvorlig syke med corona burde få Remdesivir eller Plaquenil selv om vi ikke enda vet hvor god effekt det har, og spesielt Plaquenil er en gammel medisin som vi vet ikke er særlig farlig i de dosene man har sett kan ha betydelig effekt mot corona (med unntak av noen medisiner som har interaksjon med denne osv), fordi det er ikke en så veldig dyr medisin og når folk kan overleve så synes jeg det er verdt forsøket så lenge vi ikke vet garantert hvilken medisin som er best enda. Anonymkode: fb2b6...8da Men si den blir å funke på folk. Hva vil skje da? Må vi fremdeles vente 12-18 måneder før oss andre kan bruke den? Anonymkode: d456d...e16
T-Rex Skrevet 20. mars 2020 #5 Skrevet 20. mars 2020 Hvis Remdesivir viser seg å fungere, blir den sannsynligvis for dyr til at den vil bli brukt i Norge, siden det da er mange som kan ha nytte av den, og legemiddelfirmaene setter prisen til Norge etter oljefondet (som de gjør med kreftmedisiner etc).
RS_ Skrevet 20. mars 2020 #6 Skrevet 20. mars 2020 Medisinene har som sagt vært på markedet lenge, og godkjent til bruk for andre sykdommer. Hindringen er at de nå må formelt godkjennes på pasienter med Korona. Hvor lenge det vil ta vet jeg ikke, men det vil gå vesentlig raskere enn godkjenning av vaksiner. Kanskje noen måneder? Kommer vel litt an på hvor kritisk siuasjonen blir. I USA skulle det bare ta 1-2 uker.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #7 Skrevet 20. mars 2020 Håper at corona gir immunitet i det minste. Da kan de som ikke har hatt det, få vaksinen. Anonymkode: 72716...69f
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #8 Skrevet 20. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men si den blir å funke på folk. Hva vil skje da? Må vi fremdeles vente 12-18 måneder før oss andre kan bruke den? Anonymkode: d456d...e16 Igjen, det er ikke en vaksine, så du kan ikke gå ut i fra at det vil ta 12-18 måneder bare fordi det er det du har hørt det tar før vi får en vaksine. En vaksine beskytter oss fra å få et virus, det gjør ikke denne medisinen. Den brukes når du har fått viruset. Det er ikke sikkert man blir å gi remdesivir til alle som får påvist corona heller. Jeg har lest at de som har testet ut plaquenil blant annet kun anbefaler det til de som er alvorlig syke med viruset, og ikke friske unge mennesker, så det kan godt være det blir det samme med remdesivir. Ikke at jeg er noen ekspert altså, jeg bare tenker det ut i fra hva jeg har lest i diverse forskningsartikler. Anonymkode: fb2b6...8da 3
T-Rex Skrevet 20. mars 2020 #9 Skrevet 20. mars 2020 (endret) 9 minutter siden, RS_ said: Medisinene har som sagt vært på markedet lenge, og godkjent til bruk for andre sykdommer. Hindringen er at de nå må formelt godkjennes på pasienter med Korona. Hvor lenge det vil ta vet jeg ikke, men det vil gå vesentlig raskere enn godkjenning av vaksiner. Kanskje noen måneder? Kommer vel litt an på hvor kritisk siuasjonen blir. I USA skulle det bare ta 1-2 uker. Du tenker på malariamedisiner her? Jeg tror Remdesivir er det TS sikter til, og den er så ny og eksperimentell at den ikke er godkjent i noe land ennå, tror jeg. I lab-forsøk ser den ut til å fungere mot diverse koronavirus, men det er vel først i Kina at den har blitt brukt på mennesker. Japan later til å ville godkjenne den raskt, og forsøk på mennesker er under oppstart på Haukeland sykehus. Endret 20. mars 2020 av T-Rex
RS_ Skrevet 20. mars 2020 #10 Skrevet 20. mars 2020 Hørte at kombinasjonen av to medisiner var bedre enn bare en. Mulig var den ene remdesivir?
Djungelvrål Skrevet 20. mars 2020 #11 Skrevet 20. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men si den blir å funke på folk. Hva vil skje da? Må vi fremdeles vente 12-18 måneder før oss andre kan bruke den? Anonymkode: d456d...e16 I Norge skal regjeringen sitte å trøkke i 100 år før noe sånt vurderes.
T-Rex Skrevet 20. mars 2020 #12 Skrevet 20. mars 2020 6 minutter siden, Apocalypte said: I Norge skal regjeringen sitte å trøkke i 100 år før noe sånt vurderes. Jeg synes ikke akkurat det virker som om regjeringen sitter og trøkker om dagen... 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #13 Skrevet 20. mars 2020 7 minutter siden, RS_ skrev: Hørte at kombinasjonen av to medisiner var bedre enn bare en. Mulig var den ene remdesivir? Du har nok lest artikkelen om at Trump har sagt at de har godkjent bruken av Plaquenil (gammel malariamedisin) sammen med en type antibiotika (noe som ikke stemmer at de har godkjent i USA enda selv om Trump har sagt det). Problemet er at om "alle" får dette vil det nok bli mangel på medisinen som mange med revmatiske sykdommer bruker i tillegg til antibiotikaresistens. Anonymkode: fb2b6...8da
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #14 Skrevet 20. mars 2020 57 minutter siden, Apocalypte skrev: I Norge skal regjeringen sitte å trøkke i 100 år før noe sånt vurderes. 50 minutter siden, T-Rex skrev: Jeg synes ikke akkurat det virker som om regjeringen sitter og trøkker om dagen... Så lenge en godkjenning holdes langt unna behandling i Beslutningsforum for nye metoder, så bør du kunne skje ganske raskt. Anonymkode: 703ac...ab1
Anbefalte innlegg