Gå til innhold

Undersøkelser på sykehus nå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal undersøkes for noe urelatert til korona på sykehus i Oslo i neste uke. Jeg har omtrent bare vært hjemme i flere måneder da jeg er helt slått ut av sykdommen min. Kjæresten er på jobb, veldig forsiktig med smitte og sånt og bruker hansker og antibac flittig. Han møter veldig få mennesker på jobben sin. Jeg har i flere uker gått og brygget på noe hatt litt av og på vondt i brystet, litt snørrete(men ikke hele tida) og litt vondt helt baki halsen , men ellers ingenting, ingen hostingosv. Kjente jeg ble litt mer av de tinga i dag. Tviler på at jeg har fått korona, ettersom jeg har vært så skjermet og kjæresten ikke har noen symptomer på noe som helst.

Er det regler for hvordan de håndterer folk bare med sånne symptomer også nå på sykehusene i disse tidene? 

Er det noe jeg burde ringe og si fra om på sykehuset for? Og hva skjer da, mister jeg timen min? 

Anonymkode: b21b9...d92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må si fra. Det kan hende du uansett mister timen.

Anonymkode: 6fa17...0cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må si fra. Det kan hende du uansett mister timen.

De ringte meg i går og sa jeg har fått timen flyttet til litt seinere på dagen, og de har kansellert mange, men har beholdt min. Det er egentlig ikke i nærheten av å kjennes ut som en forkjølelse en gang så jeg vet liksom ikke om det telles? Har du noe link til hvor det står om det forresten?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Fhi.no

Også driver sykehusene å prøver å la ting som kan vente, vente. Så de har flest nylig disponible til denne pandemien. 

Anonymkode: bc3ed...fb0

AnonymBruker
Skrevet

Viruset har et spenn fra symptomfri smitte til at flere komplikasjoner kan drepe. Som du vil finne blant annet her https://helsenorge.no/koronavirus/smitte-og-inkubasjonstid skal du holde deg hjemme om du er syk.

Risikoen for å bli smittet i kontakt med helsevesenet er nok også rimelig høy, les litt nyheter så ser du hvor mange helsearbeidere m.fl. som er i karantene nå. Om du kan utsette denne undersøkelsen ville jeg gjort det, var jeg deg.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fhi.no

Også driver sykehusene å prøver å la ting som kan vente, vente. Så de har flest nylig disponible til denne pandemien. 

Har hatt forverring i sykdommen min som jeg skal på undersøkelse for, så har lite lyst til å vente. Har også blitt prioritert allerede. Jeg får vel bare ringe dem i morgen og høre kanskje. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt forverring i sykdommen min som jeg skal på undersøkelse for, så har lite lyst til å vente. Har også blitt prioritert allerede. Jeg får vel bare ringe dem i morgen og høre kanskje. 

Ts

Ja, det er det beste. 

Jeg skulle tatt en celleprøve denne uken pga stor forandringer, men da jeg har noe vondt i halsen fikk jeg beskjed om å holde meg borte fra både Legekontor og jobb. 

Spør for å være sikker, det er tryggest for sykehuset, samfunnet og deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viruset har et spenn fra symptomfri smitte til at flere komplikasjoner kan drepe. Som du vil finne blant annet her https://helsenorge.no/koronavirus/smitte-og-inkubasjonstid skal du holde deg hjemme om du er syk.

Risikoen for å bli smittet i kontakt med helsevesenet er nok også rimelig høy, les litt nyheter så ser du hvor mange helsearbeidere m.fl. som er i karantene nå. Om du kan utsette denne undersøkelsen ville jeg gjort det, var jeg deg.

Ja jeg vet at viruset er veldig forskjellig på folk. Jeg holder.meg hjemme uansett da jeg er mer eller mindre sengeliggende fra før av. Problemet mitt er at jeg er såpass dårlig at jeg ikke vil enten lengre, men jeg vil jo heller ikke gå mot sykehusets regler. Lurer på om noen vet hva de gjør med de pasientene som er som meg nå.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det beste. 

Jeg skulle tatt en celleprøve denne uken pga stor forandringer, men da jeg har noe vondt i halsen fikk jeg beskjed om å holde meg borte fra både Legekontor og jobb. 

Spør for å være sikker, det er tryggest for sykehuset, samfunnet og deg. 

Ja enig. Håper de kan tilrettelegge så man kan ha undersøkelsen likevel. Takk for svar!

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på 5 mnd hoster pga refluks og skulle ha ul for refluks, vi fikk ikke komme fordi han hoster. Er veldig strengt nå. 

Anonymkode: 14c17...fea

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min på 5 mnd hoster pga refluks og skulle ha ul for refluks, vi fikk ikke komme fordi han hoster. Er veldig strengt nå. 

Ja jeg skjønner det er strengt. Men et sted må jo grensa gå hvor at man kan få hjelp uten at det er livstruende.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg skjønner det er strengt. Men et sted må jo grensa gå hvor at man kan få hjelp uten at det er livstruende.

Ts

Vet ikke hvordan det er på ditt sykehus, men her har de vakthold ved alle dører. Du må vise frem timeavtale på tlf, så blir du spurt om hosting/vondt i hals/feber o.l, har du symptomer som kan være corona får du ikke komme inn. Du blir spurt igjen ved innsjekk/resepsjon og igjen av sykepleier/lege. Om du f.eks har en liten forkjølelse og smitter noen som er ansatt på sykehuset må de i karantene til de er friske - selv o m det ikke er corona.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvordan det er på ditt sykehus, men her har de vakthold ved alle dører. Du må vise frem timeavtale på tlf, så blir du spurt om hosting/vondt i hals/feber o.l, har du symptomer som kan være corona får du ikke komme inn. Du blir spurt igjen ved innsjekk/resepsjon og igjen av sykepleier/lege. Om du f.eks har en liten forkjølelse og smitter noen som er ansatt på sykehuset må de i karantene til de er friske - selv o m det ikke er corona.

Takk for svar! Jeg kommer nok til å ringe dem for sikkerhets skyld likevel, men det er greit å ha en slags aning om hvordan det er.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! Jeg kommer nok til å ringe dem for sikkerhets skyld likevel, men det er greit å ha en slags aning om hvordan det er.

Ts

Kommer nok an på hvor viktig din undersøkelse er også :) lykke til! Kan jo hende de har en løsning med smittevernsutstyr e.l. 

Dette var i trondheim forresten, veldig betryggende at de tar det seriøst - var folk og vasket ned dører o.l hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Min koloskopi er flyttet tross pågående blødning (fikk sepsis sist gang). Har ingen symptomer og har vært isolert siden før utbruddet slo til (fordi jeg uansett er/var for syk til å være ute). Tror det er en viss terskel for å gjennomføre ting da.

Anonymkode: 4788c...3b2

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min koloskopi er flyttet tross pågående blødning (fikk sepsis sist gang). Har ingen symptomer og har vært isolert siden før utbruddet slo til (fordi jeg uansett er/var for syk til å være ute). Tror det er en viss terskel for å gjennomføre ting da.

Jeg skal også ta koloskopi. Ringte sykehuset i dag, og alt har ordna seg. Var bare å møte opp mente de.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk reminder i dag: Står  at man skal ta kontakt ved mistenkt korona-smitte eller kontakt med slike. + Utenlandsreise.

Anonymkode: 4db07...636

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også ta koloskopi. Ringte sykehuset i dag, og alt har ordna seg. Var bare å møte opp mente de.

Ts

Nå har jeg immunsvikt, blodsykdom, astma, redusert lungekapasitet, crohns, høyt blodtrykk (pga smerter, så vet ikke om det kategoriserer under høyt blodtrykk i risikogruppen, men spørs vel om viruset spør om årsak først) samt. nedsatte organfunksjoner i flere organer, trøbbel med binyrebark og jeg har hatt 12 kortisonkurer de siste 2,5 årene så er greit immunsupprimert. Her er det nok en avveining av hvor mye man risikerer. :P 

Lykke til! Gjør meg ikke noe å slippe slange i ræven med pågående blødning (mtp smertene jeg har ellers kan man jo gange opp :p) så lenge jeg ikke må "betale" med sepsis og bli smittet med corona mens jeg behandles for sepsis. Hehe! 🤣

• Opprett ny...