Gå til innhold

Traumereaksjoner av beruset forelder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg er 18 år og er under utredning for traumereaksjoner. Saken er at jeg synes det er sikkerlig flaut av at jeg fortsatt sliter etter at pappa slutta å drikke. Pappa var ikke full konstant men da han drakk drakk han alt for mye. Dette var jo en hemmelighet først men så ble det for mye og da jeg merka at noe var galt så dro jeg til helsesøster og hun henviste meg til psykolog i kommunen. Han sa at vanskene mine går i tråd med traumereaksjoner og nå er jeg i utredning hos bup. Er det noen andre her som sliter av foreldre som misbrukte alkohol?  Han var jo aldri voldelig eller slem så hvorfor sliter jeg enda med masse frykt?

Anonymkode: ba3c6...124

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn og ungdom trenger trygge foreldre. En foreldre som drikker seg full føler man seg ikke trygg på. Så at han nå har sluttet å drikke forandrer ikke dine tidligere opplevelser. Gå til psykologen med hevet hode, det er ikke du som har gjort noe galt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Heisenberg skrev:

Barn og ungdom trenger trygge foreldre. En foreldre som drikker seg full føler man seg ikke trygg på. Så at han nå har sluttet å drikke forandrer ikke dine tidligere opplevelser. Gå til psykologen med hevet hode, det er ikke du som har gjort noe galt. 

Takk for svar. Det føles bare litt rart at man kan få sånne reaksjoner av bare det liksom. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det føles bare litt rart at man kan få sånne reaksjoner av bare det liksom. 

Det skal du ikke føle på. Den utryggheten du har opplevd er ikke «bare det» når du har tegn på traumereaksjoner. Du vet jo ikke hvordan det er å vokse opp uten en far med alkoholproblemer så for deg er det lett å undervurdere effekten det har hatt siden det har vært normalen for deg. 

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke lite det du har opplevd. Å vokse opp i rus er traumatiserende for barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor sliter jeg enda med masse frykt?

Fordi du så resultatene av alkoholmisbruk

Anonymkode: f4e2d...34c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du opplevde utrygghet og uforutsigbarhet, med tanke på at du antakelig ikke visste når neste epiosde ville komme.. For et barn er det veldig skremmende, og man kan bli gående i alarmberedskap og vente på neste runde, fordi man synes det er skummelt at forelderen endrer atferd og væremåte. Å se foreldre "bli annereledes" er ekkelt og vondt for barn. 

Uforutsigbarhet kan bidra til å skape slike traumatiske følelser, fordi du har vært emosjonelt aktivert over antakelig lengre tid. Selv om du er 18 år nå og forstår mer av hva fyll er, og hvorfor man endrer seg slik ved drikking, så vet ikke barnet inni deg det! Det sitter fortsatt i følelsene dine. Synes det er flott at du får  hjelp for dette.

har hatt en venninne med en far som var periodedranker, og hun slet masse med reaksjoner på dette senere, og gikk lenge i terapi selv om han heller aldri var slem. Det gjør jo noe med en når man som 5-åring låser ned pappas sprit i lekekofferten sin, for så å oppdage at han i desperat jakt på alkohol har brutt opp kofferten hennes.. :(

Lykke til :)

Anonymkode: 6ca43...675

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...