Gå til innhold

Marerittet i Bergamo

Fremhevede innlegg

Skrevet
17 minutter siden, money said:

Det er hysteri. Italia har en aldrende befolkning, slølv og skral helse og er ekstremt tettbefolket. Det er ikke rart de er rammet hardt. De røyker jo fortsatt inne i byggninger der, drikker daglig etc, spiser for det meste hveteprodukter og dårlig mat. Bor ikke sånn 2/3 folk opp til 30 hjem til mor og far der nede. Man må se ting i perspektiv

Vel, Italia er på toppen av høyest forventet levealder i verden. Bare sjekk. Og italienere spiser mye sunnere enn den gjennomsnittlige nordmannen, mtp lite halvfabrikata, mer og variert utvalg av grønnsaker, og har en mer fornuftig forhold til alkohol. I tillegg, som du tydeligvis ikke får med deg, er stadig flere land i den stigende kurven av epidemien. Bare se på Spania, Frankrike, Tyskland, Sveits, Nederland, Belgia, etc. Alle regjeringer har innført en eller annen form for lockdown, noen en streng variant som i Italia. Alle er gale i verden, vettu, bare du som eier sannheten... 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bilder fra Oslo, om to uker.

Anonymkode: 0ffb1...826

Skrevet

Det vi ser fra Italia er alvorlig nok, men som påpekt, en stor del av de som dør hadde kort tid igjen uansett.  Tenk deg følgende: På et stort sykehjem så dør det kanskje 1 innlagt i måneden året rundt. Koronaen feier så igjennom hele sykehjemmet slik det ofte gjør med veldig smittsomme sykdommer på institusjoner. Viruset tar dermed ut "kvoten" for resten av året på 10 personer. Det samme skjer så på 4 andre sykehjem i samme region. I stedet for 5 døde fordelt over en hel måned, har man nå plutselig 50 døde på en uke aller to, som da kommer på toppen av andre risikogrupper.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, RS_ said:

stedet for 5 døde fordelt over en hel måned, har man nå plutselig 50 døde på en uke aller to, som da kommer på toppen av andre risikogrupper.

De har oppmot 500 i døgnet 🤔

Anonymkode: ced2e...55a

• Liker 2
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har oppmot 500 i døgnet 🤔

Jeg viste til en hypotetisk situasjon på 5 sykehjem. I norge med 5.4 mill innbyggere har vi 970 sykehjem. I Italia med 60 millioner innbyggere har de noen flere? :blink:

Nå hørte jeg nettopp på kveldsnytt at 35 hadde dødd på 1 sykehjem i USA på noen få dager. Dette er altså de som kommer på toppen av alle andre risikogrupper som jeg nevnte.

Poenget mitt var ikke å bagatellisere alvoret her, men å understreke at svært mange av de som dør, har kort tid igjen uansett. Et annet eksempel: I norge dør det vel ca 40.000 I et normalt år. Hvis det så kommer til å dø 20.000 av Corona i norge i år, så betyr ikke det at det vil dø totalt 60.000 i norge! Tallet kan godt ende på 45.000-50.000 totalt.

Endret av RS_
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, money skrev:

Hva som om det er hjerteskjærende, skal vi drive og se på vårt eget samfunns forfall eller skal vi ta oss sammen å gå på jobb og redde stumpene. At folk er mer bekymret for situasjonen i Italia enn at vår egen krone har kollapset er vår egen undergang

Du lever opp til navnet ditt. Money freaked about Money. 

Anonymkode: 7ce0a...c41

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, money said:

Hva som om det er hjerteskjærende, skal vi drive og se på vårt eget samfunns forfall eller skal vi ta oss sammen å gå på jobb og redde stumpene. At folk er mer bekymret for situasjonen i Italia enn at vår egen krone har kollapset er vår egen undergang

Ja, for frisørene fortsetter å klippe, når 75% ligger hjemme med influensa 🤔 

Det er ikke at vi stenger ned samfunnet vårt som er problemet, for det hadde stengt seg brutalt ned selv. 

Du kan se på det som en kontrollert brann, dette som skjer nå. Der er MYE bedre for helse og økonomi at det skjer på denne måten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner hjertet blør og fikk tårer i øynene da jeg så nyhetene om dette. Det er utrolig hjerteskjærende. Og de pårørende som må ta sorgen i karantene uten å få tatt farvel... Kjenner en italiener i Roma som er engstelig. 

Som noen andre skrev over; jeg kan jo ikke uttale meg om hvordan akkurat disse menneskene nord i Italia spiser og lever, men mange spiser og lever veldig sunt. 

Anonymkode: 29b06...37c

• Liker 2
  • Opprett ny...