Gå til innhold

Folk med mange skrivefeil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så flau av en kollega.

Vi jobber en offentlig etat, og denne dama har altså så mange skrivefeil at jeg blir flau. Tror noen ganger at hun egentlig ikke bør jobber her. Ingen på kontoret er særlig glad i henne heller. 

Skrivefeil kan jo ha noe med smartheten til mennesker. Da er denne dama dum. 

Bør jeg si i fra om dette til noen?

Anonymkode: dfc2d...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare hvis du er helt sikker på at det ikke ligger noe som dysleksi bak eller liv eller noe annet alvorlig står i fare.

Anonymkode: fb8d4...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette skal du ikke si til noen. Hun kan ha dysleksi. Du virker ikke særlig voksen.

Anonymkode: 9e34d...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så flau av en kollega.

Vi jobber en offentlig etat, og denne dama har altså så mange skrivefeil at jeg blir flau. Tror noen ganger at hun egentlig ikke bør jobbe her. Ingen på kontoret er særlig glad i henne heller. 

Skrivefeil kan jo ha noe med smartheten( hva er dette for et ord?) til mennesker. Da er denne dama dum. 

Bør jeg si i fra om dette til noen?

Anonymkode: dfc2d...d3f

Du glemte i. Vi jobber i en offentlig etat.

Anonymkode: 40b77...ab7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så flau av en kollega.

Vi jobber en offentlig etat, og denne dama har altså så mange skrivefeil at jeg blir flau. Tror noen ganger at hun egentlig ikke bør jobber her. Ingen på kontoret er særlig glad i henne heller. 

Skrivefeil kan jo ha noe med smartheten til mennesker. Da er denne dama dum. 

Bør jeg si i fra om dette til noen?

Anonymkode: dfc2d...d3f

Tenk på det som at du er rasistisk hvis du dømmer på bakgrunn av noen skarve skrivefeil. Tenk at det er en neger og at han/hun ikke kan noe for det. Da blir det plutselig en fordel, skal du se. Skrivefeil er jo sexy! Tenk at det går an å være så unik! Kanskje personen har en skrivefeil du ALDRI har sett før. Gisp! Det er et mirakel og et unikum, noe helt nytt.

Et ekte og unikt UNICORN. Kanskje det er personen som gir alle en ny skrivefeil, slik at personen har makt nok til å forandre skrivemåten? Tenk, hva hvis, hva om atte ...  

Hvis du skriver slik vi lærte på skolen, noe som er kjedelig og rett frem, da burde du jo fremelske skrivefeil. Man må bruke tid og krefter for å sette sammen en mening. 
 

Gud, hvor spennende! EKSOTISK. 

Anonymkode: ae494...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Består hennes jobb i å besvare henvendelser skriftlig? I såfall er jeg enig i at det er feil plass.

Endret av Tarmegenbolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De færreste som skriver masse feil er dyslektikere. Jeg kjenner noen stykker med den diagnosen, og alle er veldig påpasselige på rettskrivningen, de er klar over sin egen utfordring, og bruker verktøyene de har tilgjengelig. Ofte skriver de bedre enn jeg gjør, men det tar dem lenger tid.

Erfaringsmessig er de kroniske feilskriverne de som ikke gidder å sjekke hvordan ord staves, ikke gidder å rette opp når de VET de skriver feil, og gjerne har tillagt seg vaner som dialektskriving og forkortelser. I tillegg blir de selvsagt blodig fornærmet når noen tar opp dette.

"d va i bhg æ så asiateren"

Dette er ikke en setning produsert av en dyslektiker, men av en slubbert.

Endret av Okapi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes det er alvorlig nok til at det bør tas opp, så kan du sikkert ta det opp. Men vær veldig forsiktig med hvordan du går frem i en slik sak av hensyn til det psykososiale miljøet på jobben. For en slik "fillesak" kan potensielt skade veldig mye om det kommer feil ut eller ikke håndteres riktig. Både for din egen og din kollegas del.

Eksempel er at denne kollegaen kan føle seg mobbet, eller selv bli usikker hvis de får en anonym beskjed og ikke vet hvem på kontoret som går bak ryggen. Det kan til slutt bli en sak med økt stressnivå, sykemeldinger og en sak der HR og verneombud plikter å gripe inn for å ordne opp.. Eller det kan oppfattes som at du kanskje bevisst har brukt anledningen til å bedrive med hersketeknikker med den hensikt å gjøre kollegaen usikker.

Så du bør nøye vurdere hvor viktig dette faktisk er. Hva intensjonen er og hva du ønsker å oppnå. Tenk over hvordan du selv hadde følt det hvis du ble konfrontert med noe slikt enten direkte av en annen kollega, eller via sjef som kaller inn til møte på bakgrunn av en bekymringsmelding "fra en anonym kollega som har påpekt skrivefeil".

Anonymkode: 2d4fe...77f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...