Gå til innhold

Hvorfor isoleres ikke kun de utsatte?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, mlifjeld skrev:

Det som også er viktig å tenke på er at samtilige sykehus i norge allerede var overbelastet og manglet sengeplasser og ansatte. Det var rett og slett på bristepunktet før korona. Derfor er det enormt viktig at det ikke kommer en bølge med syke inn på sykehusene, ikke bare pga sengeplassene, men også pga alle de ansatte som blir syke eller satt i karantene.

På avdelingen til søsteren (på et av de store univeristetsykehusene) var det allerede enorm underbemanning av leger og overleger (de driftet avd med omtrent halv legestab før korona). Nå som flere er ute i karantene er det helt krise tilstander. Om det fortsetter sånn er det omtrent ikke leger igjen.. Dette et forresten en kreftavdeling. Det vil si at de nå mest sannsynlig må utsette kreftbehandling pga underbemanning.

Altså går dette utover så utrolig mange flere enn kun de som har korona. 

Kan bekrefte dette. Har utallige sykehusinnleggelser bak meg, på ulike avdelinger, og har tilgode å oppleve at det har vært nok leger på jobb, sengeplass på rom til alle eller kapasitet til alle nødvendige undersøkelser og inngrep.

Anonymkode: 92686...069

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi dette viruset også dreper unge og friske, og fordi helsevesenet kommer til å kollapse. Kort sagt.

Kilder?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Apocalypte skrev:

Kilder?

Finn det sjøl på worldometer. Norske myndigheter har ALDRI sagt at viruset ikke er farlig for yngre. De har sagt at det er MEST farlig for risikogruppen. At folk tolker det som at de er utenfor fare selv kan  de takke sin egen dumskap for. 

Anonymkode: c2b22...dc0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Apocalypte skrev:

Kilder?

VG, forskning.no, fhi, WHO, helsenorge, dagbladet, aftenposten, ba, bt, worldometers, utenlandske medier (BBC, New York Times), medisiske tidsskrift (leser de mest prestisjetunge jevnlig). 
Ellers er det mange interessante man kan følge på youtube, f. eks. en patolog som hver dag legger ut nye ting om viruset. Wasim Zahid (?) som er med på "hva feiler det deg" har flere gode videoer om viruset, mange leger/prosessorer/virologer og lignende som har gode og informative virus. 

Det er utallige kilder man kan lese nå og hvor det vil være vanskelig å unngå nettopp den informasjonen du etterspør. Du kan jo selv google, så vil du jo se at toppresultatene bekrefter det veldig raskt.

Ellers kan jeg en god del om virus fra før av fordi jeg er interessert i det, så besitter en del basiskunnskap om både det og om helse, anatomi, lunger, medisin og det som er. Greit å ha i bunnen når det florerer mye, og da kan man lettere vite hvorvidt det man leser eller hører på er troverdig eller ikke. Har man ingen kunnskap i bunnen tror jeg det er vanskelig å navigere blant utallige kilder. Har en god del bøker som er nyttige, bl. a. om virus. Der har de blant annet en bokserie hvor de har plukket fra hverandre de fleste virus man kjenner til, blant annet SARS. Andre Coronavirus er også nevnt i to av bøkene jeg har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO2XbO/coronaviruset-11-personer-under-50-aar-i-intensivbehandling?fbclid=IwAR29IOg4_o63M3W2Q6nLBVBMbYuShJy1F6bPD88pbkf_X8JYf5kytmJDHkM

Noe av det første som kommer opp på vg.no nå for eksempel.
Mange av de store italienske mediene og legesidene tilsvarende våre helsenorge og fhi har relevante artikler om du kan italiensk eller bruker google translate.

AnonymBruker
Skrevet

Med den argumentasjonen kan man jo også si, hvorfor skal vi gidde å følge vaksineprogrammet? Det er jo bare de gamle og syke som dør av ‘sett inn sykdom’. 

Anonymkode: 2fbcd...87c

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Ishm skrev:

Har merka mange gammle er ute. De koser seg mens verden er tom.

mens vi friske er isolert for dem.

Skjønner ikke disse tiltakene

Jeg koser meg jeg og, og jeg er i 30 årene. Ingenting som hindrer du eller meg å gå en tur i skogen eller ta en sykletur. Regner ikke med at du kliner deg inntil en person du møter i skogen, ikke så vanskelig å holde avstand. Jeg og mannen går tur hver dag nå. Holder minst 2m avstand til alle og omgås kun hverandre. Verden er ikke tom.. Masse folk ute idag, men de holdt avstand til hverandre slik de skal. Du har sett videoene fra sykehusene i Kina og Italia eller? Kjenner ingen i risikogruppen?

Anonymkode: a67b4...ddd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan settes i hjemmekarantene. Kreftpasienter er vel kanskje på sykehus allerede? 

Eventuelt kunne man laget et karantenesenter hvor man tilbød de i risikogrupper opphold.

Anonymkode: c3050...b3a

Tanten min går på cellegift. Hun har kreft og er hjemme som veldig mange andre med kreft. Tror du alle med kreft ligger på sykehus?!!!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Likevel bedre at alle disse isoleres, enn alle andre på en gang. 

Anonymkode: ad3d7...c82

Lykke til! Mannen min har astma og høyt blodtrykk. Da måtte jeg og ungene isolert oss med han uansett, for å unngå å å smitte han. Og bestemor har KOLS, sjefen min har diabetes osv. Hvordan har du tenkt å legge opp et system hvor alle de hundretusener som har disse tilstandene isoleres? Og hva med de ansatte, skulle de bodd der? For om de smittes vil de smitte familien sin, som ifølge deg ikke skal være i karantene. Så har vi det gående da. Har en venninne med cystisk fibrose, skulle de isolert henne i mnds vis måtte mannen vært hjemme fra jobb uansett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til! Mannen min har astma og høyt blodtrykk. Da måtte jeg og ungene isolert oss med han uansett, for å unngå å å smitte han. Og bestemor har KOLS, sjefen min har diabetes osv. Hvordan har du tenkt å legge opp et system hvor alle de hundretusener som har disse tilstandene isoleres? Og hva med de ansatte, skulle de bodd der? For om de smittes vil de smitte familien sin, som ifølge deg ikke skal være i karantene. Så har vi det gående da. Har en venninne med cystisk fibrose, skulle de isolert henne i mnds vis måtte mannen vært hjemme fra jobb uansett. 

I alle andre slike tilfeller jeg har hørt om har den som er syk isolert seg fra resten. I et tilfelle har resten av familien nå Korona, mens han sitter trygt på hytta, og så kommer hjem til en immun familie. 

Anonymkode: 9eb13...395

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Nå ja, dersom man innførte forbud mot å besøke sykehus, gamlehjem, besteforeldre/oldeforeldre over 70 år, hadde karantene på alle over 70 år osv. Så ville man jo begrenset smitten for de utsatte gruppene betraktelig, og unger kunne gått på skolen og foreldrene kunne tjent penger. Kanskje fått en 14 dagers sykemelding dersom de ble syke.

Anonymkode: c3050...b3a

Hva med alle menneskene som jobber på sykehus, gamlehjem, osv.? Skal de få liv til å smitte de gamle de da? For de vil du heller ikke at skal følge de strenge reglene? Når resten av befolkningen fyker rundt som før ellers, innebærer det økt smittefare for dem som ivaretar gamle og syke også. Du tenker for snevert

Anonymkode: 980b5...a3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

*lov til å risikere å smitte

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle andre slike tilfeller jeg har hørt om har den som er syk isolert seg fra resten. I et tilfelle har resten av familien nå Korona, mens han sitter trygt på hytta, og så kommer hjem til en immun familie. 

Anonymkode: 9eb13...395

Jeg har også astma, og en del mer alvorlige lidelser også. Min mann og jeg har bodd sammen og omgått hverandre forbi punktet hvor han KAN ha tatt med seg smitte hjem. At jeg så skulle reist (hvor? Vi har ikke noen hytte, og hadde vi hatt det - hadde jeg jo uansett ikke hatt lov å dra dit) et sted for å isolere meg, med potensiell smitte hadde hatt et av tre utfall: Enten måtte jeg på et tidspunkt kommet hjem igjen og igjen risikert å utsette meg for smitte, jeg måtte kommet hjem hvis han ble syk for å ta vare på dyrene våre eller jeg ville blitt alvorlig syk/dødd i isolasjonen min på det stedet jeg hverken har eller har lov å oppholde meg? Er noen av disse utfallene bra? 

Da lever jeg heller hjemme sammen med mannen min og dyrene mine. Enten blir dette min siste tid i livet, og da vil jeg ha den sammen med de - eller, så blir det ikke det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med alle menneskene som jobber på sykehus, gamlehjem, osv.? Skal de få liv til å smitte de gamle de da? For de vil du heller ikke at skal følge de strenge reglene? Når resten av befolkningen fyker rundt som før ellers, innebærer det økt smittefare for dem som ivaretar gamle og syke også. Du tenker for snevert

Ikke minst er mange i helsevesenet selv i risikogruppene.........

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, mlifjeld said:

https://www.nrk.no/nyheter/ung-vaksen-i-respirator-1.14952980

nå er en 29 åring i respirator pga korona..

Ifølge Dagbladet og Vg ligger nå 12 i respirator som er yngre enn 49 år, og som IKKE har hatt undetrliggende sykdom (ikke i risikogruppa), hvorav to av de er yngre enn 24 (de får ikke oppgi presis alder).

• Liker 3
  • Opprett ny...