AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #21 Skrevet 19. mars 2020 Leste nettopp om 3 dødsfall om noen utenfor risikogruppen: Virusets angrep på denne familien blir sett på som både «enestående» og «forvirrende», skriver avisen. - De er unge og de har ingen underliggende sykdommer, sier Paradiso Fodera. Anonymkode: c9d9a...e52 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #22 Skrevet 19. mars 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi dette viruset også dreper unge og friske, og fordi helsevesenet kommer til å kollapse. Kort sagt. Anonymkode: 92686...069 Det finnes ikke en ung+frisk person som har dødd. Det finnes en liten håndfull ung+syk. Isolerer man risikogruppen mens det får spre seg ellers kollapser ikke helsevesenet. Anonymkode: 9eb13...395 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #23 Skrevet 19. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Kreftpasienter er ikke på sykehus nei. Mange som er hjemme og i jobb. Dessuten, det er mange i risikogruppen UNDER 60 år, som bor sammen med andre UNDER 60 år som IKKE er i risikogruppen. Anonymkode: 5df15...05d Likevel bedre at alle disse isoleres, enn alle andre på en gang. Anonymkode: ad3d7...c82 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #24 Skrevet 19. mars 2020 28 minutter siden, ordinarygirl skrev: Hvorfor må hele norge gjøre disse tiltakene, når heller de utsatte kunne isolert seg? Fordi må få kontroll på smitten. For å snu spørsmålet; dersom kun de utsatte skal isolere seg, hvor lenge skal de gjøre det? Til vi har en vaksine? Det kan ta halvannet år, kanskje to. Og andelen som er utsatt i en eller annen grad (eldre, nedsatt immunforsvar) er veldig mange. Dersom kun de utsatte skal isoleres så vil smitten florere i evigheter i resten av befolkningen. Viruset har en inkubasjonstid på minst 14 dager hvilket vil si at du i verste fall kan gange 14 dager med antallet friske mennesker i befolkningen for å få antallet dager smitten florerer, hvis alle får gå fritt når de ikke vet de er syke, og smitten går på rundgang. Anonymkode: 774bf...0a9 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #25 Skrevet 19. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Leste nettopp om 3 dødsfall om noen utenfor risikogruppen: Virusets angrep på denne familien blir sett på som både «enestående» og «forvirrende», skriver avisen. - De er unge og de har ingen underliggende sykdommer, sier Paradiso Fodera. Anonymkode: c9d9a...e52 Og noen dør av flis i fingeren. Sjeldent, men det kan skje. Det betyr ikke at slitte vinduskarmer er livsfarlige for hele menneskeheten. Anonymkode: 247e2...2c2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #26 Skrevet 19. mars 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg lurt på også. Måtte vært mye mer samfunnsøkonomisk fornuftig. Anonymkode: c3050...b3a Det er nok en grunn, men meld deg inn i politikken siden du har svaret Anonymkode: 71015...1ee
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #27 Skrevet 19. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ville vært alt for vanskelig i praksis. Alle har noen eldre i familien, og noen i familien med sykdommer. En med sykdom, bor gjerne med flere friske uten sykdom - skal disse også holdes inne da? Eller skal de syke stenges inne alene? Anonymkode: 5df15...05d Mange mener tydeligvis at det er bedre at alle andre enn de selv blir stengt inne..... Eller at helsevesenet blir overbelastet, slik at mange av de de ikke ser på som viktige,.dør en sakte og ensom død.... bare egoene får slippe å endre dagliglivet sitt, så er ikke eldres eller sykes liv så farlig!!....... Anonymkode: 71015...1ee 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #28 Skrevet 19. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke en ung+frisk person som har dødd. Det finnes en liten håndfull ung+syk. Isolerer man risikogruppen mens det får spre seg ellers kollapser ikke helsevesenet. Anonymkode: 9eb13...395 Det er mange unge og friske personer som har dødd. Hvis du ikke har fått med deg det er jeg imponert over at du har unngått den informasjonen. Jeg vil også minne om anslagene nevnt selv i denne tråden på 1,5-2 mill i risikogrupper. Det sier seg selv at dette ikke bare snakk om 90-åringer på sykehjem som holder sengen. Ellers, se bilde lagt til under. Anonymkode: 92686...069 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #29 Skrevet 19. mars 2020 Hvorfor kan vi ikke bare være litt medmenneskelige i disse tider.. Det finnes 1,5-2 millioner mennesker i risikogruppene i Norge. Synes du det er rettferdig at alle de skal isolere seg? Da må også familiene og de som bor med disse personene isolere seg, noe som vil si at det faktisk blir snakk om ekstremt mange mennesker uansett. Og fordi vi vet lite om dette viruset, vi vet ingenting om senskader, bivirkninger osv. Vi vet ikke om man blir immun en gang! Alle disse faktorene kombinert med at unge mennesker også vil dø dersom sykehusene blir for belastet gir oss et godt svar. Anonymkode: 70b5b...5ae 6
mlifjeld Skrevet 19. mars 2020 #30 Skrevet 19. mars 2020 (endret) 45 minutter siden, ordinarygirl skrev: Hvorfor må hele norge gjøre disse tiltakene, når heller de utsatte kunne isolert seg? Fordi det i praksis er umulig. Sykepleiere må fortsatt jobbe på sykehjem. det er ikke så lett å isolere folk som bor på instisusjoner. Det er sykepleiere, leger, leveringer, vaskehjelper. I tillegg så er det mange andre syke i samfunnet, som f.eks kreftpasienter, folk med hjerteproblemer. Om alle disse skal isoleres totalt på ubestemt tid må også alle som er i kontakt med dem isoleres. Det går bare i praksis ikke. Folk kommer i kontakt med andre uansett. Om vi bare hadde latt det vært opp til de utsatte (som forresten er rundt 1,5 mill i norge) så vil det være det samme som å si at det er greit for oss at dere dør. For de ville dødd, i myyye større omfang enn om vi går sammen for å beskytte dem. I tillegg ville mange flere blitt kritisk syke samtidig. Og helevesenet hadde ikke kunnet behandle alle. Altså sykehusene måtte avgjort hvem som fikk livreddende behandlig og hvem de måtta la dø. Ikke særlig koselig. Det er nettopp dette som skjer i italia nå. Vil vi virkelig komme dit? Endret 19. mars 2020 av mlifjeld 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #31 Skrevet 19. mars 2020 Jeg stilte det samme spørsmålet før, men det er ikke bare gamlinger som ligger og venter på døden, det er også barn med sykdommer, foreldre med sykdommer og unge mennesker med familie.. Vet om ei som har en sykdom som egentlig er utryddet i Norge, hun er syk og har fire barn og en mann som ikke helt ser alvoret. Om hun får corona, da kan det gå ille. Anonymkode: b0908...66a 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #32 Skrevet 19. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor kan vi ikke bare være litt medmenneskelige i disse tider.. Det finnes 1,5-2 millioner mennesker i risikogruppene i Norge. Synes du det er rettferdig at alle de skal isolere seg? Da må også familiene og de som bor med disse personene isolere seg, noe som vil si at det faktisk blir snakk om ekstremt mange mennesker uansett. Anonymkode: 70b5b...5ae Nei, jeg synes ikke det er rettferdig. Men er det rettferdig at alle andre må isolere seg, og miste jobbene sine i løpet av kort tid? Virus kjenner ingen rettferdighet, da må man på et tidspunkt gjøre det som er best for flertallet. Jeg sier ikke nødvendigvis at det tidspunktet er nå, men før eller siden må det komme. Vi kan ikke ha hele verden på pause i flere år for å redde et lite mindretall. Anonymkode: ad3d7...c82
Pinkpashion Skrevet 19. mars 2020 #33 Skrevet 19. mars 2020 Fordi det vil belaste helsevesenet, smitten vil nå de som jobber i helsevesenet og andre samfunnskritiske yrker. Det vil ikke funke å bare isolere risikogruppene. Konsekvensene av viruset vil ramme helsevesenet og folk flest uansett. Men, når jeg ser Hjalmar og Olga på 70-80 år kose seg med kaker på kafe i disse dager, mens mine barn er «fratatt» mange av gledene i deres sosiale liv med stengt skole, barnehage og minimal sosial omgang, samt at en stor andel er permittert eller har hjemmekontor, kjenner jeg på en frustrasjon. Vet de ikke de er i risikosonen? Hvorfor gjør ikke de mer for å beskytte seg selv? Gir de f***? Som Erna sa; en felles dugnad. Men jeg forventer også at risikogruppene gjør sitt ytterste for å beskytte seg selv, for eksempel ved å droppe kafe-besøk og spise kakene hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #34 Skrevet 19. mars 2020 Skal alle det med høyt blodtrykk isolere seg da? For ja, høyt blodtrykk er en stor risikofaktor. Og friske folk blir også syke av dette viruset og trenger helsehjelp, men man har da ikke kapasitet til det. Du kan tenke deg at når vi nå har ca 100 innlagt i sykehus, flere på intensivavdelinger. Si omtrent 2 mill nordmenn får Covid-19, da kan du tenke deg innleggelsene vi kommer til å ha da.... Anonymkode: ec69a...8b4 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #35 Skrevet 19. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg synes ikke det er rettferdig. Men er det rettferdig at alle andre må isolere seg, og miste jobbene sine i løpet av kort tid? Virus kjenner ingen rettferdighet, da må man på et tidspunkt gjøre det som er best for flertallet. Jeg sier ikke nødvendigvis at det tidspunktet er nå, men før eller siden må det komme. Vi kan ikke ha hele verden på pause i flere år for å redde et lite mindretall. Anonymkode: ad3d7...c82 😱👎 Anonymkode: 53719...8ce 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #36 Skrevet 19. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg synes ikke det er rettferdig. Men er det rettferdig at alle andre må isolere seg, og miste jobbene sine i løpet av kort tid? Virus kjenner ingen rettferdighet, da må man på et tidspunkt gjøre det som er best for flertallet. Jeg sier ikke nødvendigvis at det tidspunktet er nå, men før eller siden må det komme. Vi kan ikke ha hele verden på pause i flere år for å redde et lite mindretall. Anonymkode: ad3d7...c82 Vi setter ikke hele verden på pause i flere år for å redde et lite mindretall. Om vi ikke handler slik vi gjør nå vil ekstremt mange mennesker dø fordi sykehusene ikke har kapasitet til å redde dem. Dette vil være mennesker i alle aldersgrupper, og kan like gjerne være en av dine pga en underliggende sykdom som ikke er oppdaget og som h*n fint lever/kan leve med. Og det er ikke snakk om flere år. I Kina ser de nå resultater av å stenge ned og isolere, og selv om våre tiltak ikke er like inngripende og kraftige som der borte, vil vi sannsynligvis se resultater vi og. Om folk bare klarer å overholde anbefalingene og holder seg hjemme.. er det jeg frykter folk ikke klarer etter å ha lest her inne. Anonymkode: 70b5b...5ae 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #37 Skrevet 19. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg synes ikke det er rettferdig. Men er det rettferdig at alle andre må isolere seg, og miste jobbene sine i løpet av kort tid? Virus kjenner ingen rettferdighet, da må man på et tidspunkt gjøre det som er best for flertallet. Jeg sier ikke nødvendigvis at det tidspunktet er nå, men før eller siden må det komme. Vi kan ikke ha hele verden på pause i flere år for å redde et lite mindretall. Anonymkode: ad3d7...c82 Også vil jeg si dette. Med å være i solidaritet og holder oss unna folk, vi prøver å avlaste en allerede svart belastet helsesystemet som kanskje blir for opptatt til å ta i mot dine familie/venner som havner i trafikk ulykke, ulykke hjemme eller noe annet ubehag som kreves hast operasjon eller innleggelse. Noen av dere fortsatt ser dette som en liten bagatelle og over reaksjon..og om jeg var onde ville jeg ha ønsket at dere fikk dette og ble dødssyke for å da forstår det. Men, jeg er ikke ond, så ønsker dere bare vel. Anonymkode: 53719...8ce 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #38 Skrevet 19. mars 2020 England hadde opp til noen dager siden en "vent og se" holdning da de hadde tanken at flokkimmunitet skulle bli beste løsning, til tross at China har sagt rett ut at det var dumskap. Nå her 100 flere døde overnatt. Kommer flere. Eneste grunn at vi har fortsatt lav tall her er fordi vi tok stor tiltak allerede på torsdag. Men for seint. Flere kommer til å dø. Hvor mange får vi ikke vite for alt dette er helt ferdig. Håper at den ikke muterer slik at dere yngre folk uten underbyggende sykdommer blir neste i køen. Anonymkode: 53719...8ce
beige Skrevet 19. mars 2020 Forfatter #39 Skrevet 19. mars 2020 I get it, its complicated😅 selv om jeg spekulerer, tar jeg alle forholdsregler og holder meg hjemme. Kun ute for å gå tur og handle mat.
mlifjeld Skrevet 19. mars 2020 #40 Skrevet 19. mars 2020 Det som også er viktig å tenke på er at samtilige sykehus i norge allerede var overbelastet og manglet sengeplasser og ansatte. Det var rett og slett på bristepunktet før korona. Derfor er det enormt viktig at det ikke kommer en bølge med syke inn på sykehusene, ikke bare pga sengeplassene, men også pga alle de ansatte som blir syke eller satt i karantene. På avdelingen til søsteren (på et av de store univeristetsykehusene) var det allerede enorm underbemanning av leger og overleger (de driftet avd med omtrent halv legestab før korona). Nå som flere er ute i karantene er det helt krise tilstander. Om det fortsetter sånn er det omtrent ikke leger igjen.. Dette et forresten en kreftavdeling. Det vil si at de nå mest sannsynlig må utsette kreftbehandling pga underbemanning. Altså går dette utover så utrolig mange flere enn kun de som har korona. 4
Fremhevede innlegg