Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Snart deltidsstudent
Skrevet

Jeg skal begynne på kveldsstudier til høsten på BI og på websidene deres foreslår de at man kan få studieavgiften sterkt redusert dersom arbeidsgiver legger ut for utdanningen man tar. (Mot at man går ned i bruttolønn og dermed trekkes et fast beløp i mnd.) Jobber 100% og har vært ansatt i bedriften i ett år når studiet starter (+/- noen dager). Sjefen min vet om planene mine og jeg luftet også denne muligheten for ham og fikk beskjed om å finne ut det man trenger å vite.

Noen andre her som har gjort dette slik og kan fortelle litt mer konkret hva det går ut på? :)

Her er link til det det står om dette hos BI:

> BI Studiekalkulator

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo ikke noe magisk over dette. Arbeidsgiver betaler studieavgiften direkte, du får mindre skatt. Hva er det egentlig du lurer på?

Skrevet

Du får mindre skatt - og såvidt jeg har forstått det, slipper arbeidsgiver å betale moms av studieavgiften.

Ergo; hvis det koster 40.000, betaler arbeidsgiver bare 30.000 (uten moms) og du slipper å betale skatt av de 30.000 som du går ned i bruttolønn. Skatter du f.eks 36%, betyr dette et skattefritak på 10.800.

Så i realiteten, betyr dette av de 40.000 koster 19.200 isteden når arbeidsgiver betaler...

Skrevet

Arbeidsgiver slipper vel også å betale arbeidsgiveravgift.

Du taper feriepenger på det beløpet som blir trukket på bruttolønnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...