Gå til innhold

Mannen min takler ikke dette her

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen har slitt psykisk lenge,  hele sitt liv omtrent. Hovedsaklig angst og utrygghet. Men han har klart å holde det i sjakk. Nå derimot er det krise. Jeg er i foreldrepermisjon i noen dager til,  så skal han overta.  Det vil si være hjemme med et skolebarn med hjemmeskole, og en baby, mens jeg er på jobb i helsevesenet. Han har begynt å drikke. Har tidligere vært alkoholiker, men klarte å kontrollere seg etter å ha fått hjelp av AA, og begynte å drikke mer som vanlige folk. Nå den siste uka har han begynt å drikke mye. Han sier at han har så høy angst, at han MÅ ha en pause fra angsten. Jeg skjønner det,  og har "latt" han få lov. Han er forresten ikke redd for sykdommen, vi er trolig smittet,  han er redd for borgerkrig, anarki og plyndring. Og mest av alt er han redd for å ikke ha kontroll. 

Hva skal vi gjøre? Han kan ikke drikke når han er alene med ungene, det skal jeg kreve. Jeg liker heller ikke at han drikker i det hele tatt nå. Tenk om han faller i trappa og blir skadet,  og må på sykehuset.  Kommer vi i det hele tatt gjennom til 113?

Dette er ikke en situasjon som vil gå over med det første. Jeg er redd han vil ta livet av seg. Det høres brutalt ut,  men han har hatt tanker før. 

Jeg vil ikke begynne å jobbe igjen,  jeg vil være her hjemme med dem. Kanskje det går an å få han sykemeldt, og ta over permisjonen hans?

Anonymkode: a7f79...793

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må være streng: ikke la han "få lov". Appeller til hans frykt for nettopp anarki: hva skal han greie å gjøre for noen om han bare har abstinenser etter alkoholen? 

Du trenger ham. Barna hans trenger ham. 

Be ham oppsøke konstruktive mestringsstrategier. Mange psykiske plager handler om å ikke greie å tåle usikkerhet. Men ingen av oss kan spå fremtiden. Å drikke hjelper uansett ikke på psykiske plager det blir bare verre. 

Anonymkode: 001cb...ce8

• Liker 12
Skrevet

Du må overhodet ikke tro at han kommer til å holde seg unna flaska når han blir alene med ungene. Dersom han regulerer følelsene sine, og presset inni seg med alkohol når du er der, vil han garantert gjøre det når han er alene med ungene og stresset blir høyere. Ikke tro noe annet. Det bør ikke han gjøre heller. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen/til-parorende

Har kan du lese tips for pårørende, og gjerne ring dem om du ønsker å snakke. Han må ha hjelp, men det er ikke enkelt for deg å vite hvordan du skal hjelpe.

Sender dere en stor klem ❤️ Har selv angst, så jeg skjønner hva han føler på. Jeg har heldigvis hatt motivasjon nok til å la være å selvmedisinere, men hadde jeg gjort det håper jeg at noen hadde fått meg innlagt. Hvis man tror at alkohol er eneste løsning, så er man som regel veldig langt nede. 

Anonymkode: 321db...20d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Kala skrev:

Du må overhodet ikke tro at han kommer til å holde seg unna flaska når han blir alene med ungene. Dersom han regulerer følelsene sine, og presset inni seg med alkohol når du er der, vil han garantert gjøre det når han er alene med ungene og stresset blir høyere. Ikke tro noe annet. Det bør ikke han gjøre heller. 

Jeg vet vel egentlig det... Det skjedde ved forrige store krise i vårt liv, og det kan ikke sammenlignes med det vi står ovenfor nå. Da drakk han mens han var alene med ungen vår som da var 1-2 år gammel. Det var det som fikk meg til å sette foten kraftig ned, og han oppsøkte hjelp fra AA, rusklinikk og psykolog. Faen altså, hva søren skal jeg gjøre?! Noe innleggelse eller psykologhjelp kan jeg se langt etter i disse tider. Han får sikkert ikke en vanlig legetime engang. 

Ts 

Skrevet

Er bare dine små eller store? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, SnartMammaLykke skrev:

Er bare dine små eller store? 

8 og nesten 1.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er forresten ikke redd for sykdommen, vi er trolig smittet, 

Og hva har du å gjøre i jobb i helsevesenet da?

Anonymkode: 28bae...b32

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva har du å gjøre i jobb i helsevesenet da?

Anonymkode: 28bae...b32

Venter på svar på testen :) Er den negativ må jeg på jobb på mandag. Ved positiv får jeg være hjemme noen dager ekstra.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8 og nesten 1.

Dette er ikke aktuelt! 

Vær presis mot samboer å fortell han hvor skapet ska stå! Jeg måtte selv konfrontere min samboer tidligere og tvang han til hjelp, og vi hadde ikke barn da men jeg var gravid, og hans forbruk var ute av kontroll og jeg var veldig bekymret.

Mitt råd: Bli med han til fastlegen og fortell probelmet. Eller koble inn barnevernet, det gjorde jeg! Og de var virkelig på min side!!! Ja, det høres ille ut med rus er veldig vanskelig og her gjelder det å kreve eller gå.

Noen ganger må man være knallhard! 

I dag takker familie hans meg for hvor han er idag❤️ Han er verdens beste far og vet hvordan han skal takle alkohol og derfor drikker han veldig sjeldent.

Endret av SnartMammaLykke
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo først og fremst svar på testen. Så må du be din mann ta ansvar for sine egne problemer. Du er ikke hans mor, men partner. Man kan nå gå til lege hjemme i egen stue da fastleger nå er oppfordret til å bruke videokonsultasjon. Be han kontakte sin lege, ASAP. Still krav, slutt å unnskyld han.

Anonymkode: 4ca58...7a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, SnartMammaLykke skrev:

Dette er ikke aktuelt! 

Vær presis mot samboer å fortell han hvor skapet ska stå! Jeg måtte selv konfrontere min samboer tidligere og tvang han til hjelp, og vi hadde ikke barn da men jeg var gravid, og hans forbruk var ute av kontroll og jeg var veldig bekymret.

Mitt råd: Bli med han til fastlegen og fortell probelmet. Eller koble inn barnevernet, det gjorde jeg! Og de var virkelig på min side!!! Ja, det høres ille ut med rus er veldig vanskelig og her gjelder det å kreve eller gå.

Noen ganger må man være knallhard! 

I dag takker familie hans meg for hvor han er idag❤️ Han er verdens beste far og vet hvordan han skal takle alkohol og derfor drikker han veldig sjeldent.

Takk for svar :)

Ca samme historie her, var knallhard, fikk skaffet han hjelp, han ble bra. Dette er ca 7 år siden, og han har ikke hatt noen problemer med alkohol siden.  Men så skjedde corona... Min er/har også vært verdens beste far og fikk et normalt forhold til alkohol.  Men nå er alt krise her,  han har det så fælt at veien til flaska ble veldig kort. Skal snakke med han i dag, høre hva han tenker om dette, om drikking når jeg er på jobb osv.  :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonyme Alkoholikere har skypemøte i kveld kl. 19. Han bør definitivt delta. https://www.anonymealkoholikere.no/2/

Anonymkode: 90516...5b7

Tusen takk!! Det skal jeg si til han!

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet vel egentlig det... Det skjedde ved forrige store krise i vårt liv, og det kan ikke sammenlignes med det vi står ovenfor nå. Da drakk han mens han var alene med ungen vår som da var 1-2 år gammel. Det var det som fikk meg til å sette foten kraftig ned, og han oppsøkte hjelp fra AA, rusklinikk og psykolog. Faen altså, hva søren skal jeg gjøre?! Noe innleggelse eller psykologhjelp kan jeg se langt etter i disse tider. Han får sikkert ikke en vanlig legetime engang. 

Ts 

Barnevernsansatte er ansett som kritisk personell. Ring dem og spør om de kan hjelpe dere, kanskje de har et tilbud som er oppe og går, eller god oversikt over hva som er tilgjengelig. 

Anonymkode: 321db...20d

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Ca samme historie her, var knallhard, fikk skaffet han hjelp, han ble bra. Dette er ca 7 år siden, og han har ikke hatt noen problemer med alkohol siden.  Men så skjedde corona... Min er/har også vært verdens beste far og fikk et normalt forhold til alkohol.  Men nå er alt krise her,  han har det så fælt at veien til flaska ble veldig kort. Skal snakke med han i dag, høre hva han tenker om dette, om drikking når jeg er på jobb osv.  :)

Ledighet er rota til alt vondt, dessverre. 

Vanskelige tider nå! 

Håper dere får den hjelpen dere trenger❤️

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Mannen har snakket med lege på videokonsultasjon og fått beroligende medisiner. Vi har også snakket mye. Blitt enige om ingen drikking når han er alene med barna,  og kutte ned mye ellers også. Mulig han må kutte helt pga de nye medisinene, han har ikke vært på apoteket enda. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke så farlig, så lenge han ikke dør av korona så gjør det ikke noe for regjeringen.

Anonymkode: 079ce...d56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

alkohol gjør jo utrygghet verre. det er en forferdelig korttidsløsning. også får man kortere lunte rundt barna, og blir mer trøtt og sliten og utrygg...... han må være beinhard mot seg selv. og du burde se litt på dine egne issues som "lar" en alkoholiker selvmedisinere når det barn med i bildet. det er ikke greit!

Anonymkode: 45cad...b61

• Liker 3
Skrevet

Han kan bli sykemeldt, og så overtar du hans permisjon. Ikke la han være alene med barna. 

• Liker 4
  • Opprett ny...