Gå til innhold

Lungebetennelse og legehjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært syk i 12 dager nå med en gradvis forverring. Jeg har forkjølelse/influensa symptomer, men det siste døgnet har hosten forverret seg kraftig og det er tungt å puste (selv når jeg ligger flatt). Jeg syns det er veldig ubehagelig med denne tungpusten, og er redd for at jeg har lav oksygenmetning nå. Siden jeg har blitt mye forverre siste døgnet kontaktet jeg legekontoret, og ble oppringt av lege tidligere i dag. Fikk beskjed om å drikke vann og ringe 113 dersom jeg ikke fikk puste i det hele tatt. 

Hvorfor tar de meg ikke inn for en kontroll når jeg sliter slik med pusten? Er det ikke bedre å få sjekket ut oksygenmetning, og finne ut årsak i stedet for at jeg skal bli verre å sendes med ambulanse? Det kan jo like gjerne være en vanlig lungebetennelse som jeg behøver antibiotika mot, fremfor koronavirus. Bør ikke det sjekkes ut? Det er vel bedre at det lokale legekontoret setter diagnose slik jeg ikke okkuperer ambulaseressurser dersom det er bakteriell lungebetennelse? 

Det sitter veldig langt inn hos meg å kontakte 113, de har sikkert mer en nok å gjøre siden det kun er en ambulanse på mange bygder. Syns det er litt ansvarsløst av lege å bare henvise at jeg kan ringe 113 dersom jeg ikke får puste i det hele tatt når jeg allerede sliter 🙁

Anonymkode: 54a7f...2e4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Poenget, Ts, er at uansett hvem som tar deg inn nå så må du på isolat. Du kan ikke komme til legesenteret. Har du korona må de stenge ned, desinfisere og sette alle ansatte i karantene 14 dager. Jo, det ville ha vært å foretrekke om man nå fikk testet deg hjemme sånn at man ved negativ test kunne ta deg inn på en helt vanlig avdeling. Men - resurser. 

Det er dette som er grunnen til at vi alle sitter hjemme. Vi tråkker på bremsen så helsevesenet skal klare ta seg (sånn noenlunde ok) av oss. Det er ikke lengre snakk om god service slik vi vanligvis får. Nå er det et minstemål.

Oppfatningen av å «slite med å få puste» henger heldigvis for deg som oftest ikke sammen med oksygenmetning. Det vi som oftest føler på er en slags mangel på evnen til å dra en ordentlig dyp pust. Og den klarer vi oss helt greit uten sånn når vi er småsyke. Ofte forverres den av engstelse, også, så mye av det kan være psykisk (altså stramme muskler på grunn av engstelse).

Sånn som råd fra meg til deg, Ts: kom deg opp av senga. Ta en dusj. Om du har begynnende eller faktisk lungebetennelse er å ligge helt stille ikke heldig for helsa. Så opp i sittende og opp å stå, men ikke bli anpust. Forsøk å puste inn fuktig luft.

Anonymkode: 57d66...46b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke kapasitet. De tar deg inn når du ikke lenger klarer å snakke i hele setninger. Fått samme beskjed. 

Anonymkode: 23a78...37f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget, Ts, er at uansett hvem som tar deg inn nå så må du på isolat. Du kan ikke komme til legesenteret. Har du korona må de stenge ned, desinfisere og sette alle ansatte i karantene 14 dager. Jo, det ville ha vært å foretrekke om man nå fikk testet deg hjemme sånn at man ved negativ test kunne ta deg inn på en helt vanlig avdeling. Men - resurser. 

Det er dette som er grunnen til at vi alle sitter hjemme. Vi tråkker på bremsen så helsevesenet skal klare ta seg (sånn noenlunde ok) av oss. Det er ikke lengre snakk om god service slik vi vanligvis får. Nå er det et minstemål.

Oppfatningen av å «slite med å få puste» henger heldigvis for deg som oftest ikke sammen med oksygenmetning. Det vi som oftest føler på er en slags mangel på evnen til å dra en ordentlig dyp pust. Og den klarer vi oss helt greit uten sånn når vi er småsyke. Ofte forverres den av engstelse, også, så mye av det kan være psykisk (altså stramme muskler på grunn av engstelse).

Sånn som råd fra meg til deg, Ts: kom deg opp av senga. Ta en dusj. Om du har begynnende eller faktisk lungebetennelse er å ligge helt stille ikke heldig for helsa. Så opp i sittende og opp å stå, men ikke bli anpust. Forsøk å puste inn fuktig luft.

Anonymkode: 57d66...46b

Takk for godt og utfyllende svar og godt råd. Skal ta en lang dusj for å se om den fuktige luften hjelper på å få "renset" lungene litt. 

Anonymkode: 54a7f...2e4

• Liker 2
  • Opprett ny...