Gjest Bridetobe Skrevet 14. juni 2005 #1 Skrevet 14. juni 2005 Skal gifte meg neste år med verdens herligste mann (såklart), og har en del ting jeg lurer på. Hvor mye skal min tilkommende svigermor få være med å planlegge? Hun er et kontrollmenneske til de grader og styrer og steller slik det passer henne. Hun vet altid best og rynker på nesen og surmuler hvis noen soer henne mot. Dette vil komme til å bli et stort problem i planleggingen, da vi er to helt forskjellige personer med forskjellig smak, så kan jeg la mesteparten gå utenom henne? orker ikke å måtte forsvare meg for hver eneste lille ting jeg bestemmer meg for. Har allerede bestemmt meg for at hun ikke skal få vite noe om brudekjolen min før dørene åpnes i kirka, for det første jeg fikk høre når vi fortalte at vi skulle gifte oss, var at da måtte jeg ha en kjole som var sånn, og ikke sånn, for det hadde døtrene hennes hatt, osv.... Jeg vil ha et bryllyp der jeg og min tillkommende bestemmer, og utifra det delegerer oppgaver. Hvordan har andre løst dette med styrende svigerforeldre? Så var det dette med pengene da...... Min mor har altid sagt hun skal støtte meg økonomisk når jeg skal gifte meg, så jeg og min søster får 60.000 hver til bryllypene våre. Hun er alene, og har ikke høy inntekt, men alikevel har hun satt av disse pengene. Mine svigerforeldre sa klart ifra at de kom ikke til å gi oss noe serlig med penger, de hadde jo trossalt betalt hele bryllypet til begge døtrene når de giftet seg ( for 20 og 25 år siden) så nå skulle ikke de ut med mer penger. De har begge toppjobber, og tjener rundt 1 million hver i året. Så jeg synes det blir feil å la min mor gi så mye når hun egentlig trenger de pengene selv. Vil heller ha et lite bryllyp som vi betaler selv, enn å la min mor være den som betaler mesteparten av gildet. ( et lite bryllyp ville ikke passet seg for min svigermor, så kansje det er det vi bør gjøre Så til det siste spørsmålet mitt..... Hva med barn i bryllypet? jeg er helt imot, iogmed det vil bli servert alkohol, og da mener jeg barn ikke har noe der å gjøre. Vi vil også være garantert forstyrrelser under middag og taler. Tenkte på det å ha en barnevakt i nærheten, men de barna som eventuelt ville komme, hadde ikke godtatt å holde seg borte fra foreldrene. Så det vil bare bli et forstyrreles moment både for oss og for foreldrene. Jeg mener et bryllyp er en voksenfest, hva mener dere? noen som har erfaringer fra bryllyp med barn? Puh, der tror jeg at jeg var ferdig for denne gang, kommer sikkert tilbake med flere problemstillinger etter hvert
AvaAdore Skrevet 14. juni 2005 #2 Skrevet 14. juni 2005 Min svigermor er også kontrollmenneske, og hun har ikke fått være med å bestemme noe... Mitt valg...Du får prøve med noen SMÅ oppgaver, og visst hun blir "for mye" så gir du henne ihvetfall ikke noen store oppgaver. IKKE la henne bestemme NOE om kjolen... Det er FULLSTENDIG ditt valg.. Ikke ta henne med til prøving og ikke svar på som anngående kjolen.. Det er DIN store dag, og den blir ikke komplett uten en kjole som DU har valgt:) Når det gjelder penger, så må dere såklart gjøre det som dere vil... men pass på å ikke fornerme mammaen din.. mine foreldre ble skuffet da jeg sa vi ville betale mesteparten selv... Dette var tross alt noe de har "planlagt" i over 20 år... Så de får betale det som de vil... Barn... jeg har valgt å ikke ha barn i bryllupet.. bare de som "må" være der... som for eksempel vår egen sønn på 5 år, en tante og onkel på 5 og 8 år... og de babyene som fremdeles ammer... vi sier ikke nei dersom gjestene ringer og sier "vi får ikke tak i barnevakt"... Men de står ikke i invitasjonene.. Kort sagt... allt er ditt valg. Du må ikke la f.eks svigermor diktere.. det ender bare med at du muligens blir missfornøyd med dagen... da er det heller bedre at hun føler seg litt forbigått i prosessen.. Det synes nå jeg
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2005 #3 Skrevet 14. juni 2005 ta i mot minst mulig økonomisk støtte fra svigermor.. fordi då vil du føle at du må la ho bestemme noko fordi ho gav dykk litt støtte...
sensommer brud Skrevet 14. juni 2005 #4 Skrevet 14. juni 2005 Ikke lett med slike svigemødre. Hva sier din tilkommende mann, tror han de kommer til å spytte i litt penger, eller vil han ikke at de skal det? Det er alltid en fare for at kontrollen går litt ut av dine hender når noen andre betaler for deler av gilde. Er enig i at du ikke skal fornærme din mor hvis hun gjerne vil gi disse pengene. Mine foreldre har vært veldig generøse, fordi de har ventet på dette (at jeg gifter meg) i mange år nå og vil gjerne spandere en stor sum. Min kommende manns foreldre kommer til å gi oss en sum som vi har kommet frem til ville være ca 1/3 av kostnadene utifra vårt budsjett. Barn i bryllup - vel det kommer ann på settingen. Jeg synes de bryllup jeg har vært i ikke har passet særlig for barn, de kjeder seg under talene og liker ofte ikke maten som serveres eller underholdningen. Vi inviterer 6 barn - vår egen datter og de som skal "underholde" henne - men ikke barn av venner og ingen under 5 år.
Minerva Grey Skrevet 15. juni 2005 #5 Skrevet 15. juni 2005 Min svigermor kunne fort blitt en slik 'kontrollfreak' - hun har alltid tilløp til det, men heldigvis har min kjære vært i 'opprør' siden tenårene, så vi har vanen inne med å gi en lillefinger og ikke noe mer. Hun bidro med ca. 1/4 av det opprinnelige budsjettet, noe som vi si ca. 1/5 av sluttsummen. Alle kommentarer av typen "folk synes", "man sier" og "de kommer til å" ble besvart med "hvem er disse 'folkene', sier du det, og hvem er 'de'?", til svigermors store ergrelse. :-) Deretter forklarte vi bakgrunnen for våre valg, og holdt henne utenfor en del punkter. Heldigvis har svigermor tross alt god smak og stor forståelse (når hun ikke tar det personlig) for at vi har vår egen stil, så det ble bare et par stress-momenter underveis. Tror vel i utgangspunktet bare vi føyet oss på et punkt, og det var helt greit. Ellers kjørte vi vårt eget løp. Dersom din svigermor vi ha et ord med i laget, må hun 'put her money where her mouth is', som amerikanerne sier. Selv da kjøper hun seg ingen 'rettigheter', bare en liten mulighet for at man kanskje tar forslagene hennes litt mer på alvor enn man gjør når hun bare synser og ikke bidrar. Forklaringen på hvorfor de ikke vil støtte junior når de støttet jentene er helt hull i hodet - spørsmålet er bare hvor mye svigersønnenes familie bidro med for 20-25 år siden. Betalte de hele døtrenes bryllup? I så fall kanskje de føler at denne gangen er det deres tur til å lene seg tilbake mens brudens familie (i følge gammel tradisjon) betaler moroa. Da synes jeg kanskje dere skal ta i mot en del av det moren din vil betale - si en tredjedel - og forklare til svigers at dere planlegger et lite bryllup siden økonomien ikke holder til noe større. Så får du se om ønsket om stort, fint bryllup gjør dem mer innsatsvillige. La for all del ikke svigermor få ansvar for noen deler av bryllupet som du bryr det om! Dersom du ikke bryr deg om pynt i kirken - la henne få ansvar for den. Dersom transporten er uviktig - kanskje hun kan ordne med det? Kjole, invitasjoner og bordpynt er ofte de vanskeligste områdene, og der er det viktig at du ikke lar henne få foten innenfor - da opplever du fort å måtte 'forsvare' valget ditt hele veien! Uansett: Lykke til!
lol75 Skrevet 15. juni 2005 #6 Skrevet 15. juni 2005 Har heldigvis verdens snilleste svigermor som nesten er redd for å komme besøk ifall hun forstyrrer.. Hun har ikke vært med på noe av planleggingen, og vi får 15000 av henne og mannen.
Minerva Grey Skrevet 15. juni 2005 #7 Skrevet 15. juni 2005 Og når det gjelder barn i bryllup: Nei! Vi hadde tilsammen tre 'barn' i vårt bryllup - min lillebror på 11, min fetters datter på 8 (vi inviterte hele Sverigeslekten, så han satt jo igjen uten barnevakter!) og et ammebarn som kom med helt på tampen. Det gikk greit, fordi barna var såpass store og svært veloppdragne. Dersom du skal ha flere/mindre barn i bryllupet må du legge opp hele festen rundt det. Du må ha en krok/eget rom hvor barna kan leke, du må akseptere at de løper rundt selv under måltider og taler, og at foreldrene kommer til å være opptatt med å ta vare på dem. De fleste småbarnsforeldre er glade for å få barnefri en kveld, hvor de kan kose seg på 'voksenfest'. Dersom bryllupet holdes litt utenfor allfarvei kan det kanskje være greit om dere hjelper til med å ordne barnevakt for de som ikke kan la barna være igjen hjemme over helgen, ellers har jeg ingen betenkeligheter over å si 'nei' til barn i bryllup.
Gjest Madam Felle Skrevet 15. juni 2005 #8 Skrevet 15. juni 2005 Min svigermor er også kontrollmenneske, og hun har ikke fått være med å bestemme noe... Mitt valg...Du får prøve med noen SMÅ oppgaver, og visst hun blir "for mye" så gir du henne ihvetfall ikke noen store oppgaver. IKKE la henne bestemme NOE om kjolen... Det er FULLSTENDIG ditt valg.. Ikke ta henne med til prøving og ikke svar på som anngående kjolen.. Det er DIN store dag, og den blir ikke komplett uten en kjole som DU har valgt:) Når det gjelder penger, så må dere såklart gjøre det som dere vil... men pass på å ikke fornerme mammaen din.. mine foreldre ble skuffet da jeg sa vi ville betale mesteparten selv... Dette var tross alt noe de har "planlagt" i over 20 år... Så de får betale det som de vil... Barn... jeg har valgt å ikke ha barn i bryllupet.. bare de som "må" være der... som for eksempel vår egen sønn på 5 år, en tante og onkel på 5 og 8 år... og de babyene som fremdeles ammer... vi sier ikke nei dersom gjestene ringer og sier "vi får ikke tak i barnevakt"... Men de står ikke i invitasjonene.. Kort sagt... allt er ditt valg. Du må ikke la f.eks svigermor diktere.. det ender bare med at du muligens blir missfornøyd med dagen... da er det heller bedre at hun føler seg litt forbigått i prosessen.. Det synes nå jeg Hvor er brudgommen i dette? Eller er ikke det hans dag også? Beklager, men jeg trodde liksom det var brudeparets dag, og ikke bare brudens. Til trådstarter: La svigermor få være med på det dere føler er riktig, men si i fra om at det ikke er hennes dag, men deres dag.
AvaAdore Skrevet 15. juni 2005 #9 Skrevet 15. juni 2005 jeg mente jo såklart ikke at mannen ikke skulle få være med, det var svigermor det var snakk om..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå