Gå til innhold

Scammet av bilverksted?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg leverte bilen min til verksted for å bytte kupefilter på bilen min i september 2019 pga lukt. Jeg har siden den gang hatt bilen min på service (mars 2020) og da byttet de blant annet kupefilter for andregang på hva jeg føler er kort tid. Jeg opplever nå en rar lyd fra kupevifta.

De mener nå at den rare lyden jeg begynte å høre etter servicen nå i mars har kommet på grunn av det tette kupefiltertet mitt (noe jeg tviler sterkt på). De vil nå bytte kupevifte og en rekke andre ting for om lang 7000kr... er dette rimelig eller virker dette som en useriøs bedrift?

Anonymkode: 83a22...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med å høre med et annet verksted? 

Anonymkode: 219d8...9ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags shabby verksted var du på?

Anonymkode: d80bd...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel ikke være nødvendig å bytte dette flere ganger i året. Høres veldig merkelig ut. Jeg ville helt klart byttet verksted. Uansett så er det jo du som bestemmer om dette skal gjøres, er ikke en del av eu-kontroll. Aldri i verden om jeg hadde gjort dette. Totalt unødvendig.  Koster nok å ha bil fra før av. 

Sjekk med et annet verksted ang lyden. Godt mulig de har gjort et eller annet feil når de har holdt på, ikke festet ordentlig f eks. 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Skal vel ikke være nødvendig å bytte dette flere ganger i året. Høres veldig merkelig ut. Jeg ville helt klart byttet verksted. Uansett så er det jo du som bestemmer om dette skal gjøres, er ikke en del av eu-kontroll. Aldri i verden om jeg hadde gjort dette. Totalt unødvendig.  Koster nok å ha bil fra før av. 

Sjekk med et annet verksted ang lyden. Godt mulig de har gjort et eller annet feil når de har holdt på, ikke festet ordentlig f eks. 

Det er nå nødvendig å bytte kupévifte pga. lyden etter bilen var på service hos de... Jeg spurte verkstedet om lyden som var i vifta, og at det var rar lyd i kupévifta etter jeg var på service hos de. De nekter at det kan ha vært noe de har gjort, fordi de hadde ikke vært i nærheten av kupévifta. Begynte også å forklare at det kan ha vært fordi det ble for god luftgjennomstrømning etter de bytta filter at det var noe som "knakk" vifta da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå nødvendig å bytte kupévifte pga. lyden etter bilen var på service hos de... Jeg spurte verkstedet om lyden som var i vifta, og at det var rar lyd i kupévifta etter jeg var på service hos de. De nekter at det kan ha vært noe de har gjort, fordi de hadde ikke vært i nærheten av kupévifta. Begynte også å forklare at det kan ha vært fordi det ble for god luftgjennomstrømning etter de bytta filter at det var noe som "knakk" vifta da...?

Kom deg til et annet sted først og fremst, og hør hva de sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendig å bytte kupefilter 6 mnd etter forrige bytte. Bytte av kupefilter medfører ikke kontakt/befatning med kupevifta såvidt jeg vet/har erfart. Samtidig har jeg erfart at bilverksted nok vet å spekulere i uvitende kvinnelige bileeiere.... få det sjekket hos et annet verksted du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

+1, hør med et annet verksted.

Kupéfilteret bør skiftes årlig. Det er en fillesak, koster 20-100 kr + ti minutter arbeid maks...med mindre du har en av en håndfull bedritne møkkabiler der produsenten spekulerer i at en slik vanlig oppgave skal koste deg penger.

Et eksempel er Nissan Leaf, første generasjon, der man må demontere halve dashbordet for å komme til. Så er åpningen for liten for filteret, og dekselet beregnet på å knekke om man ikke er ultra-forsiktig. Og da kan det fort komme små plastbiter i systemet som kan lage lyd og forårsake krøll.

Anonymkode: 61992...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Takk for innspill. Har hørt med et annet verksted nå. De kom over 1 kilo med løv og kvister som verkstedet jeg var på service med ikke hadde fjernet. Kvister og løv og drit kom inn i kupévifta og lagde ulyd. Det skal vell strengt talt fjernes når kupévifta byttes?
Kjeltringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merkelig at det fant veien inn. Klag på verkstedet som har påstått å vedlikeholdt dette ikke bare én, men to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp! De prøvde å lure deg. Få hjelp av noen som kan bil. 

Anonymkode: 6a443...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at det fant veien inn. Klag på verkstedet som har påstått å vedlikeholdt dette ikke bare én, men to ganger.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jepp! De prøvde å lure deg. Få hjelp av noen som kan bil. 

Anonymkode: 6a443...427

Jeg klagde på de, og skal få pengene igjen etter de "feilsøkte" bilen min for ulyd i kupévifta. Det var 2000 kroner, og et tilbud på å bytte vifta på 7000 kroner. 
Rart det skal komme en kilo med løv og kvister siden september?? For å være helt ærlig tror jeg de har lagt det der selv for å tjene penger, og kanskje lagt en kvist i kupevifta også for å få ulyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...