Martin1985 Skrevet 17. mars 2020 #1 Del Skrevet 17. mars 2020 (endret) For å illustrere hva jeg mener med manualer: For å illustere hva jeg mener med hantler: Er det noen forskjell? Jeg synes ofte at hantlene (de nederste) ofte er lettere å håndtere, og har lurt på hva dette kommer av. Kan formen på dem ha noe å si for vektfordelingen/ vektopplevelsen ? Eller er dette bare innbildning fra min side? Endret 17. mars 2020 av Martin1985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 17. mars 2020 #2 Del Skrevet 17. mars 2020 Alle manualer vil føles forskjellig, basert på vektfordeling, grep, tykkelse osv. Jeg er forsåvidt enig i at de nederste er mer behagelige. Vanskelig å sette ord på hvorfor, men de andre er jo større, da. Så de kolliderer fortere, og dessuten er det litt sprett i dem, så da blir det hele litt mer klønete hvis de treffer hverandre osv. Men de hexmanualene er jo billigere, og tåler nok mer også (f.eks.) i forbindelse med crossfit, så det er nok derfor de er så vanlige. Tror forresten ikke det er noe språklig skille mellom manual og hantel. Søkte i ordboka, og etymologien til manual er fra latin "manus", altså hånd. Hantel finnes ikke i ordboka, men er kanskje tysk? På engelsk heter begge deler dumbell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 17. mars 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 17. mars 2020 1 time siden, Pierre Gynt skrev: Alle manualer vil føles forskjellig, basert på vektfordeling, grep, tykkelse osv. Jeg er forsåvidt enig i at de nederste er mer behagelige. Vanskelig å sette ord på hvorfor, men de andre er jo større, da. Så de kolliderer fortere, og dessuten er det litt sprett i dem, så da blir det hele litt mer klønete hvis de treffer hverandre osv. Men de hexmanualene er jo billigere, og tåler nok mer også (f.eks.) i forbindelse med crossfit, så det er nok derfor de er så vanlige. Tror forresten ikke det er noe språklig skille mellom manual og hantel. Søkte i ordboka, og etymologien til manual er fra latin "manus", altså hånd. Hantel finnes ikke i ordboka, men er kanskje tysk? På engelsk heter begge deler dumbell. Takk for svar. Jeg har kjøpt den første varianten, de som er formet mest som et slags seksagon, snarere enn sirkelformet. Problemet jeg har med manualene er at hvis de blir noe særlig tyngre enn 18-20kg pr hånd så har jeg problemer med å få dem opp og ned på en trygg måte. Dette handler nok om grepsstyrke/ armstyrke og generell styrke i overkoppen. M.a.o. blir det til at jeg løfter en del mindre vekt enn i vanlig benkpress med stang. Jeg antar imidlertid at dette vil bedre seg etterhvert som min generell styrke i armer/overkropp øker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #4 Del Skrevet 17. mars 2020 Jeg foretrekker hexagonmanualene. Bruker dem i en del vektløfting som Snatch, og i øvelser som burpees med vekt. Formen gjør at de ikke ruller avgårde når jeg legger dem ned på gulvet mellom repsene. Anonymkode: b3dc8...e22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #5 Del Skrevet 17. mars 2020 Jeg tror håndtaket har enda mer å si enn utformingen til vektdelen. Det er i alle fall min erfaring med forskjellige manualer fra forskjellige treningssentre. Anonymkode: c9f87...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 17. mars 2020 #6 Del Skrevet 17. mars 2020 Hex varianten er bra når man gjør ting på gulvet feks. Jeg kjører litt ulike øvelser det de må stå i ro ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #7 Del Skrevet 17. mars 2020 Er ikke egentlig bare hantler og manualer det norske og engelske ordet..? Er det ikke bare same same different wrapping? Anonymkode: 12015...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 17. mars 2020 #8 Del Skrevet 17. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke egentlig bare hantler og manualer det norske og engelske ordet..? Er det ikke bare same same different wrapping? Anonymkode: 12015...59b Excuse mi bøtt where are the mænuåls? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #9 Del Skrevet 17. mars 2020 1 time siden, Martin1985 skrev: Takk for svar. Jeg har kjøpt den første varianten, de som er formet mest som et slags seksagon, snarere enn sirkelformet. Problemet jeg har med manualene er at hvis de blir noe særlig tyngre enn 18-20kg pr hånd så har jeg problemer med å få dem opp og ned på en trygg måte. Dette handler nok om grepsstyrke/ armstyrke og generell styrke i overkoppen. M.a.o. blir det til at jeg løfter en del mindre vekt enn i vanlig benkpress med stang. Jeg antar imidlertid at dette vil bedre seg etterhvert som min generell styrke i armer/overkropp øker... Dette er jo helt naturlig, ettersom du med manualer ikke har stangen "å støtte deg på". Det kreves mye mer muskler som stabiliserer hver hånd når du løfter en manual i hver hånd, sammenlignet med å holde fast på en stang. Tror ikke du kan skylde på formen på manualene for det. Anonymkode: 21123...1d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 17. mars 2020 Forfatter #10 Del Skrevet 17. mars 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo helt naturlig, ettersom du med manualer ikke har stangen "å støtte deg på". Det kreves mye mer muskler som stabiliserer hver hånd når du løfter en manual i hver hånd, sammenlignet med å holde fast på en stang. Tror ikke du kan skylde på formen på manualene for det. Anonymkode: 21123...1d2 Jeg føler i selve brystpress bevegelsen at jeg kunne løftet tyngre, men blir stoppet av at det er vanskelig å håndtere vektene før/etter at jeg har utført selve bevegelsen. Det var det som var mitt poeng. Jeg forsøker å finne beste (og tryggeste ) måte å komme i posisjon (og ut av posisjon) på. Ser jo på youtube at det ofte anbefales å ta imot vektene med lårene. Endret 17. mars 2020 av Martin1985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå