Gå til innhold

Fremgangsmåte etter død


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg står i fare for å miste min far i løpet av året, og da må jeg arrangere begravelse osv. Jeg har ingen erfaring med dette og kjenner litt på det at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre etter jeg har fått dødsbudskapet. Jeg har en del mentale utfordringer som ingen vet om, samtidig som jeg ikke har noen til å hjelpe meg med noe, jeg blir å stå alene med dette. Jeg vil ikke risikere å gi meg selv et panikkanfall fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Så; kan noen ta meg gjennom dette steg for steg, fra dødsbudskapet? Hva skjer? Han eier en liten leilighet som er nedbetalt, men jeg får jo ikke solgt den på dagen for å dekke kostnadene?

Anonymkode: 11f56...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter at personen er død så tar du kontakt med et begravelsesbyrå. 
De hjelper deg med det meste hva angår melding til staten. 
De fikser det praktiske rundt begravelse, kan også ordne alt av blomster etc, men de tar seg godt betalt for det så tenk på det. 
en begravelse med blomster, solist, fargeprogram etc kommer fort på 45000.-.

Dette får du faktura på etter begravelsen. 
Etter at dødsfallet etc har blitt registrert så kan du ta kontakt med skifteretten (tingretten/tinghuset) der du bor. Da får du utstedt en skifteattest som gjør at du får tilgang på avdødes konto og det som måtte være. 
Dersom din far eier en gjeldfri leilighet så går jeg ut fra at det kanskje finnes litt penger etter ham. Disse kan du da bruke til å dekke utgifter. Nå vet ikke jeg hvor gammel vedkommende er, men kanskje finnes det oppspart pensjon? Hvis vedkommende har/hadde innskuddspensjon så skal resten av denne tilfalle arvingene. Kanskje er han med i en fagforening. Ofte har man også en forsikring der som dekker en viss sum til begravelse om man faller bort. 
Banker etc pleier å være behjelpelige med utsettelser av ting om det finnes gjeld osv. 

Jeg har dessverre vært gjennom dette noen ganger siste årene og kan veldig mye om og rundt dette så om du lurer på mer så send meg en melding så skal jeg prøve å hjelpe 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 17.3.2020 den 15.03, AnonymBruker skrev:

Jeg står i fare for å miste min far i løpet av året, og da må jeg arrangere begravelse osv. Jeg har ingen erfaring med dette og kjenner litt på det at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre etter jeg har fått dødsbudskapet. Jeg har en del mentale utfordringer som ingen vet om, samtidig som jeg ikke har noen til å hjelpe meg med noe, jeg blir å stå alene med dette. Jeg vil ikke risikere å gi meg selv et panikkanfall fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Så; kan noen ta meg gjennom dette steg for steg, fra dødsbudskapet? Hva skjer? Han eier en liten leilighet som er nedbetalt, men jeg får jo ikke solgt den på dagen for å dekke kostnadene?

Anonymkode: 11f56...c63

Trist å lese om din far. Syns du fikk et godt svar med Akay. Begravelsesbyrået vil hjelpe deg gjennom hvordan denne skal planlegges. Kan du ta kontakt med et for å høre litt? Hvis det kan trygge deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en syk mor som jeg forventer at dør ila dette året. Jeg har allerede sjekket ut priser hos forskjellige begravelsesbyrå og bestemt meg for hvilket jeg skal bruke. Jeg har laget en liten liste over hva jeg ønsker i begravelsen, dette fordi jeg vet at i sorgen blir man lett overtalt til å bruke unødvendig med penger. Når en står midt oppi det blir det rart å skulle bestemme om man skal ha blått eller gult båreteppe som koster 4000 å leie. I sorgen tenker man ikke at dette teppet er helt unødvendig. Men trenger ikke bruke en formue for å ha en verdig begravelse. Har du snakket med din far om hans ønsker? Musikk han er glad i og om han vil kremeres? Det er en vanskelig prat å ta, men godt for deg om du vet slike ting i forkant.  Ellers så bør du takke pent for tilbudet til Akay og bruke det. ❤️ 

Anonymkode: f31cb...a12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å begynne å rydde i ulike offisielle ting før dødsfallet finner sted, hvis det er muligheter for det og det er en god dialog med den som.. Ja, går mot døden.

Typ avslutte forsikringer, gjøre opp det meste av arv, få fullmakter osv, få oversikt over det som må gjøres.

Dette kan være svært belastende i tiden etter dødsfallet, og vanskelig å sitte med alene og nøste opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...