AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #1 Skrevet 16. mars 2020 jeg anbefaler ofte menskopp til andre, da jeg ser så fornøyd med min selv. skriver derfor et innlegg om det her også. (du kan bruke menskopp selv om du har spiral) se på putacupinit.com for å ta en test der du kan finne ut hvilket merke som kan passe deg best (jeg drifter ikke og har ingen samarbeid med de som har siden) Kanskje jeg er blitt så gammel nu, at jeg rett og slett ikke klarer å følge med på alt som skjer. Kanskje er det slik at sånne intimprodukter ikke er det folk snakker høyest om? Det er et produkt som ble oppfunnet allerede på 1860tallet, men som først det siste tiåret har begynt å se dagens lys, når det kommer til bruk. Selv oppdaget jeg dette produktet via ei side for kvinner som grappler. Det er nå engang slik at det er perioder hvor vi alle går med en liten frykt for å sette flekker på matta, eller at når vi sitter på hodene til folk- at de skal bli plaget av lukt (for blod lukter fort når det kommer i kontakt med luft) så da er det kjekt å høre på hva andres erfaringer og løsninger kan være. Jeg ble nysgjerrig på dette, og satte meg ned for å finne mer info. Jeg snakker om period cups, mooncups, månedskopp, menskopp, mensbeger- eller hva man nå vil kalle det. Kjært barn har mange navn. Etter at jeg begynte å google dette litt, ser jeg at det er mulig å kjøpe enkelte merker noen steder, og i noen nettbutikker i Norge, men de har tydeligvis ikke fått samme popularitet her på berget, enda, som de har i mange andre land. Men når man finner produkter en har sansen for, så ønsker en jo å spre det til andre som kanskje også får nytte av det:) Det er rart, når en blir med i grupper på FB som er dedikert til akkurat period cups, hvor fort det kjennes naturlig å bringe det opp som tema selv. Fordeler: – Disse koppene er ment for gjenbruk og kan vare i flere år. Noen merker har en levetid på 10 år og mer. Det blir en engangsutgift på ca 2-300 kr, fremfor å bruke flerfoldige tusen på bind og tamponger i samme periode. – Skal gi mindre irritasjoner ved bruk enn andre hygienealternativer. Når du har valgt et merke/ størrelse som passer til deg, skal du ikke kunne kjenne at den sitter i. -En kopp har kapasitet til ca 4-8 ganger så mye væske som en stor tampong, og kan brukes i ca 12 timer før den må tømmes. Sjansen for TSS er nærmest ikkeeksisterende. Det er registret to tilfeller av TSS ved bruk av kopp, men da hadde kvinnene latt den være i i ca 7 (!) dager. (https://putacupinit.com/do-menstrual-cups-cause-tss/) – ved bruk av vanlige hygieneprodukter kan det oppstå lukt. Dette er fordi blodet kommer i kontakt med luft. Ved bruk av kopp vil koppen lage en forsegling som gjør at luft ikke kommer til, og sjenerende lukt vil således ikke dannes. – Du sparer miljøet for MYE avfall. I løpet av en livstids er det forventet at en kvinne bruker ca 11 000 bind/tamponger i løpet av sitt liv (ca 125-150 kg), (https://www.organicup.com/blog/powerful-environmental-reasons-to-switch-to-a-menstrual-cup/( og alle disse kommer i plast. Når det i tillegg er vanlig å tulle papir rundt disse, blir det enda mer avfall. Hver nye koppbruker bidrar altså til mye mindre avfall. – Med så mange forskjellige modeller å velge i, finnes det kopp for alle, uansett hvilken livsfase man er i. – Blir ikke tørt, slik det kan bli ved bruk av tampong. – Kan brukes om natten, under trening og svømming. – Når det nylig har kommet opp at mange ungdommer har begynt å ruse seg på å koke tamponger/bind (ubrukte) og drikke væsken, så kan en jo lure på hvilke kjemikalier som befinner seg i de. De fleste koppene er laget av medisinsk silikon, og er ikke skadelig for kroppen. Det finnes også kopper som er laget av TPE (jeg vet ikke hva dette kalles på norsk, men skal være samme materiale som tåtesmokker. (medical compliant thermoplastic elastomers (TPE). For the high-quality menstrual cups, we have selected a phthalate-, PVC-, silicone- and latex-free material, which has been approved especially for use in medical products and devices) Ulemper: – Mange synes tanken på en gjenbrukbar kopp er ekkelt. – Det er en liten læringskurve (og dette er det som tar motet vekk for de fleste) for å sette den riktig på plass/ det samme for å finne en god teknikk for å få den ut igjen.Det er tryggest å velge en kopp som har en tupp slik at det er lettere å få den ut, spesielt om en er nybegynner. bli med i FB gruppen putacupinit for å lese skrekkhistorier om mødre og ektefeller som har måtte hjulpet til for å få koppen ut o_O (MEN når man har lært seg teknikken med å sette inn og ta ut er det kjempelett) – Mange modeller er ikke tilgjengelige i Norge, og må bestilles over nett (fordel: selv med frakt kommer de fleste modellene under tollgrensa) – Ikke alle kopper passer for alle kvinner, litt forarbeid bør gjøres for å finne ut hvilken som passer best for deg. – Krever renhold. Må kokes etter hver endte syklus. Dagene du bruker den holder det å skylle den før du setter den inn igjen. – Kan irritere dersom du har spiral- MEN det er mange flere med spiral som ikke plages. Lykke til!:) Anonymkode: ad8a2...4c8 4
Teyla Skrevet 16. mars 2020 #2 Skrevet 16. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: eller at når vi sitter på hodene til folk- at de skal bli plaget av lukt Anonymkode: ad8a2...4c8 Hva i alle dager mener du med det?? 😅 Men ellers går jeg også god for kopp 👍 mye bedre for miljøet ute, og miljøet i underlivet 😉 Har brukt kopp i snart to år, og vil aldri gå tilbake! 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #3 Skrevet 17. mars 2020 12 timer siden, Teyla skrev: Hva i alle dager mener du med det?? 😅 Men ellers går jeg også god for kopp 👍 mye bedre for miljøet ute, og miljøet i underlivet 😉 Har brukt kopp i snart to år, og vil aldri gå tilbake! Det var en litt rar tekst, noen setninger ganske håpløse, setningen du peker ut og blant annet grappler, for hva er egentlig grappler? så kanskje det er en form for spam-reklame? Anonymkode: d8de3...2c7
Teyla Skrevet 17. mars 2020 #4 Skrevet 17. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var en litt rar tekst, noen setninger ganske håpløse, setningen du peker ut og blant annet grappler, for hva er egentlig grappler? så kanskje det er en form for spam-reklame? Anonymkode: d8de3...2c7 Haha, fikk ikke med meg deg ordet 😅 Men et kjapt googlesøk forklarer at å grapple er en kampsport-teknikk. Da gir jo også "å sette flekker på matten" og "sitter på hodene til folk" litt mer mening 😂
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #5 Skrevet 17. mars 2020 17 timer siden, Teyla skrev: Hva i alle dager mener du med det?? 😅 Men ellers går jeg også god for kopp 👍 mye bedre for miljøet ute, og miljøet i underlivet 😉 Har brukt kopp i snart to år, og vil aldri gå tilbake! jeg grappler, en form for bryting. mange submisjoner er fra stillinger hvor jeg sitter på hodet til den jeg grappler med. da er det ganske skjemmende om det lukter mens i skrittet:) Anonymkode: ad8a2...4c8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #6 Skrevet 17. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var en litt rar tekst, noen setninger ganske håpløse, setningen du peker ut og blant annet grappler, for hva er egentlig grappler? så kanskje det er en form for spam-reklame? Anonymkode: d8de3...2c7 grappler er terminologien vi bruker for bryting på matten:) og matten er ei tykk stor myk matte som dekker gulvet i et rom. nei, er ikke spam-reklame. da ville jeg jo ha pushet på et bestemt merke vel? finnes mange forskjellige merker, noe for enhver å føle seg komfortabel med å bruke:) Anonymkode: ad8a2...4c8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå