Gå til innhold

Tonedøve influencere i koronatid


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX

Hva feiler det rosabloggere? Er de så inne i sin egen boble at de ikke evner å sette seg inn i folk flest sin situasjon i disse koronatider? 

 Nei, jeg vil ikke ha rabattkode på Ellos, nei jeg vil ikke kjøpe barberhøvel, nei takk til rabattkode på diamantring. Eller reisetips. 

Nei!

Og jeg blir rasende når de fortsatt slapper av i utlandet og dermed sprer holdninger om å ikke ta myndighetenes råd på alvor. 

Ikke var de gode forbilder før, ikke nå heller. 

Folk blir permittert over en lav sko og det eneste de lirer av seg er «løp og kjøp». Skjønn det den som kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16.3.2020 den 15.44, CecilieX skrev:

Hva feiler det rosabloggere? Er de så inne i sin egen boble at de ikke evner å sette seg inn i folk flest sin situasjon i disse koronatider? 

 Nei, jeg vil ikke ha rabattkode på Ellos, nei jeg vil ikke kjøpe barberhøvel, nei takk til rabattkode på diamantring. Eller reisetips. 

Nei!

Og jeg blir rasende når de fortsatt slapper av i utlandet og dermed sprer holdninger om å ikke ta myndighetenes råd på alvor. 

Ikke var de gode forbilder før, ikke nå heller. 

Folk blir permittert over en lav sko og det eneste de lirer av seg er «løp og kjøp». Skjønn det den som kan. 

Jeg og gubben gikk oss en tur og lufta både hode og kropp i dag. Vi snakket om at verden vil være totalt forandret etter denne pandemien (som kan vare lenge) 

"Influencere og andre som ikke bidrar med noe annet enn selvdigging vil nok ikke eksistere etter dette" var hans kommentar. 

Jeg tenker han har rett. 

Vi har hatt lockdown i en uke - i ÈN liten uke. Det er tusenvis av permitterte, bedrifter vil gå konkurs, helsevesen og NAV vil bli totalt utkjørt, systemer vil knele, personlig økonomi og samfunnsøkonomi vil bli satt hardt på prøve. Mennesker vil dø, og andre vil miste sine aller kjæreste. Vi kan ikke lenger omgås som vi vil og som vi pleier. 

De nye heltene er de som utsetter seg for smitte daglig for å gi oss andre innen helse og mat. 

Jeg ønsker det aller beste for influencerne i denne perioden også - at de holder seg friske og at de klarer seg økonomisk. Men som bransje så tror jeg de skal slite med å finne ut hva de skal bedrive i denne tiden som kommer fremover. Sminketips, reiseblogg, rabattkoder og "flawless" vil ikke funke. 

 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
15 timer siden, Isild skrev:

Jeg og gubben gikk oss en tur og lufta både hode og kropp i dag. Vi snakket om at verden vil være totalt forandret etter denne pandemien (som kan vare lenge) 

"Influencere og andre som ikke bidrar med noe annet enn selvdigging vil nok ikke eksistere etter dette" var hans kommentar. 

Jeg tenker han har rett. 

Vi har hatt lockdown i en uke - i ÈN liten uke. Det er tusenvis av permitterte, bedrifter vil gå konkurs, helsevesen og NAV vil bli totalt utkjørt, systemer vil knele, personlig økonomi og samfunnsøkonomi vil bli satt hardt på prøve. Mennesker vil dø, og andre vil miste sine aller kjæreste. Vi kan ikke lenger omgås som vi vil og som vi pleier. 

De nye heltene er de som utsetter seg for smitte daglig for å gi oss andre innen helse og mat. 

Jeg ønsker det aller beste for influencerne i denne perioden også - at de holder seg friske og at de klarer seg økonomisk. Men som bransje så tror jeg de skal slite med å finne ut hva de skal bedrive i denne tiden som kommer fremover. Sminketips, reiseblogg, rabattkoder og "flawless" vil ikke funke. 

 

 

Enig i dine betraktninger.

Derfor er det nesten litt imponerende og ikke minst overraskende at så mange ufortrødent fortsetter i samme spor. Som om de henger litt etter resten av befolkningen når det gjelder realitetsorientering.

Som om de tenker at farlig er det ikke. Snart blir alt som før.

Mine tanker går til Pilotparet og herr og fru CBE.no i disse tider. Har aldri vært gladere for at jeg ikke er i deres sko.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Finlay skrev:

 

Som om de tenker at farlig er det ikke. Snart blir alt som før.

 

 

Jeg tror de tenker akkurat det. Sto et par meter bak en dame i en kø i går, og hun sa til mannen i kassen: "Herregud, tenk om dette skal vare i flere uker". Det slo meg at hun ikke har tatt dette inn ennå. Det virker som influencerbransjen også henger etter som du sier - i å forstå at dette faktisk vil foregå i mer enn 14 dager. 

Tenker vi snakker mange måneder og kanskje år jeg. Det er ikke uten grunn myndighetene sier vi er i den største krisen siden krigen. Dette blir sammenlignet med spanskesyken (1918 - 1920) (ikke viruset i seg selv, men omfanget av smitte) 

Dette vil forandre samfunnet og økonomien i lang tid.

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, tror dere spår feil. Netthandelen går så det suser om dagen, og de som ble påvirket av å kjøpe det influencerne pushet før, de blir det vel nå også. Nå har de jo enda mer tid til å lese annonsene i tillegg. Dessuten har underholdning(enig i at sammenligningen forøvrig er tynn) i alle tider vært viktig, selv i krigstider. Folk vil vel slippe å tenke på kjipe ting hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har faktisk ikke noe valg. De har skrevet kontrakter og må oppfylle dem. Uansett hvor uenige dere er i det de driver med, så det er jobben deres, inntekten deres. De får ikke dagpenger fra NAV. Om de har en kontrakt med Ellos om x antall poster innen y dato, så må de faktisk overholde det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk jobben sin de utfører. Jeg tror også at mange av de som følger dem er glad for at noe er som vanlig. Akkurat det kan være en lettelse når så mye er forandret. Jeg følger ingen såkalte influencer, men har ingen problem med å skjønne dette. Tror forøvrig at de syns dette er like vanskelig som alle andre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2020 den 0.11, MFO skrev:

Nja, tror dere spår feil. Netthandelen går så det suser om dagen, og de som ble påvirket av å kjøpe det influencerne pushet før, de blir det vel nå også. Nå har de jo enda mer tid til å lese annonsene i tillegg. Dessuten har underholdning(enig i at sammenligningen forøvrig er tynn) i alle tider vært viktig, selv i krigstider. Folk vil vel slippe å tenke på kjipe ting hele tiden.

Det tror jeg vil roe seg veldig. Mange får en helt annen økonomi framover, og må prioritere annerledes enn tidligere. Det første man må ofre er alt som betegnes som luksus. Mange vil oppleve å snu på krona, prioritere boutgifter, strøm, mat og andre nødvendigheter. 

Sminke, klær, interiør og annet man egentlig ikke trenger, må vike. Da nytter det ikke med annonselenker til Ellos, glossybox, twentyfour eller hva det måtte være. De influenserne som i disse dager klarer å snu fokus, kan kanskje overleve. Kanskje. De som fortsetter i samme spor, med å reklamere for alt man ikke trenger, og tviholder på det glansede narrativet, de forsvinner. Det er i hvert fall min spådom.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tannbein
På 24.3.2020 den 0.11, MFO skrev:

Nja, tror dere spår feil. Netthandelen går så det suser om dagen, og de som ble påvirket av å kjøpe det influencerne pushet før, de blir det vel nå også. Nå har de jo enda mer tid til å lese annonsene i tillegg. Dessuten har underholdning(enig i at sammenligningen forøvrig er tynn) i alle tider vært viktig, selv i krigstider. Folk vil vel slippe å tenke på kjipe ting hele tiden.

Jeg er helt enig med deg i at det er godt for folk med virkelighetsflukt, også nå med en ekstra utfordrende hverdag. Vi ser at noen bloggere klarer å tilpasse seg endringene, Pilotfrue er f eks åpen om at nå har de det tøffere, de har mistet oppdrag og Ulrik er trolig permittert da han er veldig mye hjemme. Jeg får medfølelse, og kjenner meg igjen i en tøffere hverdag. Så har du bloggere som Caroline Berg Eriksen, som fortsetter med gapesmil og å suge inn magen alt hun klarer mens hun forteller at hos dem er som vanlig alt perfekt. Hun kjører bil inn til coronaens norske episenter for å skravle om netfit og kjenne på stoffprøver til kleskolleksjon nr 897 000 her i landet (skjønner jo at det var verdt å bryte nasjonale anbefalinger for noe så "viktig") mens mannen kjører til Oslo for å jogge i Norges fulleste park. Jeg leser gjerne Pilotfrue, som evner å omstille seg og å tenke på samfunnets beste. Men jeg har bare fått enda mer avsmak for f eks Berg Eriksen som nekter å gi slipp på to daglige treningsøkter, samtidig som de klager på at det er så slitsomt å ha barna hjemme. Jeg merker at jeg har kuttet ut 90 % av blogglesing og leser desto mer aviser. Økonomisk sett så er jeg heller ikke så dum at jeg benytter meg av rabattkoder fra Ellos eller Jollyroom slik ting er nå. Man skal støtte opp om lokale bedrifter og ellers ordne seg en kraftig økonomisk buffer om man kan. Bare tåper tror at dette er over i mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...