AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #1 Skrevet 16. mars 2020 Man har nå hatt artikler som mer detaljert beskriver hvordan viruset smitter. Der blir det blant annet sagt at smitte "kan ligge i lufta" i opptil 3 timer. Hvorfor anbefaler man da ikke munnbind, eller at folk dekker til ansiktet på andre måter? Det vil jo komme inn korona-smittede i lukkede rom der veldig mange andre er som kollektiv, butikker, legekontorer, offentlige kontorer osv? Jeg lurer også på dette: Ettersom mange av oss ikke har munnbind, hvilke materialer kan man ellers ta i bruk? Jeg ønsker å (prøve) å beskytte meg mot denne luftsmitten. Anonymkode: e177c...485
Kaptein Klein Skrevet 16. mars 2020 #2 Skrevet 16. mars 2020 Vel, munnbind klarer tradisjonelt sett ikke å hindre spredning av virus ettersom de er så små at de trenger igjennom uansett. Men det du kan gjøre er å dekke til samtlige kroppsåpninger med fugemasse eller silikon 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #3 Skrevet 16. mars 2020 Jeg og samboeren brukte munnbind i butikken siden jeg er gravid så vil vi ikke bli smittet. folk ble veldig redde og ei dame kom bort til oss og spurte om vi kom ut ifra karantene.. rart man skal bli sett på som syk bare fordi man bruker munnbind. Anonymkode: d4bb3...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #4 Skrevet 16. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg og samboeren brukte munnbind i butikken siden jeg er gravid så vil vi ikke bli smittet. folk ble veldig redde og ei dame kom bort til oss og spurte om vi kom ut ifra karantene.. rart man skal bli sett på som syk bare fordi man bruker munnbind. Anonymkode: d4bb3...4b5 Munnbind brukt i dagliglivet brukes normalt av syke for å ikke smitte andre, de her minimal effekt på å ikke bli smittet selv. Så ja, når dere tråkker rundt med munnbind vil mange tre dere er smittet. Anonymkode: 66a33...21f 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #6 Skrevet 16. mars 2020 1 minutt siden, Faktasjekk skrev: Fordi det ikke er effektivt. Hvorfor det? Det hindrer jo at man drar viruset rett inn nese eller ned svelg, der det bare er øynene som stadig er ubeskyttet? ts Anonymkode: e177c...485
Faktasjekk Skrevet 16. mars 2020 #7 Skrevet 16. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor det? Det hindrer jo at man drar viruset rett inn nese eller ned svelg, der det bare er øynene som stadig er ubeskyttet? ts Anonymkode: e177c...485 Nei, det gjør ikke det. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #8 Skrevet 16. mars 2020 H 5 minutter siden, Faktasjekk skrev: Nei, det gjør ikke det. Hun sier jo at maske hjelper om man bare er bevist på bruk lenger ut i videoen? (takk også for enkel og informativ video!) Ts Anonymkode: e177c...485
Faktasjekk Skrevet 16. mars 2020 #9 Skrevet 16. mars 2020 Ja, men hun sier også at så lenge smittefrekvensen er så lav som den her, så har det ingen hensikt. I Kina hadde det hensikt da utbruddet var på sitt verste, men ikke her. Det er ikke virus overalt i lufta. Det forutsetter også riktig type maske og korrekt bruk.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #10 Skrevet 16. mars 2020 4 minutter siden, Faktasjekk said: Ja, men hun sier også at så lenge smittefrekvensen er så lav som den her, så har det ingen hensikt. I Kina hadde det hensikt da utbruddet var på sitt verste, men ikke her. Det er ikke virus overalt i lufta. Det forutsetter også riktig type maske og korrekt bruk. Vi vet jo ikke smittefrekvensen enda? Anonymkode: 01a6f...302 1
Faktasjekk Skrevet 16. mars 2020 #11 Skrevet 16. mars 2020 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker said: Vi vet jo ikke smittefrekvensen enda? Anonymkode: 01a6f...302 Man vet selvsagt ikke det fulle antallet som er smittet siden man ikke driver med omfattende testing, men basert på antallet som er bekreftet smittet, så har man en liten anelse. Hver smittede smitter mellom 2,25 og 3,2, som vil si at man i hvert fall må anta at i overkant av 3000 er smittet. Befolkningen er på 5 mill. Veldig store mørketall må antas siden de aller aller fleste kun har milde symptomer som lett kan forveksles med forkjølelse eller sesonginfluensa. Endret 16. mars 2020 av Faktasjekk Typo
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #12 Skrevet 16. mars 2020 7 minutter siden, Faktasjekk skrev: Ja, men hun sier også at så lenge smittefrekvensen er så lav som den her, så har det ingen hensikt. I Kina hadde det hensikt da utbruddet var på sitt verste, men ikke her. Det er ikke virus overalt i lufta. Det forutsetter også riktig type maske og korrekt bruk. Gunnveig Grødeland uttalte i den artikkelen jeg linket opp i HI at viruset egentlig smitter lettere i Norge, pga temp. Bare at vi har fordelen at vi bor med større avstand. Hun mente at de faktorene gjerne nullet seg ut. Det betyr i praksis at man snakker smittefrekvens på 2-3 som i Kina, ikke 1, 2-3, som Norske myndigheter har tatt høyde for. Og man sier at smitten nå er UKONTROLLERT. ts Anonymkode: e177c...485
Faktasjekk Skrevet 16. mars 2020 #13 Skrevet 16. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Gunnveig Grødeland uttalte i den artikkelen jeg linket opp i HI at viruset egentlig smitter lettere i Norge, pga temp. Bare at vi har fordelen at vi bor med større avstand. Hun mente at de faktorene gjerne nullet seg ut. Det betyr i praksis at man snakker smittefrekvens på 2-3 som i Kina, ikke 1, 2-3, som Norske myndigheter har tatt høyde for. Og man sier at smitten nå er UKONTROLLERT. ts Anonymkode: e177c...485 Jeg har lagt til grunn smittefrekvens på over 3,2 i mitt estimat over. Det er fortsatt ingen grunn til å bruke munnbind.
Anbefalte innlegg