Gå til innhold

God olivenolje


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkeder eller gårder. Ikke dagligvarekjeder.  😊

Anonymkode: f940f...cc6

Du kan fint dra på gårder og marked også, men dagligvarebutikken fungere også helt fint! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som egner seg godt til kokte grønnsaker?😊 

Anonymkode: 41520...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så lei av å ha 2-3 oljer på benken som bare kan brukes til enkelte ting. Så nå kjører jeg en all-round-olje på alt: Vita hjertego raps/solsikke/olivenolje. Ren olivenolje tåler jo ikke sterk varme, slik som i stekepanne. Rapsolje tåler godt steking, men det smaker jo ikke så greit. Men denne 3-in-one oljen kan brukes til alt og smaker bra!

Vita hjertego' Optimal Olje

Anonymkode: 6cc11...270

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan forklare litt om forskjellen på fruktige og urtepregede oljer og milde i forhold til balanserte?😊 og gjerne hva som passer til hva?😊

Anonymkode: 41520...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2020 den 23.55, AnonymBruker skrev:

Denne er faktisk fantastisk. Tror de bare har en type for øyeblikket, men literprisen er jo en helt annen en hos delilatesseforretninger eller oliviers. Er utrolig smakfull. Har også fine oljer på gutta på haugen om du bor i Oslo. De har peiling!

Anonymkode: 00b5c...cb5

Er det flere slike butikker som har gode oljer? Med nettbutikker nå i disse dager😊

Anonymkode: 41520...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et litt dumt spørsmål som er litt vanskelig å svare på, men vil olivenoljen tape smak hvis den tilsettes for lang tid før servering? Jeg lager ofte klar maten min og gjør litt ting i mellomtiden, så den blir gjerne stående litt før jeg spiser den. Jeg har sett det står flere steder at olivenolje tilsettes rett før servering. Har det noe å si om den blir stående på kjøkkenbenken en liten stund, eller er den  såpass følsom at jeg bør vente til jeg skal spise den med å ha den på? 

Anonymkode: 41520...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dere det er forskjell på hvilke land oljene kommer fra?😊 om det er noen dere synes generelt har de beste oljene?😊

Anonymkode: 41520...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Synes dere det er forskjell på hvilke land oljene kommer fra?😊 om det er noen dere synes generelt har de beste oljene?😊

Anonymkode: 41520...268

Jeg liker oljen fra Hellas, men jeg er absolutt ikke noen kjenner og jeg bruker ikke SÅ mye olivenolje. Det blir litt som sommeren, godt med en skål olje å dyppe brød i når jeg koser meg med et glass vin og knasker oliven og brød ved siden av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Brunhilde skrev:

Jeg liker oljen fra Hellas, men jeg er absolutt ikke noen kjenner og jeg bruker ikke SÅ mye olivenolje. Det blir litt som sommeren, godt med en skål olje å dyppe brød i når jeg koser meg med et glass vin og knasker oliven og brød ved siden av.

Høres deilig ut😋 hvordan er typisk greske oljer på smak?

Anonymkode: 41520...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Høres deilig ut😋 hvordan er typisk greske oljer på smak?

Anonymkode: 41520...268

Jeg syns det er et hint av pepper i dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bør man bruke når man bruker oljen oppå maten som smaksfremmer? Bare noen dråper eller større mengder? 

Anonymkode: 41520...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye bør man bruke når man bruker oljen oppå maten som smaksfremmer? Bare noen dråper eller større mengder? 

Anonymkode: 41520...268

Om det eventuelt lett blir for mye og virker mot sin hensikt😊

Anonymkode: 41520...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, kanskje finner du svar på noen av spørsmålene dine her? https://www.olivenlunden1830.no/olivenolje-blogg/ 

Når det kommer til smaksfremmer oppå maten kommer det gjerne av på hvilken mat man har det sammen med og personlig preferanse. Jeg liker noen dråper oppå en sandwich eller bruchetta, men noe mer om jeg skal bruke den i salat. Jeg liker ikke for mye siden det kan dominere de andre smakene. I tillegg ser ikke mat druknet i olje særlig godt ut heller hehe. 

Videre kan oljen tape smak eller ødelegge for visse matvarer hvis man tar det på for lenge i forveien. Da tenker jeg spesielt på salattyper som kan bli vasne eller grissini som blir myk og lite apetittvekkende. 

Olivenolje smaker også annerledes ut i fra hvilket land den kommer fra. Jordsmonn, sollys, metode for høsting, mineraler i vann og jord, samt temperatur er faktorer som kan spille inn. Man kan på den måten sammenligne det med gode viner. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble litt inspirert her, men urgh, olivenolje med sitron var ikke greia si, det er helt sikkert. Kunstig sitronsmak som kleber seg i ganen og aldri forsvinner. Kjøpte en sånn olivenolje med sitron i ("naturlig sitron aroma").

Anonymkode: 6cc11...270

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, olivenolje med smak er ikke min greie heller, er det litt gimmick? Jeg bruker heller ha fersk sitron i matlagingen om det er smaken jeg ønsker. Jeg prøvde etter en anbefaling olivenolje fra oljeplattformen.no, den er virkelig å anbefale, ordentlig smakfull. 

Anonymkode: 00b5c...cb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nei, olivenolje med smak er ikke min greie heller, er det litt gimmick? Jeg bruker heller ha fersk sitron i matlagingen om det er smaken jeg ønsker. Jeg prøvde etter en anbefaling olivenolje fra oljeplattformen.no, den er virkelig å anbefale, ordentlig smakfull. 

Anonymkode: 00b5c...cb5

Denne: https://oljeplattformen.no/produkt/olivenolje-fra-basilicata-italia/

Anonymkode: 00b5c...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, olivenolje med smak er ikke min greie heller, er det litt gimmick? Jeg bruker heller ha fersk sitron i matlagingen om det er smaken jeg ønsker. Jeg prøvde etter en anbefaling olivenolje fra oljeplattformen.no, den er virkelig å anbefale, ordentlig smakfull. 

Anonymkode: 00b5c...cb5

Åå det var det vel en annen her som nevnte også - da er det kanskje verdt et forsøk. Hvordan er den på smak? Jeg foretrekker litt urtepregede/gresspregede som er litt middels intense

Anonymkode: 41520...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg både olivenlunden og oliviers har fått inn nye oljer fra den siste innhøstingen😄 jeg vil gjerne høre hva dere synes hvis noen prøver!😄

Anonymkode: 41520...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har tidligere hatt denne og synes den var god. Er det flere som har smakt den og vet hvordan jeg kan finne en liknende?🙂 olivenoljer kan jo være så veldig forskjellige og jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter 

_20200512_233312.JPG

Anonymkode: 41520...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på en fruktig og urtepreget olivenolje? Hva synes dere er best? Og hva passer best til hva?

Anonymkode: 41520...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...