Gå til innhold

Valp nå?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Plutselig fikk jeg - og mange andre her til lands - plutselig mye "fri" i tiden fremover, som følge av coronaviruset. Enten man får "fri" fordi hjemmekontor ikke er mulig, man skal ha hjemmekontor, eller man er permittert, så har man jo mye mer hjemme-tid enn til vanlig. 

Så slår det meg... Er ikke dette et godt tidspunkt å få seg hund/valp på? 🙈

Jeg går ut fra at stengte skoler og arbeidsplasser vil pågå i alle fall til etter påske, kanskje ut april eller enda lenger, og når ting normaliserer seg kan man jo supplere med å ta ut noen ukers ferie... 

Noen som har tenkt å benytte seg av denne muligheten? 😅

(jeg forutsetter at man unngår unødig kontakt med andre mennesker i tråd med anbefalinger fra myndighetene, samtidig som man lar hunden sosialiseres med familie og andre hunder/dyr, og at et eventuelt hundekjøp er gjennomtenkt og ingen impulshandling!) 

Anonymkode: fe1ac...4e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fin tid å kjøpe valp på, ja. Men den trenger lenger tid enn 30 dager på å lære seg å være alene en hel arbeidsdag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du med valpen om du blir dausjuk? 

Anonymkode: 487b8...491

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du når dere må til dyrlegen? 
hvordan skal du sosialisere valpen? 

Anonymkode: baf37...62a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at sosialisering av valpen kan bli en utfordring.

Anonymkode: 4ecfa...f74

• Liker 7
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker det samme.

• Liker 1
Skrevet

Usikker strategi 😬 Ville ventet og heller planlagt det under «normale» omstendigheter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Umulig å sosialisere den når man skal unngå å omgås mennesker. De første uken er jo helt avgjørende for resten av valpens liv. Er også økonomisk dyrt å ha hund. 

Jeg ville ventet :) 

Anonymkode: f3243...978

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er så langt fra en fin tid som vi kommer. Sosialisering, som er utrolig viktig, er umulig å gjennomføre. Sosialisering er så mye mer enn at valpen har kontakt med familiemedlemmer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest en artikkel som omhandler nettop det å skaffe seg valp i disse tider. Oppdrettere opplever en flom av folk som ønsker valp fordi det er kjedelig å sitte i karantene. De færreste har planlagt hva de faktisk skal gjøre etterpå, ikke veit vi hvor lenge vi må holde oss hjemme, ikke har man planlagt hvordan valpen skal trenes, det er vel ingen valpekurs nå osv osv. Dummeste ideen noen sinne. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke skaffet meg valp i disse tider med mindre det var gjennomtenkt og planlagt allerede før viruset brøt ut. 

Hva gjør du når jobb og alt starter igjen plutselig? Hvordan får du til sosialisering? 

Anonymkode: 0ff2f...660

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hentet valp i helgen, etter å ha stått på venteliste i nærmere ett år. Veldig synd med tanke på korona, synes jeg. Vi har hatt noe besøk av nær familie - men ellers har hun ikke møtt andre mennesker. Andre hunder har hun ikke hilst på etter vi hentet henne. Absolutt ingen optimal situasjon med tanke på sosialisering, men følger selvsagt myndighetenes råd om å holde oss hjemme. 

Anonymkode: 7a8d5...278

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hentet valp i helgen, etter å ha stått på venteliste i nærmere ett år. Veldig synd med tanke på korona, synes jeg. Vi har hatt noe besøk av nær familie - men ellers har hun ikke møtt andre mennesker. Andre hunder har hun ikke hilst på etter vi hentet henne. Absolutt ingen optimal situasjon med tanke på sosialisering, men følger selvsagt myndighetenes råd om å holde oss hjemme. 

Anonymkode: 7a8d5...278

Jeg kommer til å møte samme utfordring, skal hent valp i slutten av april. 

Skrevet
På 15.3.2020 den 23.22, AnonymBruker skrev:

Sosialisering av valp er oppskrytt. Helt feil at de skal møte 100+ hunder de første månedene. En valp har det best med å møte en håndfull trygge og respektfulle voksne hunder som er god på hundespråk.

• Liker 1
Skrevet

En venninne henter valp til uka. Dette har vært planlagt i lang tid. Det skal nok gå helt fint :) Å impulsshoppe valp fordi at man plutselig fikk ekstra fritid er bare dumt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Flamme skrev:

Sosialisering av valp er oppskrytt. Helt feil at de skal møte 100+ hunder de første månedene. En valp har det best med å møte en håndfull trygge og respektfulle voksne hunder som er god på hundespråk.

Men det får man uansett ikke gjort nå 

Skrevet

Høres ut som dårlig timing spør du meg. Hvem vet hva som skjer de neste ukene og månedene? Du kan jo glømme alt av sosialisering, valpekurs/hundekurs. Det er trang om plassen for å få time hos veterinær, da veterinærkontorer har stengt ned for alt unntatt krisetilfeller og akutt sykdom hos dyr. Du som eier er vel kanskje litt i en sinnstilstand av uro og bekymring, ikke ideelt for den nye hunden som skal "fóres" på din energi. At du trenger selskap nå, betyr ikke at du trenger det om et par måneder. Plutselig åpnes alt igjen og du må tilbake på jobb, hvem skal passe valpen da? Hva skjer om du blir syk, har du noen til å ta seg av valpen i denne tiden?

Har man allerede planlagt å få valp i denne tiden for lenge siden, skal man selvfølgelig ikke la være å ta på seg valpen pga dette viruset. Men hadde man i utgangspunktet ikke planlagt å få hund, bør man bruke langt mer tid på å tenke seg om.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt til flere som vil kjøpe valp at de ikke får kjøpe av meg. Den enkle grunn var at de ikke hadde tenkt nøye over det å skaffe seg hund, var bare noe de «ønsket» nå i disse koronatider. En merker raskt om en kjøper har tenkt nøye gjennom dette enn om de bare våknet og tenkte «jeg vil ha hund». Sitter heller igjen med valper enn at de selges til folk som ikke har tenkt nøye gjennom dette.

Anonymkode: d75f1...ec1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Flamme skrev:

De bør jo sosialiseres med folk i byen osv og det er også vanskelig i disse tider.

Anonymkode: f638e...55e

AnonymBruker
Skrevet

Folk vil kjøpe hunder som «trøst» for å være hjemme: – Fraråder på det sterkeste

Om du hadde planlagt å skaffe deg hund før dette, så er det nå en ting. Men om man skaffer seg hund pga dette, så blir det på helt feil grunnlag. 

Personlig hadde jeg ventet, om du blir syk eller samfunnet går enda mer i lockdown, er det ikke spesielt hyggelig å ha en valp a om er avhengig av deg. 

Anonymkode: e5190...62e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...