Gå til innhold

Glutenfritt kosthold. Vanskelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mistenker at jeg kan ha fått glutenallergi, og siden legene har nok å gjøre om dagen, tenkte jeg å prøve en periode med glutenfri kost.

Dag 1 var vanskelig nok, da ALT i dette huset er proppa av gluten. Pasta, bulgur, brød, frokostblanding.. Alle Toro-posene i skapet, selv om de har ganske lavt innhold.

Så hva er det viktigste å ha i hus, av tørrvarer, hvis man skal prøve ett glutenfritt kosthold en stund? Og hva slags mel ligner mest på hvetemel? Jeg er glad i brød eller grøt til frokost, av havregryn/hvete. Men hirse vet jeg knapt hva er.. Hjelp?😊

Anonymkode: def40...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det "bare" er allergi, kan du selvsagt teste litt selv, men være obs på at du kanskje må tilbake på glutenkosthold for å få en skikkelig diagnose (og dermed få støtte til fordyret kosthold). Mange med cøliaki forteller om vanvittige smerter i en slik periode. 

Glutenfritt er ikke veldig vanskelig egentlig. Det er godt utvalg på butikker etterhvert. Til middag kan du tenke naturlig glutenfritt, altså rent kjøtt og fisk, grønnsaker, ris, potet. Selv mye panert mat har blitt glutenfritt nå, så her må du bare lese på innholdsfortegnelse. Hamburgerbrød, pizzabunner, rundstykker og pasta kan kjøpes i "allergihylla" (noe ligger også i frysedisken)

Havregryn er egentlig glutenfritt, men blir forurenset under dyrking og i mølla. Det finnes glutenfri havre, men jeg er usikker på om det er nødvendig for deg å ha så strikt linje (men det er selvsagt opp til deg). Det finnes masse frokostblandinger og ganolaer ferdig. Med brød er det store forskjeller på hva folk liker, så her må du nesten bare prøve deg fram. Hos oss går det i Schär, men hører mange er glade i fria havre (finnes i frysedisken). Glutenfritt brød blir fort tørt, så de kan gjerne ristes eller lages ostesmørbrød av (eller bare ta opp fra fryseren det du kommer til å spise den dagen). Ellers finnes det flere typer knekkebrød, jeg er glad i slike med masse frø. 

Jeg bruker stort sett semper mel, men det er fordi jeg handler dette rimelig i Sverige. I kaker merker du ikke forskjell. Gjærbakst er litt vanskeligere, det smaker best nystekt og fortsatt lunkent. Kokeboka til pappa uten gluten blir ofte anbefalt for baking (også mange oppskrifter på bloggen), så der kan du få hjelp til å "knekke koden" på glutenfribakst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt at du legger om kostholdet uten å ha fått beskjed om dette fra lege. For å påvise en diagnose korrekt så må du over på glutenholdig kosthold - og det arbeidet du har lagt ned nå for å legge over til glutenfritt kosthold vil ha vært forgjeves.

Anonymkode: 434f7...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2020 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Mistenker at jeg kan ha fått glutenallergi, og siden legene har nok å gjøre om dagen, tenkte jeg å prøve en periode med glutenfri kost.

Dag 1 var vanskelig nok, da ALT i dette huset er proppa av gluten. Pasta, bulgur, brød, frokostblanding.. Alle Toro-posene i skapet, selv om de har ganske lavt innhold.

Så hva er det viktigste å ha i hus, av tørrvarer, hvis man skal prøve ett glutenfritt kosthold en stund? Og hva slags mel ligner mest på hvetemel? Jeg er glad i brød eller grøt til frokost, av havregryn/hvete. Men hirse vet jeg knapt hva er.. Hjelp?😊

Anonymkode: def40...a84

Dersom du mistenker cøliaki så bør du ikke teste det ut selv. Dette fordi det vil bli mye vanskeligere for deg å evt få diagnosen dersom du går på glutenfritt og dermed ‘spiser deg frisk’. Da vil ikke blodprøver slå ut og du må tilbake på gluten holding kost i en lang periode, og dersom du HAR cøliaki så kan det bli forferderlig krevende. Mange reagerer mye sterkere på gluten når kroppen har vært en stund uten.

 

Det finnes en test du kan kjøpe på apoteket og teste selv hjemme. Den er ikke 100 % pålitelig men dersom den slår ut så har du ganske sikkert cøliaki. Men, du må fortsatt til legen og da de nevnte blodprøvene. Er du over 18 år må du også ta biopsi.

Anonymkode: 608f1...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye jyttemel til sauser og slikt. Pleide å mixe egne melblandinger til brød, men bruker nå stort sett Møllerens fiberbrød  med solsikkekjerner. Som pasta liker jeg de Rema 100 har som er basert på linser eller erter. 

Anonymkode: 68aa7...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...