Gå til innhold

Smittingen går da for sakte!?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forstår det som at målet med alle tiltakene nå er at det ikke skal skje en eksplosjon med smitting som fører til at store deler av folket er syke samtidig, for da vil man ikke ha kapasitet til å ta seg av alle i risikogruppene. Så målet er en mer jevnere stigning, men at antall smittede totalt vil bli omtrent det samme, bare at det hele tar lengre tid totalt.

Men om ca. 3 millioner (60 %) skal smittes totalt, så er det vel litt lite å bare å ha nådd 1200? Bør kanskje gjøre tiltak for å få opp antallet? Forstå meg rett, jeg vil det beste, men så sakte som det går nå så er det kanskje for sakte?

Anonymkode: 011d0...76d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Antall bekreftede smittet antall faktiske smittet. Testene har hele veien måttet rasjoneres, strengere og strengere. Kan bli litt mindre strengt når vi får bedre kapasitet i morgen.

Anonymkode: 3dc6f...e9e

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

De tester kun noen få nå - de som har alvorlige symptomer, og helsepersonell. Så antall smittede er mye høyere.

Samt at inkubasjonstiden er to uker, så mange bærer allerede på smitten. 

Men ellers enig. Min mening er at dette er for drastisk, at det vil få for store konsekvenser i form av arbeidsledighet og sosial elendighet. At det riktige hadde vært å isolere alle i risikogruppen + avlyse all unødvendig aktivitet som konserter og lignende. Men at arbeidsliv, skoler og barnehager skulle gått som normalt. 

Anonymkode: 67644...c59

• Liker 11
Skrevet

Tror ikke 60 prosent av nordmenn blir smittet. Maks 20 til 25 prosent over tid. 

• Liker 2
Skrevet

Det er vel bare de som er syke nok til sykehusinnleggelse som det egentlig er noe behov for å teste?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De tester kun noen få nå - de som har alvorlige symptomer, og helsepersonell. Så antall smittede er mye høyere.

Men ellers enig. Min mening er at dette er for drastisk, at det vil få for store konsekvenser i form av arbeidsledighet og sosial elendighet. At det riktige hadde vært å isolere alle i risikogruppen + avlyse all unødvendig aktivitet som konserter og lignende. Men at arbeidsliv, skoler og barnehager skulle gått som normalt. 

Enig i dette. Sånn går det når kun legene bestemmer. Ingen andre hensyn blir tatt med inn i vurderingen. 

Anonymkode: 7ec5b...469

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Konserter er også en del av arbeidslivet. Men enig i at det burde vært mye mer fokus på å isolere risikogruppen fremfor alle andre. 

Anonymkode: 977f5...5e7

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Antall bekreftede smittet antall faktiske smittet. Testene har hele veien måttet rasjoneres, strengere og strengere. Kan bli litt mindre strengt når vi får bedre kapasitet i morgen.

Anonymkode: 3dc6f...e9e

I morgen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som sier at 3 millioner skal smittes. Det er bare bra at smittingen har stoppet opp, fordi folk følger rådene. Vil du at folk skal dø? Mange i risiko kan dø om de får viruset. Isolasjon og følg rådene både for deg selv, familie, venner og alle ellers i landet.

Anonymkode: 07b1d...c2f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt at det lønnet seg å bli smittet fortest mulig dersom man er ung og kan holde seg isolert og borte fra jobb. Da er man ferdig med det og unngår å slippe andre senere. 

Jeg er f.eks 30 år og arbeidsledig og kan fint sitte alene i leiligheten med smitte. Kommer jo til å bli smittet en eller annen gang uansett. 

Anonymkode: 88932...c35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som her bekymret for at viruset skal mutere til noe mer aggressivt?

Tenker på Sverige og England som ikke gjør som andre land per nå, hva om det de holder på med forårsaker mutasjon av viruset og vi får et super dødelig virus i stedet ??

Anonymkode: 816b5...e70

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tenkt at det lønnet seg å bli smittet fortest mulig dersom man er ung og kan holde seg isolert og borte fra jobb. Da er man ferdig med det og unngår å slippe andre senere. 

Jeg er f.eks 30 år og arbeidsledig og kan fint sitte alene i leiligheten med smitte. Kommer jo til å bli smittet en eller annen gang uansett. 

Jeg ble ikke smittet av svineinfluensaen

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det å ha et stigende antall friskmeldte som blir (forhåpentligvis) immune er kjempefint for å hjelpe de syke eller andre utsatte jobber

Anonymkode: 23707...32c

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da vil du jo bare bli smittet på nytt igjen og kanskje smitte andre? Er ikke fastslått at man blir imun etter å ha vært syk. 

Anonymkode: 0fffc...fa1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Angela Merkel har uttalt at ca. 70% må bli smittet før viruset kan dø ut. Dette ble hun fortalt av den tyske virusekspertisen

Anonymkode: 32fc8...acd

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår det som at målet med alle tiltakene nå er at det ikke skal skje en eksplosjon med smitting som fører til at store deler av folket er syke samtidig, for da vil man ikke ha kapasitet til å ta seg av alle i risikogruppene. Så målet er en mer jevnere stigning, men at antall smittede totalt vil bli omtrent det samme, bare at det hele tar lengre tid totalt.

Men om ca. 3 millioner (60 %) skal smittes totalt, så er det vel litt lite å bare å ha nådd 1200? Bør kanskje gjøre tiltak for å få opp antallet? Forstå meg rett, jeg vil det beste, men så sakte som det går nå så er det kanskje for sakte?

Anonymkode: 011d0...76d

Du har et poeng. Hvis planen skal fungere må noen bli smittet. Ellers fortsetter vi der vi slapp når man letter på tiltakene. Jeg tror ikke vi kan konkludere med at det smitter for sakte enda. Myndighetene trenger en time-out. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angela Merkel har uttalt at ca. 70% må bli smittet før viruset kan dø ut. Dette ble hun fortalt av den tyske virusekspertisen

Anonymkode: 32fc8...acd

Men hvordan skjer det? Tenker viruset at ''Ja, nå har jeg smittet 70% , my job here is done''

Jeg bare skjønner ikke helt hvordan det fungerer, men jeg er ikke ekspert på virus : p

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konserter er også en del av arbeidslivet. Men enig i at det burde vært mye mer fokus på å isolere risikogruppen fremfor alle andre. 

Anonymkode: 977f5...5e7

Enig i den, jeg svarte ikke utfyllende nok. 

Noen tiltak må jo gjøres. På mange arbeidsplasser ville det for eksempel vært riktig å avlyse alle kurs, samlinger, reiseaktivitet og representasjon - altså aktiviteter der mange mennesker samles, eller relativt unødvendige samlinger på kort sikt. Men å stenge ned helt vil få store ringvirkninger for økonomi, arbeidsplasser og arbeidsledighet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skjer det? Tenker viruset at ''Ja, nå har jeg smittet 70% , my job here is done''

Jeg bare skjønner ikke helt hvordan det fungerer, men jeg er ikke ekspert på virus : p

Da vil det bli så mange færre muligheter for viruset å infisere andre mennesker som ikke er immune. Og ved 70% er vel kanskje grensa for en signifikant mindre mulighet. Det er nok ikke hva viruset vil 😆 

Anonymkode: 23707...32c

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

2 ting: 

1) dersom man greier å stoppe smitten er det det absolutt beste, det er ikke noe som heter for sakte. 

2) smitten er langt mer enn 1200, det er bare at de ikke tester så mange lenger.

Det bekymringsfulle med dette er at mange misforstått tenker "åh, smitten er ikke i min kommune enda, da kan jeg fortsatt leve livet", og så blir man smittet for langt flere enn vi vet er smittet og sprer smitte. 

• Opprett ny...