Gå til innhold

Hytta som "karantenebolig"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig det er poenget??

Anonymkode: 1de16...46b

Nei, men det kan ha noe å si ang straffeansvar.

Vi henter på flyplassen, kjører til kaien og over i båt så han kommer ikke til å møte andre etter flyplassen.

Er det bedre å legge beslag på offentlige karanteneplaser? Vi bor ikke i Oslo så vet ikke om det finnes heller.

Når det er sagt er det veldig vanskelig å få informasjon om hva som er mest fornuftig å gjøre.

Det er mange tusen studenter i samme situasjon, kunne godt ha vært mer informasjon.

Anonymkode: 3d4c5...91f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva tenker du vi skal gjøre da? 

Vi har ikke alternativ bolig. Og han må jo få komme hjem?

Anonymkode: 3d4c5...9

Dere følger myndighetenes anbefalinger og bestemmelser.

Det er ikke så vanskelig.

Anonymkode: 0778d...dc3

AnonymBruker
Skrevet

Hva med utedusj, utedo, og telt i hagen? (evt låne bobil/campingvogn? (Men om hytta er i samme kommune som dere er registrert bosatt i skal det gå greit. Hvis ikke, går det dessverre ikke.

Anonymkode: b8eeb...b01

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere følger myndighetenes anbefalinger og bestemmelser.

Det er ikke så vanskelig.

Anonymkode: 0778d...dc3

Hva er anbefalingen når man ikke har bolig da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan ringe til kommunen ang problemstillingen? Kanskje de har en løsning eller gi dere tillatelse til dette pga deres situasjon? 

Anonymkode: 7b1d9...18b

• Liker 3
Gjest Lasox
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å sende min sønn som kommer hjem fra utenlandsopphold nå (studier) på hytta i karantene.

Faren er alvorlig syk, og svært utsatt, har allerede "bortplassert" et hjemmeboende barn fordi han jobber i butikk.

Nå ligge hytta vår i en kommune som IKKE har gått ut med at hyttefolk er uønsket, det er ikke så mange hytter der. I tillegg er hytta registrert som bolig, og vi betaler samme avgifter som fastboende, som forøvrig sokner til samme helsetjeneste.

Jeg er klar over at dette ikke er optimalt, men alternativet er jo å legge beslag på offentlig karantenebolig.

Hva tenker dere?

Personlig så er jeg enig med deg. Jeg tok kontakt med Sivilforsvaret etter uttalelsene til Erna Solberg igår og jeg fikk faktisk lov til å forsette og oppholde meg på hytta siden jeg hadde gode og reflekterte grunner og vil være en av de få som vil få tillatelse til å forsette og oppholde meg her! Jeg er ikke på hytta for ferien sin skyld, og du kan evt. høre med dem først? Det er så idiotisk at kommunene ikke har døgnåpen telefon nå!!! Det skjer jo endringer time-på-time som sikkert mange lurer på.

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI!!!!

Anonymkode: 56d23...718

Hvorfor kan du ikke begrunne hvorfor du sier NEI? Du må no da vere enig i at det er bedre med at 1 eventuelt blir smittet enn en hel familie? Det ene er i risikogruppen, synest enkelte kommer med bastante meninger uten å tenke over begge sidene.. 

Anonymkode: 46e12...3ed

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror det beste er at du ringer kommunen og forklarer situasjonen. Det er forferdelig om han smitter faren sin. Tenk å ha det på samvittigheten.

Vanskelig situasjon.

Anonymkode: 235fd...a18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

To grunner til at jeg mener det er OK 

1. det er ikke registrert som fritidsbolig 

2. det er samme helsetjeneste om han er på «hytta» eller hjemme. 

Anonymkode: eeeac...098

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da må han få komme hjem da. Får oppholde seg på rommet eller noe sånt. Iallfall i forskjellig rom enn far. Ikke optimalt, men det er for 14 dager. 

Det er ikke lov å bruke hytten som karantenebolig. Og om nå han skulle bli syk, ville du da ha latt han være alene på hytten? 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener det er bedre å mulig smitte en hel familie enn at vedkommende kan sitte i karantene på sin egen hytte? En hytte ingen andre enn eier bruker? 

Anonymkode: 46e12...3ed

Her handler det ikke om hva vi mener, men hva regjeringen mener. Og hva om han bryter karantenen for å handle etc. og smitter mange andre i hyttekommunen? Er det noe bedre? 

Anonymkode: cf07a...a70

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere hytte i samme kommune som dere bor i? 

Anonymkode: eeeac...098

Mange har faktisk det. Hva gjelder disse reglene for dem?

Anonymkode: 3f611...40c

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dere heller må tenke litt annerledes her. Kjenner dere noen andre friske mennesker som sitter i hjemmekarantene? Spør fint om han kan få oppholde seg der? Ta ellers kontakt med kommunen hvis dere er usikre på hva dere skal gjøre. 

Anonymkode: 62d85...c3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan ringe til kommunen ang problemstillingen? Kanskje de har en løsning eller gi dere tillatelse til dette pga deres situasjon? 

Anonymkode: 7b1d9...18b

Ja, vi må vel nesten det. I utgangspunktet var det ifølge nettsidene til hyttekommunen greit å oppgi seg på hytta, men selvsagt ikke etter nasjonalt forbud.

Men som sagt lurer jeg på hva myndighetene har tenk å gjøre med dem som nå kommer hjem og ikke har egnet sted til karantene.

Samme bolig som far er helt uaktuelt, vi har et bad, ikke økonomi til å kjøpe bobil, og å bo i telt? I mars? Har det rablet for folk?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange har faktisk det. Hva gjelder disse reglene for dem?

De kan vel i teorien dra på hytta, all den tid det (enn så lenge) ikke er ferdselforbud. Men enhver form for reise er jo sterkt frarådet, og evner ikke folk å respektere dette går vi nok mot portforbud.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lasox skrev:

Personlig så er jeg enig med deg. Jeg tok kontakt med Sivilforsvaret etter uttalelsene til Erna Solberg igår og jeg fikk faktisk lov til å forsette og oppholde meg på hytta siden jeg hadde gode og reflekterte grunner og vil være en av de få som vil få tillatelse til å forsette og oppholde meg her! Jeg er ikke på hytta for ferien sin skyld, og du kan evt. høre med dem først? Det er så idiotisk at kommunene ikke har døgnåpen telefon nå!!! Det skjer jo endringer time-på-time som sikkert mange lurer på.

Er jo bedre å oppdatere seg på det regjeringen sier og lese på kommunens sider, enn å nedringe kommuneansatte for hver minste ting.

AnonymBruker
Skrevet

De kan vel i teorien dra på hytta, all den tid det (enn så lenge) ikke er ferdselforbud. Men enhver form for reise er jo sterkt frarådet, og evner ikke folk å respektere dette går vi nok mot portforbud.

Ferdselsforbud blir der jo ikke. Folk har lov til å kjøre tur i bilen sin. Kan du linke til hvor det står at en hver form for reise er sterkt frarådet (da inkl. bilturer).

Hytter i egen kommune kan man reise til. Det er hytter i andre kommuner man ikke skal dra til.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må jo benytte samme toalett, vask, bad og dusj som sin utsatte far da...?

Anonymkode: d2334...731

Vaskes med klorin etter hver gang han har vært der.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da må han få komme hjem da. Får oppholde seg på rommet eller noe sånt. Iallfall i forskjellig rom enn far. Ikke optimalt, men det er for 14 dager. 

Det er ikke lov å bruke hytten som karantenebolig. Og om nå han skulle bli syk, ville du da ha latt han være alene på hytten? 

Her handler det ikke om hva vi mener, men hva regjeringen mener. Og hva om han bryter karantenen for å handle etc. og smitter mange andre i hyttekommunen? Er det noe bedre? 

Han bryter selvfølgelig ikke karantenen, men om han skulle gjøre det så er det vel samme om han bryter den i denne  kommunen som hyttekommunen. Han har ikke adresse noen av stedene. Han sa opp hybelen på studiestedet i Norge i desember, reiste utenlands i februar og måtte reise tilbake til Norge nå pga viruset.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ferdselsforbud blir der jo ikke. Folk har lov til å kjøre tur i bilen sin. Kan du linke til hvor det står at en hver form for reise er sterkt frarådet (da inkl. bilturer).

Linke? Det er jo bare å se en hvilken som helst pressekonferanse, alle anmodes stekt om å holde seg hjemme med mindre de har livsnødvendige ærender utenfor hjemmet. Portforbud kan det veldig godt bli hvis ikke folk evner å følge myndighetens råd. Hele Spania sitter jo i karantene fra mandag morgen, og det er vel ingen grunn til å tro at det samme ikke kan skje her.

AnonymBruker
Skrevet

Ja nå har jeg ropt i andre tråder om at folk må skjønne at reglene gjelder for alle og at man ikke skal dra på hytta. Men dette mener jeg også er innafor. Klart dere må beskytte faren. Det er jo det alle disse tiltakene er til for, å beskytte de svake som ikke vil tåle å bli utsatt for viruset. Hvis han ikke drar på hytta (som strengt talt ikke er en hytte!) så må han ta inn på hotell da. Jeg ville aldri tatt han inn i hjemmet med en syk far i hus nå.

Anonymkode: 4033d...b77

• Liker 6
  • Opprett ny...