Gå til innhold

Hytta som "karantenebolig"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kommer til å sende min sønn som kommer hjem fra utenlandsopphold nå (studier) på hytta i karantene.

Faren er alvorlig syk, og svært utsatt, har allerede "bortplassert" et hjemmeboende barn fordi han jobber i butikk.

Nå ligge hytta vår i en kommune som IKKE har gått ut med at hyttefolk er uønsket, det er ikke så mange hytter der. I tillegg er hytta registrert som bolig, og vi betaler samme avgifter som fastboende, som forøvrig sokner til samme helsetjeneste.

Jeg er klar over at dette ikke er optimalt, men alternativet er jo å legge beslag på offentlig karantenebolig.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 3d4c5...91f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker at du IKKE KAN LESE. Og så er jeg glad for at myndighetene kommer til å forby hytter som karanteneboliger rimelig snart 👍🏼

Anonymkode: 1cf2d...db0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som en fornuftig plan.

Anonymkode: eeeac...098

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere hytte i samme kommune som dere bor i? 

Anonymkode: eeeac...098

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke så mye man kan tenke om det. Ny forskrift gjør at du ikke har lov til oppholde deg på en hytte utenfor kommunegrensen. 

Anonymkode: 76750...710

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du IKKE KAN LESE. Og så er jeg glad for at myndighetene kommer til å forby hytter som karanteneboliger rimelig snart 👍🏼

Men hva tenker du vi skal gjøre da? 

Vi har ikke alternativ bolig. Og han må jo få komme hjem?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få han til å holde seg på rommet sitt. Legg mat utenfor døra hans. 

Anonymkode: 235fd...a18

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår at det både er reisen og belastningen på helsevesenet som gjør at reglene er nødvendig. Nå er ikke belastning på helsevesenet et tema, da begge kommunene har felles helsetjeneste, i tillegg er ikke dette registeret som hytte.

Men faktum er ta han lander på flyplassen i kveld og vi har ikke annet sted å gjøre av han.

Noen forslag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at det både er reisen og belastningen på helsevesenet som gjør at reglene er nødvendig. Nå er ikke belastning på helsevesenet et tema, da begge kommunene har felles helsetjeneste, i tillegg er ikke dette registeret som hytte.

Men faktum er ta han lander på flyplassen i kveld og vi har ikke annet sted å gjøre av han.

Noen forslag?

Tror du virkelig det er poenget??

Anonymkode: 1de16...46b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere?

Han skal være på rommet sitt, bare ut for å tisse og dusje og dere setter mat utenfor døra hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde gjort nøyaktig det samme! Hvorfor i all verden skulle vi ha utsatt en syk person med mulig "enda" en sykdom, som han ikke hadde tatt so bra helsemessig. Dette er tross alt en bolig du eier, betaler alle avgifter på og det viktigste, dere hindrer andre i å bli smittet! 

Anonymkode: 46e12...3ed

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kommer til å sende min sønn som kommer hjem fra utenlandsopphold nå (studier) på hytta i karantene.

Faren er alvorlig syk, og svært utsatt, har allerede "bortplassert" et hjemmeboende barn fordi han jobber i butikk.

Nå ligge hytta vår i en kommune som IKKE har gått ut med at hyttefolk er uønsket, det er ikke så mange hytter der. I tillegg er hytta registrert som bolig, og vi betaler samme avgifter som fastboende, som forøvrig sokner til samme helsetjeneste.

Jeg er klar over at dette ikke er optimalt, men alternativet er jo å legge beslag på offentlig karantenebolig.

Hva tenker dere?

Hytten er registrert som bolig, defor er det ikke en hytte. Du kan fritt bruke denne enheten uten at noen kan klage. Ja myndighetene vil ikke like det, men de kan i teori ikke ta deg på samme grunnlag som hyttefolket

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få han til å holde seg på rommet sitt. Legg mat utenfor døra hans. 

Anonymkode: 235fd...a18

Han må jo benytte samme toalett, vask, bad og dusj som sin utsatte far da...? Det er nok at han tar i dørhåndtaket og legger igjen virus, så kan faren bli smittet. I praksis er det nesten umulig å holde noen i karantene i en privatbolig, helt isolert fra resten av familien. Man må benytte fasilitetene innimellom. Bare det at sønnen tar i en tallerken, som moren så tar i etterpå og får virus på hendene av, og så tar hun på et glass som faren skal drikke av straks... osv. Hundrevis muligheter for at viruset klarer å bli overført fra en smittebærer (ikke nødvendigvis en som er syk selv) til en som ikke bør utsettes for smitte i samme husholdning.

Jeg har sagt til min kronisk syke far at jeg ikke kommer til å besøke han mens dette står på, for corona ville antagelig vært døden for han.

Anonymkode: d2334...731

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syntes faktisk TS sin plan er innafor. Dersom den ikke skulle være det får myndighetene stille en karantenebolig til disposisjon. Mannen til TS er i risikogruppen og vi kan ikke la folk tilbringe karantenen sin sammen med de som står i fare for å bli alvorlig syke. 

Anonymkode: 30f4d...5c1

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det ikke Ann å kontakte helsevesen/kommunen og høre hvordan dere skal løse dette? Du prøver jo faktisk å hindre smitte, men få litt tillatelse først kanskje?

Endret av Thjelp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener det er bedre å mulig smitte en hel familie enn at vedkommende kan sitte i karantene på sin egen hytte? En hytte ingen andre enn eier bruker? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes faktisk TS sin plan er innafor. Dersom den ikke skulle være det får myndighetene stille en karantenebolig til disposisjon. Mannen til TS er i risikogruppen og vi kan ikke la folk tilbringe karantenen sin sammen med de som står i fare for å bli alvorlig syke. 

Anonymkode: 30f4d...5c1

Helt enig! Bedre at man bruker sin egen bolig/hytte da, for tviler på at det er nok boliger som kan bli karantenebolig til alle dette gjelder. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...