AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #41 Skrevet 15. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først, man skal ikke reise eller forlate hjemme om man er i karantene. Punktum. Dessuten, vi studenter har sittet i store lesesaler, vært på store campuser og hatt forelesninger med flere hundre studenter, så selv om TS ikke utsetter seg for risiko under reisen, kan hun allerede været smittebærer. Anonymkode: 1f1b8...c84 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du ikke i karantene, trenger du ikke å holde deg inne hele tiden, du kan fint gå deg en tur i frisk luft og være ute så lenge du holder andre på avstand. Vi har også FaceTime, mobil og sosiale medier. Vi har det slik når vi er i elsamensperioden, hvor vi sitter mye alene. Dette skal jo ikke være noe problem. Å kalle det for inhumant er å ta det for langt. Anonymkode: 1f1b8...c84 Dette er jo helt feil. Man kan fint gå ut av eget hjem, til og med på butikken så lenge man holder avstand. Man kan ikke ta kollektivtransport, eller gå på jobb. Rådet er at de bør unngå nærkontakt med andre. Men mange i karantene bor med andre som går på jobb daglig. Anonymkode: 48832...4f5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #42 Skrevet 15. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo helt feil. Man kan fint gå ut av eget hjem, til og med på butikken så lenge man holder avstand. Man kan ikke ta kollektivtransport, eller gå på jobb. Rådet er at de bør unngå nærkontakt med andre. Men mange i karantene bor med andre som går på jobb daglig. Anonymkode: 48832...4f5 Kanskje du skal begynne å lese innleggene du siterer? I innlegget mitt som du siterer, står det "Er du ikke i karantene, trenger du ikke å holde deg inne hele tiden." Du trenger ikke å holde deg hjemme hele tiden hvis du ikke er i karantene, ER du karantene er det absolutt anbefalt og noe du bør gjøre, det skader selvfølgelig ikke å ta ta seg en tur ut men passe på å holde andre på avstand, ikke gå i butikker eller områder hvor det er er folk. Anonymkode: 1f1b8...c84 1
Illuminatum Skrevet 15. mars 2020 #43 Skrevet 15. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei, jeg skal bli der jeg er. Men hva skal jeg si til foreldrene mine da? De har nærmest tryglet meg om å komme hjem... Anonymkode: 360d7...19d Vi hentet vår student i alle fall 2
ajarRun Skrevet 15. mars 2020 #45 Skrevet 15. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette risikere man utsette om man er en familie som bor sammen. 🙄 Anonymkode: 4de60...020 Men TS trenger jo ikke dra med seg smitten til foreldrene. Alle burde holde seg i ro, fortrinnsvis alene. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #47 Skrevet 15. mars 2020 Jeg synes du skal dra hjem TS Da er foreldrene rolig, og du slipper være alene. Anonymkode: bf5a7...5f8 1
Menchit Skrevet 15. mars 2020 #48 Skrevet 15. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Først, man skal ikke reise eller forlate hjemme om man er i karantene. Punktum. Dessuten, vi studenter har sittet i store lesesaler, vært på store campuser og hatt forelesninger med flere hundre studenter, så selv om TS ikke utsetter seg for risiko under reisen, kan hun allerede været smittebærer. Anonymkode: 1f1b8...c84 Hun er ikke i karantene, jeg foreslo at hun kunne sette seg selv i karantene 14 dager før foreldrene henter henne. Les før du kommenterer
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #49 Skrevet 15. mars 2020 Leste akkurat at hvis jeg drar til området der foreldrene mine bor så blir jeg pålagt 14-dagers karantene ved ankomst. De innfører karantene for alle som har vært utenfor Helgeland. Anonymkode: 360d7...19d 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #50 Skrevet 15. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste akkurat at hvis jeg drar til området der foreldrene mine bor så blir jeg pålagt 14-dagers karantene ved ankomst. De innfører karantene for alle som har vært utenfor Helgeland. Anonymkode: 360d7...19d Ja kom faen ikke hit å smitte oss, når vi er smittefrie uten noen tilfeller her! Anonymkode: 29461...4bd 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #51 Skrevet 15. mars 2020 Men hvordan fungerer det egentlig? Jeg har nå bestemt meg for å ikke reise hjem, men la oss si at jeg gjorde det likevel. Jeg reiser hjem får karantene, men kan jeg da forlate å dra tilbake til studiestedet etter en uke så lenge jeg ikke reiser kollektivt, men med bil f.eks? For tilbake i studiebyen min vil jeg jo IKKE være i karantene. Anonymkode: 360d7...19d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #52 Skrevet 15. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvordan fungerer det egentlig? Jeg har nå bestemt meg for å ikke reise hjem, men la oss si at jeg gjorde det likevel. Jeg reiser hjem får karantene, men kan jeg da forlate å dra tilbake til studiestedet etter en uke så lenge jeg ikke reiser kollektivt, men med bil f.eks? For tilbake i studiebyen min vil jeg jo IKKE være i karantene. Du kan jo ikke reise tilbake til studiestedet etter en uke når du har 14 dager karantene, det sier seg selv... Anonymkode: 28e34...0c9 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #53 Skrevet 15. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan jo ikke reise tilbake til studiestedet etter en uke når du har 14 dager karantene, det sier seg selv... Anonymkode: 28e34...0c9 Jo, men grunnen til at jeg vil bli satt i karantene er fordi jeg har oppholdt meg utenfor Helgeland. De reglene gjelder jo kun på Helgeland, her jeg bor blir man selvsagt ikke satt i karantene for å ha oppholdt seg utenfor Helgeland. Anonymkode: 360d7...19d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #54 Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, men grunnen til at jeg vil bli satt i karantene er fordi jeg har oppholdt meg utenfor Helgeland. De reglene gjelder jo kun på Helgeland, her jeg bor blir man selvsagt ikke satt i karantene for å ha oppholdt seg utenfor Helgeland. Det er jo helt irrelevant. Anonymkode: 28e34...0c9 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #55 Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er jo helt irrelevant. Anonymkode: 28e34...0c9 Hvorfor det? Man forholder seg jo til de karantenereglene som gjelder der man befinner seg? Og man kan jo kjøre bil mens man er i karantene...? Anonymkode: 360d7...19d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #56 Skrevet 15. mars 2020 De burde vært langt tydeligere på hva ‘fritidsreiser’ innebærer. At studenter, som er stuet tett sammen og potensielle smittebærere, er langt mer risikofylt enn hyttefolket som nå fikk pålegg om å reise hjem. En skal holde seg der en er. Her jeg bor innføres det 14 dagers karantene for alle som kommer utenfra regionen. Folk får ikke komme av båter, flyplasser er stengt. Eneste unntak fra karantenebestemmelsen er ting som trailere med matforsyning, men også det tas det forhåndsregler. Vi har foreløpig ingen smittetilfeller her. Fint om vi klarer å holde det sånn, og ikke importere smitte med studenter som synes det blir litt stusselig med to uker på en hybel. Klarer vi, ved felles innsats, å holde regionen smittefri kan vi også bistå områder sørpå hvor smitten er mer ute av kontroll og en f.eks trenger tilførsel av smittevernutstyr. All sirkulasjon av mennesker øker faren for smittespredning. Vi må alle gjøre vårt for å holde dette mest mulig under kontroll, så vi har god mulighet til å hjelpe de som er - og kommer til å bli syke. Kommer smitten hit, hvor det er lange avstander og små fagmiljøer til å håndtere det, vil det raskt bli alvorlig. Vi har ikke helsepersonell til overs, om noen må gå i karantene. Kjære studenter, vær så snill og hold dere i ro der du er. Netflix og chill er vel til å holde ut et par uker? Anonymkode: d2ded...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #57 Skrevet 15. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan fungerer det egentlig? Jeg har nå bestemt meg for å ikke reise hjem, men la oss si at jeg gjorde det likevel. Jeg reiser hjem får karantene, men kan jeg da forlate å dra tilbake til studiestedet etter en uke så lenge jeg ikke reiser kollektivt, men med bil f.eks? For tilbake i studiebyen min vil jeg jo IKKE være i karantene. Anonymkode: 360d7...19d Nei, blir du pålagt karantene er det potensielt straffbart å bryte den. Anonymkode: d2ded...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #58 Skrevet 15. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, men grunnen til at jeg vil bli satt i karantene er fordi jeg har oppholdt meg utenfor Helgeland. De reglene gjelder jo kun på Helgeland, her jeg bor blir man selvsagt ikke satt i karantene for å ha oppholdt seg utenfor Helgeland. Anonymkode: 360d7...19d Jeg synes det er fryktelig kjedelig om du skal være grunnen til at vi får smitten hit, når vi er smittefri foreløbig. Er en grunn til at Helgeland innfører karantene fra folk som kommer hit. Vi vil gjerne fortsette å være smittefri her! Anonymkode: 29461...4bd 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #59 Skrevet 15. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg synes det er fryktelig kjedelig om du skal være grunnen til at vi får smitten hit, når vi er smittefri foreløbig. Er en grunn til at Helgeland innfører karantene fra folk som kommer hit. Vi vil gjerne fortsette å være smittefri her! Anonymkode: 29461...4bd Hvis jeg reiser hjem så vil jeg selvsagt være i karantene. Men hvis jeg bestemmer meg for å forlate byen igjen, så utsetter jeg jo ikke noen for smitterisiko? Anonymkode: 360d7...19d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #60 Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg reiser hjem så vil jeg selvsagt være i karantene. Men hvis jeg bestemmer meg for å forlate byen igjen, så utsetter jeg jo ikke noen for smitterisiko? Anonymkode: 360d7...19d Nei du kan reise i egen bil men ikke sammen med andre, du kan gå små turer ute men ikke komme i nærheten av folk, men jeg synes du skal holde deg hjemme Vi har mange vi er glade i her og som er i risikogruppen, Hold deg hjemme for vår skyld. Anonymkode: 29461...4bd 1
Fremhevede innlegg