AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #21 Del Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Poenget er at man ikke skal forflytte seg geografisk pga spredning. Du kan være den som fører smitten til hjemkommunen din 😟 du har ingen måte å vite om du er smittet nå.. Det hjelper ikke at det er til din nærmeste familie når du potensielt kan væte smittet og bringe det videre til et nytt lokalsamfunn. Bli der du er, værsåsnill 🙏🏼 Anonymkode: 84b28...26b Okei, jeg skal bli der jeg er. Men hva skal jeg si til foreldrene mine da? De har nærmest tryglet meg om å komme hjem... Anonymkode: 360d7...19d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #22 Del Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke slik at loven forbyr å oppholde seg i fritidsboliger i en annen kommune? Det betyr vel at det er fullt lovlig å være hos foreldrene sine i en annen kommune, siden det ikke er fritidsbolig. Jo, det kan jeg forsåvidt gjøre. Snakket med Mamma i sted. Og for dem var det vondt å tenke på at jeg var alene her. Så de vil helst at jeg skal komme hjem så fort som mulig. Jeg sa jeg skulle tenke på det. Anonymkode: 360d7...19d Er nesten i samme situasjonen. Jeg vil hjem og foreldrene mine vil ha meg hjem. Jeg bor i et kollektiv, så er ikke helt alene. Sannsynligvis blir du ikke veldig syk om du er smittet, foreldrene dine kan bli sykere hvis du er. Rett før mine kommer og henter meg om jeg vil eller ei. De er skikkelig stressa. (nå er jeg også i risikogruppen) Anonymkode: 410d4...186 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #23 Del Skrevet 15. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, jeg skal bli der jeg er. Men hva skal jeg si til foreldrene mine da? De har nærmest tryglet meg om å komme hjem... Anonymkode: 360d7...19d Si det jeg svarte deg ♥️ Det går over dette også! Det er ikke for alltid. Takk for at du er fornuftig ♥️ Anonymkode: 84b28...26b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet 15. mars 2020 #24 Del Skrevet 15. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, jeg skal bli der jeg er. Men hva skal jeg si til foreldrene mine da? De har nærmest tryglet meg om å komme hjem... Anonymkode: 360d7...19d Du kan jo fint reise hjem dersom du er i karantene før du reiser og ikke utsetter deg for noe som helst smittefare under reisen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svartfugl Skrevet 15. mars 2020 #25 Del Skrevet 15. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært annerledes om jeg fortsatt var folkeregistrert i hjembyen min slik som de fleste studenter er? Anonymkode: 360d7...19d Ja, fordi helseberedskapen regnes ut etter antall forlkeregistrerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 15. mars 2020 #26 Del Skrevet 15. mars 2020 Jeg kan ikke reise til mine foreldre. Det er i et annet fylke og siden jeg bor i Oslo og gudvet om jeg allerede er smittet eller ikke, så kan jeg ikke ta tog dit. Ikke kan de komme hit heller siden det er større sjanse for å bli dårlig her >_< Må gå via sms/ email/ facetime/ mobil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #27 Del Skrevet 15. mars 2020 Jeg ville hentet hjem datteren min ja, så reis hjem 🙂 Anonymkode: 507c3...12c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #28 Del Skrevet 15. mars 2020 Vi skal begrense smitte. Ikke stoppe den. Det er viktig å ta vare på det menneskelige i dette også. At en student må sitte på en hybel i måneder er ikke humant. Alle studentene jeg vet om har dratt hjem. Der de har mer plass, og noen å være sammen med. Hadde dette vært et problem for myndighetene hadde de selvfølgelig gitt retningslinjer. Det om å ikke flytte på seg er ment hytteturer, fritidsreiser, og andre unødvendige reiser. Med mindre foreldrene dine er i risikosonen - dra hjem. Anonymkode: 48832...4f5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #29 Del Skrevet 15. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hold deg der du er. Flere kommuner nordpå har måttet innføre karantene for alle studenter som kom hjem - for å ikke risikere smitte i lokalbefolkningen. Anonymkode: d2ded...5f9 Nettopp. Dersom studenter fra store studiebyer, som har omgitt seg med masse folk, skal hjem til mindre byer og kommuner, så vil spredningen fortsette i stor fart. Jeg er i samme situasjon som deg TS, bor på hybel og langt unna familien, men jeg har ikke tenkt å reise hjem og risikere å smitte noen hjemme, så da blir det mye alenesitting på hybelen. Her kan jeg leser bøker, pensum og se på Netflix og filmer som jeg ikke har hatt tid til å se før. Norge er i et unntakstilstand og da må vi alle ta det på alvor. Anonymkode: 1f1b8...c84 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #30 Del Skrevet 15. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har heller ingen i studiebyen som kunne hjulpet meg HVIS jeg ble syk. Anonymkode: 360d7...19d Det har ikke jeg heller, men jeg har handlet inn mat og andre varer slik at jeg skal klare meg. Kan også tilkalle hjelp dersom jeg blir alvorlig syk, men sannsynligheten for at vi som er unge og friske skal bli alvorlig syk, er svært lite sannsynlig - gjelder det samme for foreldrene dine? Vil du utsette de for risiko? Det ville jeg aldri gjort. Anonymkode: 1f1b8...c84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #31 Del Skrevet 15. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Kan man ikke omgås nærmeste familie heller? Anonymkode: 360d7...19d Du skal ikke omgåes folk som ikke er i samme husholdning. Så nei, ikke reis til foreldrene dine. Selv om du ikke er syk kan du spre viruset, plutselig blir foreldrene dine og folk de har vært i kontakt med smittet, plutselig er hjemplassen din rammet. Nei, hold deg der du er. Anonymkode: 1f1b8...c84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #32 Del Skrevet 15. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei, jeg skal bli der jeg er. Men hva skal jeg si til foreldrene mine da? De har nærmest tryglet meg om å komme hjem... Anonymkode: 360d7...19d Hvor mange dager har du vært i karantene allerede? Er kanskje ikke så mange dager igjen til du kan reise hjem? Anonymkode: ef76f...4b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #33 Del Skrevet 15. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student. Universitetet er selvsagt stengt. Jeg bor alene og alt sosialt er avlyst, så jeg sitter da alene på studenthybelen min. Mamma og pappa er veldig bekymret og vil at jeg skal komme hjem til dem, de sier de kan hente meg med bil. Er det OK? Leser jo at studenter blir frarådet å reise hjem. Leste og noen skrev at det skulle bli forbudt å oppholde seg i en kommune man ikke har bostedsadresse i, jeg er folkeregistrert i studiebyen min, betyr det at jeg ikke kan dra hjem til foreldrene mine? Anonymkode: 360d7...19d Det er ikke innført generell karantene i Norge. Om du ikke er syk eller foreldrene dine ikke er syke; selvsagt kan de hente deg. Til tross for at enkelte her inne tror det er portforbud i Norge så er det faktisk ikke forbudt å gå ut døra. Så lenge man forholder seg til regler om håndhygiene, unngår så langt det lar seg gjøre å reise kollektivt, ikke samles sosialt etc så er det innafor. Butikker er åpne, det samme er enkelte spisesteder og hotell. Dette kan vare i mange uker, og det er hyggeligere å være «innestengt» med andre. Mine barn er kommet hjem de siste dagene da skole og jobb er stengt. Så om foreldrene dine vil hente deg, takk ja til det 😊 Anonymkode: 050c8...c73 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #34 Del Skrevet 15. mars 2020 2 timer siden, Menchit skrev: ....og ikke utsetter deg for noe som helst smittefare under reisen. Først, man skal ikke reise eller forlate hjemme om man er i karantene. Punktum. Dessuten, vi studenter har sittet i store lesesaler, vært på store campuser og hatt forelesninger med flere hundre studenter, så selv om TS ikke utsetter seg for risiko under reisen, kan hun allerede været smittebærer. Anonymkode: 1f1b8...c84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #35 Del Skrevet 15. mars 2020 Synes du bør holde deg der du er i ihvertfall 2 uker. Slik at du ikke drar med deg smitte hjem til foreldrene dine! Anonymkode: d01e6...18c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #36 Del Skrevet 15. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: At en student må sitte på en hybel i måneder er ikke humant. Med mindre foreldrene dine er i risikosonen - dra hjem. Anonymkode: 48832...4f5 Er du ikke i karantene, trenger du ikke å holde deg inne hele tiden, du kan fint gå deg en tur i frisk luft og være ute så lenge du holder andre på avstand. Vi har også FaceTime, mobil og sosiale medier. Vi har det slik når vi er i elsamensperioden, hvor vi sitter mye alene. Dette skal jo ikke være noe problem. Å kalle det for inhumant er å ta det for langt. Anonymkode: 1f1b8...c84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #37 Del Skrevet 15. mars 2020 Vel, jeg tenker så her: mor og far har kanskje forsyninger for en uke eller to i heimen, de drar for å hente deg, dere forblir innenfor husets fire vegger. Anonymkode: 4b382...813 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #38 Del Skrevet 15. mars 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Den nye regelendringen vil kreve at du ikke forlater kommunen du er registret i ja. Hovedsaklig for å kunne tvinge hyttefolk hjem. Men vi er alle bedt om å ikke reise nå, og holde oss der vi er, for å minske risiko for at smitten sprer seg. Det ville vært likt uansett. Ja, det er trist og kjipt å være alene et par uker. Men ville det ikke vært verre å være den som kanskje dro med seg smitten til hjemkommunen din? Dette klarer du! 🙂 Anonymkode: d2ded...5f9 Feil. Man kan ikke oppholde seg på fridtidseiendommen sin om den er i en annen kommune. Du Jan godt få foreldrene dine til å hente deg om det er det du ønsker. Om hytteforbud heter det følgende: «Personer som har fritidseiendom i annen kommune enn der vedkommende er folkeregistrert, forbys å ta opphold på denne. Strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn som er nødvendig for å avverge store materielle skader tillates.» Hytteforbudet trer imidlertid ikke i kraft før departementet bestemmer det, opplyses det om. Anonymkode: 4de60...020 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 15. mars 2020 #39 Del Skrevet 15. mars 2020 Det er jo foreldrene dine som er utsatt. Det er de som blir alvorlig syk. Det blir en fæl skyldfølelse, vil du ha den? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #40 Del Skrevet 15. mars 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Nær familie som en alt bor sammen med ja. Som student derimot, som bor et annet sted, risikerer du og familien din å smitte hverandre, om noen skulle ha fått smitten uten å blitt syke ennå. Anonymkode: d2ded...5f9 Dette risikere man utsette om man er en familie som bor sammen. 🙄 Anonymkode: 4de60...020 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg