Gå til innhold

Hva skjedde med svineinfluensaen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forsvant den bare av seg selv? Jeg vet at vi ikke var så hardt rammet her i Norge med bare noen og tredve døde, men i USA døde vel mer enn 12 000 for eksempel.

Var det vaksinen som tok knekken på den, eller flatet utbruddet bare ut? :klo:

Anonymkode: c0272...f8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Flatet ut pluss vaksinen da. Var heller ikke såå smittsomt som for eks covid-19. Og de vanlige influensavirusene opparbeider vi oss jo også immunitet eller resistens mot.

Anonymkode: 41407...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Massevaksinasjon gjorde at den ikke spredde seg lenger. Men vaksinen kom først i september/oktober, så på vårparten herjet den fritt.

Anonymkode: 51fd8...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får håpe koronavaksinen kommer innen kortere tid enn fryktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svineinfluensa ble først oppdaget i 1930

I 2009 var det ca. 30 dødsfall i Norge som kan knyttes til svineinfluensa

Anonymkode: 06258...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker ikke svineinfluensaen, så jeg lurer på det samme. 

Anonymkode: ba289...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var det ikke så at man hadde medisiner som fungerte også når man var smittet?
Mener å huske det var noe slikt og at de i en periode sluttet å gi medisin til andre en risikogrupper da de var redd medisinen skulle bli resistent mot viruset.
Jeg hadde det den gang og var akkurat i den perioden de ikke ga ut medisin lenger.
Slik jeg husker det. Men så hadde jeg i den perioden så mye høy feber at jeg hadde ekstremt mye rare feberfantasier 😛

Anonymkode: 1ec26...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke så at man hadde medisiner som fungerte også når man var smittet?
Mener å huske det var noe slikt og at de i en periode sluttet å gi medisin til andre en risikogrupper da de var redd medisinen skulle bli resistent mot viruset.
Jeg hadde det den gang og var akkurat i den perioden de ikke ga ut medisin lenger.
Slik jeg husker det. Men så hadde jeg i den perioden så mye høy feber at jeg hadde ekstremt mye rare feberfantasier 😛

det var mye snakk om en influensamedisin som het Tamiflu, og norske myndigheter kjøpte opp et stort lager med Tamiflu, som det ikke ble bruk for. Vaksinen kom jo veldig raskt - utpå høsten 2009, så da oppnådde vi vel nokså raskt flokkimmunitet.

Men jeg kan ikke huske noen andre tiltak enn oppfordringer om håndhygiene, nye i albuen og antibac. Var aldri snakk om noen av de tiltakene som er nå, som jeg kan huske ihvertfall.

Anonymkode: c03a1...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svineinfluensa fins fortsatt den, men den forebygges med årlig influensavaksine samt at den kan behandles med antivirale medisiner. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Her hadde vi svineinfluensa alle mann. Den var hard, og litt bekymret var jeg, men det gikk fint. Det var ikke før sistemann var syk at vi visste at det var svineinfluensa og ikke vanlig sesonginfluensa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forsvant den bare av seg selv? Jeg vet at vi ikke var så hardt rammet her i Norge med bare noen og tredve døde, men i USA døde vel mer enn 12 000 for eksempel.

Var det vaksinen som tok knekken på den, eller flatet utbruddet bare ut? :klo:

Vet ikke om den bare forsvant. Jeg nektet å vaksinere meg tross press fra flere hold. Jeg sov i en uke og ble sjuk, men overlevde. Skal ikke ta noen vaksiner, jeg er en ok old lady. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flatet ut pluss vaksinen da. Var heller ikke såå smittsomt som for eks covid-19. Og de vanlige influensavirusene opparbeider vi oss jo også immunitet eller resistens mot.

Anonymkode: 41407...a93

Man trodde riktignok at dødsraten var høy (noe den viste seg å ikke være først i ettertid). Og den tok mange unge liv (i motsetning til covid-19). Så det er rart at det ikke var noen rop om tiltak og stengte samfunn da.

Anonymkode: d756f...5b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man trodde riktignok at dødsraten var høy (noe den viste seg å ikke være først i ettertid). Og den tok mange unge liv (i motsetning til covid-19). Så det er rart at det ikke var noen rop om tiltak og stengte samfunn da.

Du synes ikke massevaksinering sorterer under "tiltak"? Nå har jo svineinfluensaen "bare" en variant av influensa, så det var relativt fort gjort å snekre sammen en vaksine og skape flokkimmunitet. Hvordan det hadde gått dersom vaksinen ikke ble tilgjengelig såpass rakst er det jo umulig å si. Covid-19 er vi enn så lenge helt ubeskyttet mot, det er en variant av SARS som det til tross for mange års forskning enda ikke finnes verken medisiner eller vaksine mot, det er derfor det er såpass alvorlig.

Anonymkode: 42f4a...6a6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde svineinfluensa, da jeg gikk på folkehøyskole. Over halvparten av skolen ble smittet og ble lagt i karantene, mange ble også innlagt på sykehuset. Jeg har aldri vært så syk før, for all del, behøvde ikke medisinsk hjelp. Men det var skikkelig vondt, var sengeliggende en hel uke. Har gått 10 år nå og har ikke hatt influensa siden, så immuniteten er ihvertfall på plass 😊

Noen (unge) som har hatt både svineinfluensa og koronavirus? Dersom koronavirus skal være verre enn svineinfluensa så gruer jeg meg VIRKELIG til den sykdommen. 

Anonymkode: 2fe87...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke så at man hadde medisiner som fungerte også når man var smittet 

Datteren min fikk Tamiflu mot svineinfluensa i alle fall.  Den dempet symptomene hvis den ble tatt tidlig nok.

Anonymkode: d599a...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde svineinfluensa, da jeg gikk på folkehøyskole. Over halvparten av skolen ble smittet og ble lagt i karantene, mange ble også innlagt på sykehuset. Jeg har aldri vært så syk før, for all del, behøvde ikke medisinsk hjelp. Men det var skikkelig vondt, var sengeliggende en hel uke. Har gått 10 år nå og har ikke hatt influensa siden, så immuniteten er ihvertfall på plass 😊

Noen (unge) som har hatt både svineinfluensa og koronavirus? Dersom koronavirus skal være verre enn svineinfluensa så gruer jeg meg VIRKELIG til den sykdommen. 

Anonymkode: 2fe87...b52

Det er helt vanlig å ikke få influensa mer enn hvert 10. år. 

Anonymkode: e737d...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den dabbet av på våren, slik influensa ofte gjør. Da den kom tilbake sammen med vanlig influensasesong på høsten hadde man vaksine, og nok immunitet i befolkningen etter forrige runde. Viruset var heller ikke like hissig i runde to, og kunne da sammenlignes med vanlig influensa. Svineinfluensa er der fortsatt, og den årlige influensavaksinen inneholder antistoffer mot denne. 

Anonymkode: 126ff...bcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig å ikke få influensa mer enn hvert 10. år. 

Anonymkode: e737d...45a

Ja, det er helt vanlig med mange år i mellom. Det stemmer med egen erfaring også.

I min sønns levetid, 20 år, har vi kun hatt influensa to ganger, og begge gangene var det han som trakk smitten inn i hus og ble syk først, før han smittet oss foreldre. Han har blitt smittet først i barnehage og på skole.

Anonymkode: 96245...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du synes ikke massevaksinering sorterer under "tiltak"? Nå har jo svineinfluensaen "bare" en variant av influensa, så det var relativt fort gjort å snekre sammen en vaksine og skape flokkimmunitet. Hvordan det hadde gått dersom vaksinen ikke ble tilgjengelig såpass rakst er det jo umulig å si. Covid-19 er vi enn så lenge helt ubeskyttet mot, det er en variant av SARS som det til tross for mange års forskning enda ikke finnes verken medisiner eller vaksine mot, det er derfor det er såpass alvorlig.

Anonymkode: 42f4a...6a6

Nei, jeg tenker ikke på vaksine som et tiltak fra den norske stats side mens viruset herjet, nei. Det sier seg jo selv at med en gang det kommer en vaksine, gir man befolkningen muligheten til den. Det samme vil jo gjelde denne gangen. Jeg har aldri sagt at covid-19 ikke er alvorlig. Dette var en tråd om svineinfluensa, og siden jeg kjente noen som mistet et lite barn til svineinfluensa, har jeg lov til å synes at det er merkelig å se samfunnsreaksjonene nå vs da.

Anonymkode: d756f...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...