Gjest Dixie i.i Skrevet 13. juni 2005 #1 Skrevet 13. juni 2005 Hei. Når dere har hundene deres hjemme alene, er de i bur da, eller går de løs?? Har ikke hatt gullet mitt alene hjemme enda, men snart må han jo det også. Er bare usikker på om jeg skal lukke ha inne i buret (har stort bur) eller om han skal få være løs. Tar gjrne i mot synspunkter i denne saken, og hvorfor dere gjør som dere gjør...
-Fisken- Skrevet 13. juni 2005 #2 Skrevet 13. juni 2005 Min hund er ikke i bur når hun er alene hjemme, hun er på rommet mitt. Det er der hun er mest, der hun sover. Hun har buret sitt stående der, åpent. Det viktigste er at hunden er på et sted hvor den føler seg trygg. Jeg ville ikke latt hunden være i hele huset. Enten et rom hvor den føler seg trygg, eller i bur
Gjest Lea Skrevet 13. juni 2005 #3 Skrevet 13. juni 2005 Vi hadde hunden i bur det første året. Nå går hun løs i hele huset. Grunnen til at vi brukte bur i begynnelsen var at hun herjet så vondsomt, ødela og spiste ting som ikke skal spises. Se an hunden litt. Om den er komfortabel med å være løs når den er alene, så er det jo greit. Steng evt. av deler av huset, slik at den har begrenset med plass.
Gjest Violetta Skrevet 13. juni 2005 #4 Skrevet 13. juni 2005 Det kommer selvfølgelig an på hvor lenge hunden er alene, men jeg synes det er for lenge å ha en hund i bur i ca. åtte timer, som er den tiden jeg har inntrykk av er mest vanlig at hunden er alene hjemme. Da synes jeg den har for liten plass til å bevege seg. Dessuten trenger den å ha tilgang på vann, hvordan klarer man det med bur?
Gjest Lea Skrevet 13. juni 2005 #5 Skrevet 13. juni 2005 Man får kjøpt vannskål som henger på innsiden av buret. En hund fikser helt fint 6-8 timer i bur. Stort sett ligger de og sover.
Cherie Skrevet 13. juni 2005 #6 Skrevet 13. juni 2005 et annet tips til vann i bur er, om dere får hunden til å fatte konseptet, slike flasker som de bruker til div gnagere. Tenker det må være knall til lange bilturer o.l siden vanskåler vil svulpe og søle noe forferdelig under kjøring. Jeg ville ikke latt hunden gå løs i hele huset. Det kan gjøre at den føler seg uttrygg. Ikke noe problem å ha hunden i et stort bur ...
Gjest Violetta Skrevet 13. juni 2005 #7 Skrevet 13. juni 2005 Om man har stor hund er det et problem å ha den i stort bur, for det er grenser for hvor stort buret kan være..
Cherie Skrevet 14. juni 2005 #8 Skrevet 14. juni 2005 Man får faktisk sånne dobbelbur og de er nå store nok til at en ridgeback kan ligge alle veiene inni der..og en rr er ganske stor. Og når man ikke trenger buret..klapper man det sammen. Verre er det ikke...
Imax Skrevet 14. juni 2005 #9 Skrevet 14. juni 2005 Første tiden alene hadde vi dyret i bur. Hadde faktisk ikke tilgang til vann i buret, men det gikk greit. Dyret sover mye. Etter hvert gikk vi over til at han kan tusle rundt. Erfaringen er at han stort sett ligger og sover, han spiser ikke, drikker muligens noe. Du får tilpasse deg gradvis og se hva som passer din hund.
Gjest Dixie i.i Skrevet 14. juni 2005 #10 Skrevet 14. juni 2005 Tror kanskje jeg begynner med å ha han i bur da. Buret hans er kjempestort altså (Atlas 80) tar hele bagasjerommet på A3 min. (i høyde og bredde...). Med vannskål hengende på gitteret... Men så har jeg jo bare 2-roms leielighet da, og om jeg lukker døra til soverommet og gangen er det jo ikke så mye av leieligheten han har til disposisjon da... Men han er ikke vant til å bo i blokk, og "boffer" litt når han hører folk i oppgangen. Tenkte kanskje de å ligge i bur demper det vakt innstinktet litt? Han er iallefall totalt avslappet når han er alene i bilen i buret.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 15. juni 2005 #11 Skrevet 15. juni 2005 Jeg har erfart det motsatte av det "Glow in the dark" skriver her. Og er det en som har tendens til å boffe når h*n hører lyder, så IKKE la hunden ligge i nærheten av ytterdøra, hvertfall. Det blir som å helle bensin på bålet! Har du anledning til å sette på en radio eller noe, så ikke alle lyder høres så godt, så slipper hunden å ligge og vokte hele veien. Da slapper h*n mye bedre av. Vår ligger på eget rom, uten vann, helt mørkt. Han tusler inn der av egen vilje når jeg finner bilnøklene. Nå skal vi få valp igjen til høsten (forhåpentligvis), og hun skal også slippe og vokte ytterdøra. Drømmen ville jo vært å ha en hund som kan slappe av i hele leiligheten, uten at man trenger å lukke den inne noe sted....
Imax Skrevet 15. juni 2005 #12 Skrevet 15. juni 2005 Hunden min er trygg i bur, blir ikke mer stressa av det. Og enig i at buret bør ikke stå ved døra!
moka Skrevet 15. juni 2005 #13 Skrevet 15. juni 2005 om du har hunden i bur om natta, så er det ikke noe problem på dagtid heller... du sover sikkert ca 8 timer om natta og da gjør hunden din det også. bare lufte den skikkelig om morgenen før du reiser på jobb o.l.
Midnattsol Skrevet 15. juni 2005 #14 Skrevet 15. juni 2005 Nei han er ikke i buret når han er alene hjemme. Først fikk han bare være i gangen og på kjøkkenet. Så fant han ut hvordan han kom seg inn i stua (tok fart og slengte seg mot døra som vi ikke fikk helt igjen men som vi måtte skyve inntil karmen) Nå får han være i stua, gangen og kjøkkenet. Har stengt dører til badet, soverommet og ekstrarommet. Hadde han bråka hadde vi fått vite det, vi bor i blokk.
Gjest hunde-eier Skrevet 15. juni 2005 #15 Skrevet 15. juni 2005 Vi bor på bygda (nesten i skogen), og vi har dressert hunden våres til å holde seg innenfor et begrenset område (i skogen og rundt huset, og hun holder seg der (har hatt det sånn i de 12 siste årene). Så hos oss så bestemmer hunden om hun vil være ute eller inne. Selvfølgelig kommer det ann på om hvor lenge vi skal være borte, men hun er vanligvis altid ute og farter mens vi er borte. Vi har heldigvis mange eldre naboer som er veldig glad i hunden våres og som har den titt og ofte på besøk. De ser også etter den når den er ute. Så min konklusjon er at man må la hunden være et sted den er vant til. For hadde vi satt hunden i et bur nå, så hadde den gått fra konseptet (aldri vært i bur)
Gjest Moonshadow Skrevet 15. juni 2005 #16 Skrevet 15. juni 2005 Hunden min haer tilgang på hele leiligheten når hu er hjemme alene.. Ikke noe problem.
Cherie Skrevet 16. juni 2005 #17 Skrevet 16. juni 2005 Nei han er ikke i buret når han er alene hjemme. Først fikk han bare være i gangen og på kjøkkenet. Så fant han ut hvordan han kom seg inn i stua (tok fart og slengte seg mot døra som vi ikke fikk helt igjen men som vi måtte skyve inntil karmen) Nå får han være i stua' date=' gangen og kjøkkenet. Har stengt dører til badet, soverommet og ekstrarommet. Hadde han bråka hadde vi fått vite det, vi bor i blokk.[/quote'] var det ikke du som hadde såmm koockier ( vet det ble feil skrevet, men gidder ikke finne rett skrivemåte nu)?
Gjest Bhsiltsk Skrevet 16. juni 2005 #19 Skrevet 16. juni 2005 Vi bor på bygda (nesten i skogen), og vi har dressert hunden våres til å holde seg innenfor et begrenset område (i skogen og rundt huset, og hun holder seg der (har hatt det sånn i de 12 siste årene). Så hos oss så bestemmer hunden om hun vil være ute eller inne. Selvfølgelig kommer det ann på om hvor lenge vi skal være borte, men hun er vanligvis altid ute og farter mens vi er borte. Vi har heldigvis mange eldre naboer som er veldig glad i hunden våres og som har den titt og ofte på besøk. De ser også etter den når den er ute. Så min konklusjon er at man må la hunden være et sted den er vant til. For hadde vi satt hunden i et bur nå, så hadde den gått fra konseptet (aldri vært i bur) Bor naboene dine i skogen da, siden dere har dressert hunden til å ikke gå lenger enn skogen og rundt huset, og den er på besøk hos naboene titt og ofte? Slikt hundehold syns jeg faktisk er utrolig uansvarlig, jeg. At naboene ser etter hunden deres når den er ute, høres helt vanvittig ut! Det er jo deres jobb!!
Gjest Dixie i.i Skrevet 16. juni 2005 #20 Skrevet 16. juni 2005 Hmmmm, i morgen er første gang han skal være alene, bare et par timer da. Tror jeg bærer opp bilburet jeg, fordi han ligger så fint i det når han ligger i bilen. Også får vi se hvordan det går. Setter på radioen og gir han et griseøre, så får vi håpe han ikke bjeffer... Er litt redd for å ha han løs i leieligheten, ikke fordi han biter på ting, for det gjør han ikke, men forsi han går opp i sofan og sitter og ser ut av vinduet... Og går det forbi en hund (og det gjør det ofte) da bjeffer han så sinnsykt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå