Gå til innhold

Kommer vi til å få italienske tilstander eller kan vi ha stanset det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å stenge ned hele Norge vil gi enorme økonomiske ringvirkninger. 
Man snakker om enorme mengder med mennesker som må over på dagpenger. Mindre penger inn i statskassen på arbeidsgiveravgift, skatt, mva osv osv. I tillegg vil det jo ramme folkets kjøpekraft, som også vil gi mindre penger inn i statskassen, som igjen skal dekke trygd og helse, som opplever økede kostnader i denne tiden. Og dette er bare noe av det.
De håper vel på at de tiltakene de har satt inn vil hjelpe.
Å stenge kjøpesentre og all "unødvendig" handel er nok neste virkemiddel på programmet og vil nok settes inn neste uke om ikke man ser en bedring i situasjonen.

Anonymkode: 6fd4f...136

Ja, skjønner jo at det å stenge ned gir fatale ringvirkninger.. men virker jo som at ingen forstår og da tenker jeg nesten at det er det eneste som må til. Har fått med meg at noen butikker i USA har stengt, men legger til rette for netthandel. Kanskje vi kan ta noe inspirasjon derfra. Om alle bare hadde klart å holde seg inne i 14 dager kunne vi jo bekjempet dette. Er det jeg bare synes er så utrolig frustrerende..

Anonymkode: b8016...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Norge er jo fucked så og si, når det gikk så ille i Italia hvor de har mer sykehus og mennesker, så bør en tenke hva vi har i vente i et bittelite land som dette.

Anonymkode: 102c8...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ikke stanset det. At vi har under 100 nye tilfeller hittil i dag og nesten 300 nye i døgnet for et par dager siden, er fordi de tester færre. 

Men vi kan klare å bremse det. Og det er også målet. Å unngå at det spres eksplosivt og fører til at dobbelt så mange som det er plass til, teenger innleggelse. Kanskje alle de blir syke uansett, men målet er å sørge for at de ikke smittes samtidig, men over en lang periode - sånn at alle kan få hjelp. 

Om vi nå vasker hender, følger både påbud, forbud og anbefalinger og beholder ro og gjør det beste ut av det... Så ser vi nok en effekt. Inkubasjonstiden er på inntil 14 dager, så vi ser det ikke ennå. 

Anonymkode: ee0ef...cf6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasox
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utviklingen i Italia har virkelig bekymret meg de siste dagene, og etter å ha lest VG i dag ble jeg ikke akkurat mindre bekymret. Er helt forferdelig hvordan de over 60 år bare blir overlatt til seg selv for å dø. Vi er jo heller ikke godt nok forberedt, men kan vi ha klart å stanse noe av denne smittespredningen slik at ikke helsesystemet vårt blir overbelastet på samme måte? Eller tror dere det bare er ønsketenkning?

Håper virkelig alle holder seg hjemme fremover og tar godt vare på hverandre❤️ vask hender og vær nøye med hygiene. Ikke host eller nys uten å holde deg for munnen (med albuen). Å ikke være sosial i noen uker, om så noen måneder, skal vi klare. Det viktigste er at så få menneskeliv som mulig går tapt.

Anonymkode: b8016...077

Dessverre så tenker ikke folk så langt som å ha god håndhygiene og vaske seg ofte eller det med hostingen. Det har blitt frarådet til å hoste med albuen. Nå foretrekker dem at folk hoster i lommetørkle eller et papir og kaste det i stedet for pga. at viruset holder seg i live utenfor «host» mye lengre enn noe annet virus og det å ta på klærne sine etterpå er jo ikke veldig hygienisk. Vi er per dags dato #2 på lista i hele verden som har flest smittede per 100,000 innbygger. Det syns jeg har vært en skremmende vekst på kort tid.

Husk de tallene som vi smittede som og de døde som har blitt oppnevnt er jo bare de som vi vet om. Mange som verken viser til noen symptomer eller som holder seg borte vekk for å hindre og bli sjekket i frykt for å ha Corona viruset (og tenker kun på seg selv). Så jeg vil nå nesten mildt sakt påstå at det må være minst dobbelt så mange tilfeller i landet. Husk at vi har jo heller ikke nok prøver til å teste alle som viser noen symptomer. Det er ekstrem høy etterspørsel etter de prøvene verden over.

Jeg har ihvertfall isolert meg selv så godt jeg kan og kommer til å bli her ihvertfall et par mnd. til ting begynner å vise til bedring. 

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...