Jerry Lee Skrevet 14. mars 2020 #441 Skrevet 14. mars 2020 Vanligvis er jeg på besøk i en hytte i påsken. Eierne er så heldige at etter sammenslåing er hjem/hyttekommune den samme. Men jeg bor i en annen kommune...litt tid til påske, men det ser ut til at jeg må droppe den tradisjonen i år. Det er litt leit. 2
Gjest RockOn Skrevet 14. mars 2020 #442 Skrevet 14. mars 2020 (endret) Synes det er litt morsomt at så mange tror at sivilforsvaret går ut for å banke på dørene til de ulike hytteierene og spørre om de kan dra hjem. -Kan du dra hjem? -Nei! -Neivel, da så. Ha en fin dag. Edit: Ser ut til at innlegget blir misforstått. Mener selvfølgelig ikke at dette er hvordan sivilforsvaret vil gjøre det, men at folk ser ut til å tro det...) Endret 14. mars 2020 av RockOn
Jerry Lee Skrevet 14. mars 2020 #443 Skrevet 14. mars 2020 Litt redd for de hytteeierne... de er gamle nå og muligens i risikosonen.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #444 Skrevet 14. mars 2020 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAxXRV/coronasmittet-mann-48-utskrevet-det-har-vaert-et-mareritt Anonymkode: 3ff22...27d 3
Jerry Lee Skrevet 14. mars 2020 #445 Skrevet 14. mars 2020 3 minutter siden, RockOn skrev: Synes det er litt morsomt at så mange tror at sivilforsvaret går ut for å banke på dørene til de ulike hytteierene og spørre om de kan dra hjem. -Kan du dra hjem? -Nei! -Neivel, da så. Ha en fin dag. Syns det er litt morsomt at du ikke forstår at de vil få politimyndighet og kan både beordre og bruke tvang. 9
Gjest RockOn Skrevet 14. mars 2020 #446 Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Syns det er litt morsomt at du ikke forstår at de vil få politimyndighet og kan både beordre og bruke tvang. Da har du misforstått hva jeg skrev. Jeg skrev at jeg synes det er morsomt at fok TROR at sivilforsvaret kommer og spør pent....
Jerry Lee Skrevet 14. mars 2020 #447 Skrevet 14. mars 2020 4 minutter siden, RockOn skrev: Da har du misforstått hva jeg skrev. Jeg skrev at jeg synes det er morsomt at fok TROR at sivilforsvaret kommer og spør pent.... Ja. Beklager. Leste for fort. For mange bare ler av Sivilforsvaret. Håper de slutter med den arrogansen når de gutta og jentene arresterer dem...slik de kan bli gitt myndighet til å gjøre. 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #448 Skrevet 14. mars 2020 I min kommune er det mange som har hytte i samme kommune som de bor i. MEN! Om de skulle blitt syke og faktisk trenge hjelp, er det langt for ambulansene å dra. Været er heller ikke pålitelig, og stengte veier er langt fra uvanlig. De som nå drar på hytta, skulle etter min mening da bli værende der, med boltra dører! Og nektet å slippe ut før dette er over. Og medisinsk hjelp ikke alternativ for de, ikke under noen omstendigheter! Det er til de grader advart mot dette! Det samme med de som denne uka har reist til utlandet. La de bli værende der til dette er over! Ikke la de komme hjem igjen! Det er all denne forflytningen som er en av hovedårsaken til all spredning! Det er derfor det nå er en pandemi! HOLD DERE FOR FAEN I RO!! Anonymkode: 8d418...3c3 14
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #449 Skrevet 14. mars 2020 11 minutter siden, Jerry Lee skrev: Litt redd for de hytteeierne... de er gamle nå og muligens i risikosonen. Det er for slike vi må ta grep, alle som en. Håper det synker inn etterhvert til de som YOLOer seg gjennom dette og tenker kun på seg selv. Anonymkode: 10723...b53 4
Jerry Lee Skrevet 14. mars 2020 #450 Skrevet 14. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er for slike vi må ta grep, alle som en. Håper det synker inn etterhvert til de som YOLOer seg gjennom dette og tenker kun på seg selv. Anonymkode: 10723...b53 Ja. Om slike besøk frarådes når den tid kommer må man jo bare følge opp hvor leit det enn er. Man vil jo ikke ta sjanser med dette. 2
Oransjesjel Skrevet 14. mars 2020 #451 Skrevet 14. mars 2020 Jeg synes det er leit at det ikke går an for folk å bare høre på de som vi faktisk har valgt til å styre landet vårt. (Så kan man jo synes hva man vil om det, men sånn er det nå - vi har bestemt at de har makta.) De innhenter den ekspertise de trenger for å ta gode avgjørelser for oss alle. Nå er ikke tida for å sette spørsmålstegn ved alt - nå er tida til å gjøre det man blir bedt om å gjøre! Og - det er ille at det må brukes ressurser på å få folk til å følge de enkleste sterke anbefallinger - at det må brukes makt og trusler om straff. Vil vi være bekjent av å være et folk som vimer rundt etter eget forgodtbefinnende og at alle kan lage sine egne regler? Da må vi jo gå for anarki da, den sterkestes rett osv... Vil vi virkelig dit? Vil vi dit hvor staten kommer hjem og sveiser igjen ytterdøra? Er det nødvendig? Dette er en helt spesiell situasjon, og krever spesielle regler - følg dem, for vårt alles beste! 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #452 Skrevet 14. mars 2020 De som mener at de ikke trenger å følge rådene til fagfolk og myndigheter bekrefter vel denne teorien: «de som er inkompetente vil ha liten innsikt i sin egen inkompetanse og dette har blitt kjent som Dunning-Kruger-effekten». Anonymkode: 78c23...0eb 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #453 Skrevet 15. mars 2020 Det at folk gjør dette fører jo bare til at man tar med smitte andre steder. Videre befinner de fleste hytter seg i småkommuner hvor de nødvendigvis ikke har kapasitet nok til å hjelpe dersom dere skulle bli syke. Disse småkommunene har nok med å prøve å ivareta egen befolkning, så dersom flere tusen reiser til hyttene sine vil det føre til enda mindre kapasitet blant helsearbeidere. Når man leser artikler om hyttefolk som nekter å reise hjem og flere strømmer til, får man ikke akkurat sympati for dere. Dette handler ikke om at dere har dårligere hygiene enn oss andre, men det er faktisk hensynsløst og egoistisk å trosse alle oppfordringer fra myndighetene, for å så dra fordi dere føler dere "tryggere" eller fordi dere "trenger en pause". Myndighetene har gitt ut ganske klare retningslinjer for hva folk bør gjøre og at folk skal holde seg i den kommunen de bor, jeg skjønner virkelig ikke hva dere tenker når dere velger å ikke bry dere om dette. Det er jo nettopp folk som velger å trosse retningslinjene, som gjør at det kommer til å ta mye lenger tid å stoppe smitten. Anonymkode: e592a...d40 7
Faktasjekk Skrevet 15. mars 2020 #454 Skrevet 15. mars 2020 Reise innenlands i Norge - Vi anbefaler at folk blir hjemme og ikke drar på hytta eller drar langt av gårde til nye lokalsamfunn. Hensikten er å ikke spre smitte til små lokalsamfunn, sier Guldvog. Han minner om at det holder at det kommer en person med smitte. Det å utsette flere små lokalsamfunn for smitte, er uheldig. - Vi må huske på også at små lokalsamfunn har færre ansatte i helsetjenesten og mindre kapasitet. Husk at du også kan bli syk, derfor er det lurt å være hjemme, sier Guldvog. https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/helsedirektoratet-ytdypder-om-omfattende-tiltak-for-a-hindre-spredning-av-covid-19 Hvis man leser hensikten med anbefalingen så er den meget konkret. Det er selvsagt greit å reise, det må folk uansett på grunn av jobb, for å handle, nødvendige legebesøk og så videre, men vurder hensiktsmessigheten. Hele Norges befolkning er ikke satt i karantene som noen later til å tro. Hvis en familie velger å tilbringe tiden på hytta i samme område/kommune/lokalsamfunn som de bor i og ikke belaster nærbutikken og helsetjenestene til små sårbare lokalsamfunn, så er det altså ingen regel eller anbefaling mot det, og ingen behøver og hetses inn i evigheten for dette. Følg FHIs råd om avstand og hygiene, så går det greit. Pust med magen. 4
emilie123 Skrevet 15. mars 2020 #455 Skrevet 15. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville bare si at jeg synes det er dårlig av dere å kalle oss stygge ting og for egoistiske når vi har valgt å ikke la oss styre fullstendig av alt hysteriet og reise på tur. Vi kan ikke la sykdommen vinne med å legge oss ned og ikke leve som normalt. Mange av oss har helt normal hygiene og er like renslige som dere, så dere kan bare spare dere for å omtale oss som hensynsløse folk. Ellers gjør vi akkurat det samme som dere, men vi velger da å prøve å ta det med ro og holde hodet litt kaldt. Ingen som er tjent med all skremselspropagandaen. Dette ordner seg. Det som virkelig er farlig, er hvis vi begynner å endre på alt og skremme folk unødig. Anonymkode: 542c4...29f Du har virkelig ikke skjønt noen ting 🤔 5
Bonito Skrevet 15. mars 2020 #456 Skrevet 15. mars 2020 Helt seriøst! Er det så vanskelig å forstå de potensielle ringvirkningene av å ikke følge de rådene som blir gitt? På vårt legekontor kommer vi nå på jobb også de dagene vi egentlig har fri, og jobber ræva av oss. Tro det eller ei men kapasiteten er ikke uendelig, og hvert kontor har nok med sine egne vettskremte pasienter. Vi trenger ikke egoistiske hyttefolk i tillegg! 8
Anim92 Skrevet 15. mars 2020 #457 Skrevet 15. mars 2020 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er virkelig edel. Selvfølgelig skulle du "heim". Anonymkode: af47e...be0 At det var? Er overhodet ikke edel. Jeg er småsint. Jeg er i risikogruppen om jeg blir smittet, men er ikke spesielt bekymra for meg sjelv. Men jeg er en god del mer bekymret for mamma'n min, som jeg faktisk er redd for vil være en av de som ville blitt veldig, veldig syke, av flere årsaker. Derfor reiser jeg for pokker ikke hjem. Jeg kan godt forstå at hytta virker forlokkende ved første tanke. Men om man tenker litt gjennom følgene, bør man holde seg hjemme. 6 av 8 smittede der jeg er fra, er fra korttenkte hytteturister. Endret 15. mars 2020 av Anim92 3
Kragebein Skrevet 15. mars 2020 #458 Skrevet 15. mars 2020 Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, spekulasjoner, hetsende og nedsettende innlegg, avsporinger og samtlige svar til dette. Vi anbefaler å følge myndighetenes anbefalninger. Tråden vil forbli stengt for videre diskujsjon. Kragebein, adm
Fremhevede innlegg