Gå til innhold

Dere som angriper oss hyttefolk...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Nå ber Hemsedals kommune hyttefolket om å dra hjem! 

Ser fram til alle de unnskyldningene folk nå finner på for at akkurat  de skal bli på hytta. 

Ferdinand Finans raser mot kommunelege og ordfører: 

-Hysteri og et overgrep mot individets frihet! Vinen var perfekt temperert og det lokale lamakjøttet var nettopp ankommet hytta! 🧐

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, EEØm skrev:

Så lenge vi ikke har husarrest, er det eneste problemet med dette at noen kan oppfatte det som om dere drar til en hytte i en typisk hyttegrend utenfor din hjemkommune. 

Jeg synes han bør bruke tiden sin på andre ting nå.

Nå synes jeg du blir unødvendig streng. Jeg er også vanvittig imot de som drar på hytte langt fra helsehjelp tilpasset dem og som handler på nærbutikken og puster på skiheisene, men dette var snakk om noen som befinner seg i sin kommune og som ikke tar på andre ting enn om de hadde vært hjemme. De trenger ikke en gang noe mer ambulansehelikopter om de skulle fått hjertestans enn om de hadde vært hjemme. 

Du er også unødvendig streng. Det er snakk om å handle på den butikken hun alltid handler, med mindre hun er ute og reiser. Hun er så godt som hjemme, bare at de har to hjem på nesten samme sted. Dette har færre konsekvenser enn barn som bor hos både mor og far som er skilt. 

Det er MYE værre å smitte noen i nabobygda som enda ikke har noen smittede enn å smitte noen i sin egen bygd. Det er nettopp derfor vi skal være for oss selv nå, for å hindre at nye områder blir smittet. Om hele Norge blir smittet i mars, kan ikke sykehusene behandle den lille andelen som trenger det. Om vi sparer noen steder til senere, vil vi ha kapasitet. 

Vi har som sagt ikke husarrest. De sier at vi ikke må reise fordi man kan smitte nye lokalsamfunn om man tar eller puster på ting der, og man kan risikere å overbelaste helsetilbudene der om man blir syke. Dersom disse faktorene ikke betyr noe, er det fremdeles lov å tenke selv siden det ikke er pålegg. Problemet er alle disse vi ser på nyhetene som reiser langt og bruker lokale butikker og andre fasiliteter. 

Norske myndigheter: Ikke reis!

Du: ...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke hytte, men kan skjønne hyttefolket.

Tar lang tid å utvikle sykdommen, så man kommer seg fint hjem.

Viktig at folk holder imunforsvaret oppe, er aktive, noe som er lettere å gjøre på hytta.

En fordel at folket sprer seg utover. Ikke går I same oppganger, gater osv.

Tenkte meg ut på tur I oslo I dag, men møter jo på så mange mennesker overalt, at det er en unødvednig smittekilde.

Anonymkode: cdaf3...42c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men slik er livet. Om jeg velger å hoppe utenfor ei bro, hopper du da etter?

Anonymkode: b1beb...d86

Selvfølgelig ikke, for det går jo utover en selv. 

Men i tilfeller som dette, der det potensielt kan berør mange andre og ikke en selv, da er det lett å bli fristet fordi "alle andre" driter i oppfordringen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke Ts men en hytteeier som er på helgetur til et av stedene som vi er oppfordret til ikke å reise til. Vi handlet mat i byen i går før vi reiste. Kjørte rett til hytta. Var ikke innom et eneste sted i hyttebygda. Det er også planen på hjemturen i morgen. Blir en av oss/eller begge syke i løpet av påfølgende døgn, ville vi uten problemer å klart å komme oss hjem. Vi hadde ikke under noen omstendigheter oppsøkt lege i «hytteområdet» Denne sykdommen lammer jo ikke på sekundet. Klarer fint en to timers biltur med evt feber og forkjølelses symptomer. 

Anonymkode: d6000...d66

I dag tidlig ble det redegjort for hvorfor dette ikke er en god ide. Hva om dere kolliderer med bilen, eller av andre trenger hjelp. Da strømmer det folk til for å hjelpe.
Eksempelet som ble brukt av en som gikk på ski og datt og brakk benet, da smittet han alle som kom for å hjelpe. Det er en grunn til at vi alle skal holde oss i ro nå. Er det så veldig vanskelig å fatte?

Anonymkode: f72d9...9f1

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men altså seriøst. Barn skal ikke gå på lekeplasser, møte hverandre osv, voksne skal ikke samles. Hva skal man ellers gjøre da? Sitte inne og ser tv i flere måneder? Ikke alle bor slik at de kan leke ute med barna utenfor huset. Det er heller ikke slik at folk som får corona blir skutt dødssyk på fem minutter. Blir man syk, så får man tid til å komme ned fra fjellet og få hjelp. 

Anonymkode: 84842...2e8

Hørt om bøker? Mange av dem kan man faktisk lære noe av også. Det sier i grunnen ganske mye om folk at de tror TV og serier er det eneste alternativet som finnes.

Anonymkode: cea33...47f

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyttene ligger på mindre steder. Helsevesen osv er tilpasset antall fastboende, med mulighet for økt kapasitet i korte perioder (feks påsken).

Man blir bedt om å ikke dra på hytta fordi disse mindre stedene ikke har mulighet til å håndtere mange syke med behov for helsehjelp samtidig. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå hvorfor de ber folk bli hjemme....

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Jeg er for at hyttefolk kan bevege seg. Som alle andre som beveger seg fra by til by uten at de har noen hytter, men kanskje velger å bo i hotell. 

Anonymkode: 9e89b...abf

Oppfordringen fra myndighetene er at folk bør holde seg hjemme.    Forflytter folk seg ifra A til B så er sjansen stor for at de legger igjenn spor etter seg eit eller annet sted underveis.   I verste fall kan de bli råka av en trafikkulukke underveis  som legg beslag på store ressurser innen eit allerede presset helsevesen.   

Det er lov å bruke hovude også for dem som  eier en hytter  på fjellet .  Når myndighetene går ut med en oppfordring så gjelder det sjølvsagt hele folket, og hytteeiere er vel  intet unntak sjølv om ein  føler seg priviligert  m/ hytte på fjellet.   

Ingen ønsker å ha et dødsfall på samvittigheten som følge av at kanskje "DIN vIrus" påførde andre dødlig utgang ! 😥     

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Norske myndigheter: Ikke reis!

Du: ...

Hva med å la ungene overnatte i campingvogna i hagen? Ville du latt dem gjøre det? Hva hvis campingvogna stod 500 m inn i skogen? Hva om den stod 20 km opp i heia? Hvor går grensa for deg? For meg går grensa om du oppholder deg utenfor ditt lokalsamfunn eller ville krevd mye mer av ambulanseressurser å bli hentet. Jeg tror myndighetene håper at vi ikke skal trenge tvang og at det holder å gi grunner for hvorfor vi skal følge det de sier. Det å holde seg i sitt lokalsamfunn og ikke treffe andre vil jeg si er å følge det de sier. Det å reise to timer til en hytte i en liten kommune, og attpåtil handle i lokalbutikken, er veldig langt fra å følge det de sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke hytte, men kan skjønne hyttefolket.

Tar lang tid å utvikle sykdommen, så man kommer seg fint hjem.

Viktig at folk holder imunforsvaret oppe, er aktive, noe som er lettere å gjøre på hytta.

En fordel at folket sprer seg utover. Ikke går I same oppganger, gater osv.

Tenkte meg ut på tur I oslo I dag, men møter jo på så mange mennesker overalt, at det er en unødvednig smittekilde.

Anonymkode: cdaf3...42c

Men problemet er at hyttefolket tar med seg smitte til disse små stedene. De kjøper seg en pølse på bensinstasjonen på veien og smitter der også. Kanskje svipper de innom butikken for å plukke opp en ekstra melk og vips smitte der også. Vi har fått beskjed om å holde oss i ro for å begrense smitten. Hvorfor det er så vanskelig å forstå begriper jeg ikke.

Anonymkode: 6acb4...919

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, EEØm skrev:

Hva med å la ungene overnatte i campingvogna i hagen? Ville du latt dem gjøre det? Hva hvis campingvogna stod 500 m inn i skogen? Hva om den stod 20 km opp i heia? Hvor går grensa for deg? For meg går grensa om du oppholder deg utenfor ditt lokalsamfunn eller ville krevd mye mer av ambulanseressurser å bli hentet. Jeg tror myndighetene håper at vi ikke skal trenge tvang og at det holder å gi grunner for hvorfor vi skal følge det de sier. Det å holde seg i sitt lokalsamfunn og ikke treffe andre vil jeg si er å følge det de sier. Det å reise to timer til en hytte i en liten kommune, og attpåtil handle i lokalbutikken, er veldig langt fra å følge det de sier. 

Norske myndigheter: ikke reis.

Du: …...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

i solidaritet så stopper hyttefolket før dem trer inn i ny kommune, vasker hendene sine, og kjører videre, det er beste løsningen for alle parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

i solidaritet så stopper hyttefolket før dem trer inn i ny kommune, vasker hendene sine, og kjører videre, det er beste løsningen for alle parter. 

Og tar med seg en lege, en ambulanse, en sykepleier og alt utstyr som hyttefolket potensielt vil trenge pluss at de og det helsepersonale de har med seg ikke tar eller puster på ting i ny kommune. Da går det bra. 

Anonymkode: e6bb0...e37

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må daglige ledere stille opp. Min mann har satt alle sine ansatte til å ha hjemmekontor, de har daglig video møter. De som hadde dratt på hytta, ble bedt om å dra hjem. De som blir på hytta mister flexitiden og bonuser,( dvs de skal være tilgjenglig fra 8-16) hytta er en fritidsbolig ikke hjemmekontor.  Om hans ansatte ikke følger gjeldene råd og anbefalinger, så blir det permiteringer. Det er ikke ferie, de er på jobb.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor ved en vei med mye hyttetrafikk og ser nå at flere reiser hjem fra hytta. Godt flere tar til seg rådene som kommer. 

Anonymkode: f6fd3...264

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

dette er jantelov til fingerspissene... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Tamsi

Hva skal man ellers gjøre da? Sitte inne og ser tv i flere måneder? Ikke alle bor slik at de kan leke ute med barna utenfor huset.

Anonymkode: 84842...2e8

Hva gjør dere på hytta egentlig? Som dere ikke kan gjøre hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bor ved en vei med mye hyttetrafikk og ser nå at flere reiser hjem fra hytta. Godt flere tar til seg rådene som kommer. 

Så bra! Vi så nettopp hytta vår på nrk nyheter, skulle gjerne vært der, men den står der etter dette også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott!
Har forøvrig fått SMS fra min kommune hvor de ber alle bare gå ut når det er høyst nødvendig og holde seg innen kommunen. 

Anonymkode: 5a08e...e17

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere ikke bare høre på det helsemyndighetene sier, og ta hensyn til andre? Herregud så mange egoistiske folk det er.

Anonymkode: 21ec8...b6c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...