Jerry Lee Skrevet 14. mars 2020 #421 Del Skrevet 14. mars 2020 11 minutter siden, futurama skrev: Jeg har vært i sivilforsvaret og vi får myndighet på lik linje med politi i alvorlige situasjoner!! Takk. Nettopp det jeg nevnte oppi her. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #422 Del Skrevet 14. mars 2020 Hyttene deres, om de ligger i større hyttefelt eller alene i skogen, tilhører en kommune og et helseområde. Disse områdene sliter allerede med å finne mange nok fra helsesektoren som kan jobbe da så mange er i karantene, noen er hjemme med barn som ikke kan være på skole/barnehage, andre er i risikogrupper. De holder nå på å rekruttere pensjonister som er i risikogruppen for at de skal eksponere seg for nettopp det som blir syke. I løpet av 1 uke kan hele Norge samle rundt 1000-1500 respiratoren som vil være livsnødvendig om man blir kritisk syk. Da tallene i Italia ikke er like relevante på grunn av flere spredningsområder og eldre befolkning generelt vil jeg ikke bruke deres statistikk, men på 1 uke har 3 eldre gått bort som følge av denne sykdommen - dette med 1000 bekreftede smitta og langt flere i karantene. Det virker lite, men dette er kun starten. Hva skjer når helseNorge ikke lengre har kapasitet til å hjelpe tror du? Viruset vil overleve på flater i flere dager, så så lenge dere ikke har handla via nettbutikk eller tatt med hjemmefra kan dere ha tatt med dere smitte (som nødvendigvis ikke viser symptomer før etter 14 dager - det er det inkubasjonstid betyr forresten) til en mindre plass som allerede sliter. I Frosta kommune kom noen fra Østlandet på besøk til en familie. En storfamilie. Denne familien hadde flere som var aktive i barnehage, skoler og arbeidsplasser både innenfor og utenfor kommunen. De har nå stengt kommunen på grunn av stor smitte. Vil du være ansvaret for at dette skjer i hyttesamfunnet ditt? Det er ikke galt at DU dro på hytta, og du tenkte sikkert ikke hva som kunne være så ille. Tanken var nok god med større plass for barna, og rom for dere å puste uten virus på alle kanter. Men dette viruset kan dere ha med dere, og smitte mangle flere med. Jeg ber dere, kjære hyttefolk, dere i karantene, egentlig alle der ute: La oss stå sammen å holde oss hjemme nå. Dra å kjøp melk om du ikke er syk, men for all del ikke spre mer enn vi må. Og kom dere hjem til kommunen deres som står på spreng for å sørge for tilstrekkelig helsehjelp for nettopp dere. Anonymkode: 2c28a...4fb 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #423 Del Skrevet 14. mars 2020 Jobber i barneskolen. Argumentet om "Men vi handlet hjemme" "vi møter ingen lokale" og "vi er ikke syke, blir vi syke så drar vi rett hjem, seff" må være de som sender lapper i timen og sier "Ja, men du sa at vi ikke skulle snakke nå?!" og alltid skal ha unntak for å ikke følge regler (som de selve, på demokratisk vis, har bestemt skal gjelde). Anonymkode: def40...5c7 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #424 Del Skrevet 14. mars 2020 Hva tenker dere om dette: Et pensjonistpar som til vanlig tilbringer like mye tid i et lite arvet hus i en liten kommune som i huset deres i byen. De dro til huset sitt i den lille kommunen for tre uker siden og er fortsatt der fordi den ene er i en svært utsatt risikogruppe og det er en god del smitte i byen. Den lille kommunene er ikke en typisk hyttekommune. Det er maksimum 20 hytter der. Er det greit? Anonymkode: 33e01...45e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #425 Del Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om dette: Et pensjonistpar som til vanlig tilbringer like mye tid i et lite arvet hus i en liten kommune som i huset deres i byen. De dro til huset sitt i den lille kommunen for tre uker siden og er fortsatt der fordi den ene er i en svært utsatt risikogruppe og det er en god del smitte i byen. Den lille kommunene er ikke en typisk hyttekommune. Det er maksimum 20 hytter der. Er det greit? Anonymkode: 33e01...45e Tenker at i slike tilfeller, siden de er så få, kan de ta kontakt med kommunen det gjelder å spørre om tillatelse. Jeg tror de ville fått det også. Anonymkode: 10723...b53 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #426 Del Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om dette: Et pensjonistpar som til vanlig tilbringer like mye tid i et lite arvet hus i en liten kommune som i huset deres i byen. De dro til huset sitt i den lille kommunen for tre uker siden og er fortsatt der fordi den ene er i en svært utsatt risikogruppe og det er en god del smitte i byen. Den lille kommunene er ikke en typisk hyttekommune. Det er maksimum 20 hytter der. Er det greit? Anonymkode: 33e01...45e De bør være i nærheten av fastlege, og folkeregisterert adresse. Spesielt det første er viktig om helsen skranter. Anonymkode: def40...5c7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #427 Del Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: De bør være i nærheten av fastlege, og folkeregisterert adresse. Spesielt det første er viktig om helsen skranter. Anonymkode: def40...5c7 Fastlegen kan vel ikke gjøre noe hvis man blir smittet? Sykehuset de tilhører er tre kvarters kjøretur unna. Den som ikke er i risikogruppen er pensjonert lege. Vet ikke om det har noe å si? Anonymkode: 33e01...45e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #428 Del Skrevet 14. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Fastlegen kan vel ikke gjøre noe hvis man blir smittet? Sykehuset de tilhører er tre kvarters kjøretur unna. Den som ikke er i risikogruppen er pensjonert lege. Vet ikke om det har noe å si? Anonymkode: 33e01...45e Dette er ikke en hypotetisk situasjon altså, den er virkelig. Anonymkode: 33e01...45e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #429 Del Skrevet 14. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen kan vel ikke gjøre noe hvis man blir smittet? Sykehuset de tilhører er tre kvarters kjøretur unna. Den som ikke er i risikogruppen er pensjonert lege. Vet ikke om det har noe å si? Anonymkode: 33e01...45e Jeg ville uansett gjort som min kommune har sendt SMS om. Å holde meg innen min kommune og mest mulig innendørs. Anonymkode: 5a08e...e17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #430 Del Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg ville uansett gjort som min kommune har sendt SMS om. Å holde meg innen min kommune og mest mulig innendørs. Anonymkode: 5a08e...e17 Ok, takk for svar. Kommunen her har ikke sendt en slik SMS. Anonymkode: 33e01...45e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #431 Del Skrevet 14. mars 2020 Håper det banker på hyttedøren din og du får beskjed om å dra hjem, det hintes jo til. Anonymkode: e60ce...3f1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #432 Del Skrevet 14. mars 2020 Jeg er dritt lei av alle folk som tror de kan velge smitte-nivå. Sry..står ikke på penga her..men faen heller, trodde, og skal aldri være i selskap med dere!!!!! Bransjer har permittert, og folk drar på hytta....skulle sagt dette til våre, så hadde mange fått en skyllebøtte om de trodde at dette er ferie, i en tid hvor bedriften blør. 'F deg (du vet hvem du er)! Anonymkode: 40ecf...77e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #433 Del Skrevet 14. mars 2020 Regler gjelder jo bare de andre! Ikke for meg! Anonymkode: 9d493...70f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #434 Del Skrevet 14. mars 2020 Vet dere om de fleste kommuner har sendt ut SMS om å holde seg i hjemkommunen eller om det gjelder kun kommunene med flest hytteeiere i områder som Hemsedal? Anonymkode: 33e01...45e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #435 Del Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regler gjelder jo bare de andre! Ikke for meg! Anonymkode: 9d493...70f Enig! Resten av de som drikker vin på sine rom hjelper deg Anonymkode: 40ecf...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #436 Del Skrevet 14. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det smittefare å forflytte seg fra sitt eget hjem i lukket bil til hytte der man ikke har naboer? Forklar gjerne. Anonymkode: 84842...2e8 Så du skal kun gå inn i hytta og ikke gå it før dere skal hjem? Du trenger ikke å handle mat og hvis du er syk (gor det kan ta opptil 14 dager før man får symptomer) så skal du holde deg på hytta for å ikke overbelaste helsetjenesten i akkurat den kommunen? Sakem er jo at ko, du kommer til å fylle bensin på turen, du kommer til å handle mat, du kommer til å dra i skiløypa og du kommer til å løpe ned til nærmeste øege og kreve legehjelp ved sykdom. Hold deg hjemme for faen! Hvor vanskelig skal det være? Anonymkode: cb459...db3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morhjertegod Skrevet 14. mars 2020 #437 Del Skrevet 14. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet dere om de fleste kommuner har sendt ut SMS om å holde seg i hjemkommunen eller om det gjelder kun kommunene med flest hytteeiere i områder som Hemsedal? Anonymkode: 33e01...45e Vi har fått sms, vi har hytte i Telemark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 14. mars 2020 #438 Del Skrevet 14. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet dere om de fleste kommuner har sendt ut SMS om å holde seg i hjemkommunen eller om det gjelder kun kommunene med flest hytteeiere i områder som Hemsedal? Anonymkode: 33e01...45e Jeg fikk sms fra hyttekommunen min om at endel kommunale tjenester ville bli stengt. Ingenting om at jeg ikke fikk komme dit. Men det gjør jeg ikke. Altså drar dit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #439 Del Skrevet 14. mars 2020 Bare fordi man har hytte betyr ikke at man skal drite i hva som er anbefalt. vi har 2 tomme hytter som ikke vurderes brukt engang. Etter å ha lest at så mange drar på hytta får jeg lyst til å kjøre innom bare for å se om det er mange på nærmeste hyttefelt. Mange fra Oslo som pleier å flytte på hytta rundt denne tiden. Anonymkode: a7b77...226 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #440 Del Skrevet 14. mars 2020 Vi har ikke fått sms, men kommunen gikk ut i media. Vi blir hjemme. Kommer til å bli et stort savn i påsken, men et offer vi gladelig tar. Anonymkode: 10723...b53 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg