Gå til innhold

Det er lov å bruke hodet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi står ovenfor en pandemi med store konsekvenser for både mennesker og land, men likevel så virker det som om mange sitter å venter på at statsministeren og/eller andre ledere skal fortelle dem hvordan de skal oppføre seg ute i samfunnet.

Det sto skrevet en eller annen plass at det antas at en smittebærer smitter i snitt 2,5 andre uten å i det hele tatt vite at man selv har smitten, og da kan man bare tenke seg hvor mange som da kan være smittet allerede uten å i det hele tatt ha en anelse om det. Det er ganske urovekkende å tenke på når man ser enkeltes holdning. 

Skoler, barnehager og mange sykehjem, omsorgsboliger etc har stengt eller ilagt besøksforbud, og det frarådes i hytt å pine. 

Det er feil tid å ha holdninger som «jeg er frisk, så jeg sprer ingen smitte», «skal bare», «jeg kjeder meg» etc. Det er på høy tid å bruke hode!

Her i huset har vi hytte på stua, spiller spill, går en tur i området og holder god avstand til møtende, leser bøker og andre aktiviteter sammen eller hver for oss, tar ikke i mot besøk, reiser ikke på besøk, handler kun når det ikke er noe mer mat å lage (og da handler vi for en ukes tid), holder kontakten med omverdenen på tlf, skype, facetime og facebook. Om noen i omkretsen vår trenger hjelp til å skaffe seg mat, medisiner eller annet nødvendig,  så handler vi inn det de trenger og setter det i gangen til de og de vippser oss beløpet vi har brukt. Å ja, vi kjeder oss også, men det er jo ikke akkurat skadelig.

Etter å ha lest mange innlegg så lurer jeg virkelig på hvordan voksne tenker når de ikke skjønner at dette er en fullstendig uvanlig situasjon som krever uvanlig levemåte i en tid fremover for å skåne både seg selv og andre. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor voksne mennesker må ha andre til å fortelle dem hvordan man som enkeltmenneske bør oppføre seg for å gjøre sitt for å minske risikoen for å spre smitte...

I en krise/unntakstilstand er det lov å bruke hode. 🤗

Anonymkode: e1950...2a6

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og før dere spør, vi handler til de i omkretsen vår samtidig som vi handler til oss selv. Vi har opprettet en messengergrupper der vi sier ifra at vi skal handle og kan handle til andre om de trenger noe den neste uka 😊

• Liker 1
Skrevet

Som om jeg skulle ha skrevet det selv, for vi har det omtrent akkurat slik her også 😊

I vår kommune er det ikke noen registrerte smittede ennå, men det kommer nok...

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og før dere spør, vi handler til de i omkretsen vår samtidig som vi handler til oss selv. Vi har opprettet en messengergrupper der vi sier ifra at vi skal handle og kan handle til andre om de trenger noe den neste uka 😊

Ikke lurt. Om den som handler er smittet vil denne personen spre smitte til mange husstander via varene de har tatt på. Husk at viruset lever i mange timer på overflater. 

Anonymkode: 7ef87...500

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lurt. Om den som handler er smittet vil denne personen spre smitte til mange husstander via varene de har tatt på. Husk at viruset lever i mange timer på overflater. 

Anonymkode: 7ef87...500

Her er det en person som handler til 2 husstander i tillegg til vår, vedkommende er enslig pensjonist med utdanning innen smittevern, og det benyttes engangsutstyr og god håndhygiene mellom hver levering og ut/inn av bilen. Så tenker at om det er en fast person som hjelper et par husstander og som tar alle mulige forebyggende tiltak i bruk så er det bedre enn at vi alle rusler rundt i butikken. 

Kanskje vi tenker helt toskete, men slik har vi valgt å gjøre det.

• Liker 1
  • Opprett ny...