Gå til innhold

Hvordan tilbereder og serverer du din beste biff?


fiskennemo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest tranedatter

Godt kjøtt behøver ofte bare salt og pepper.

Beste tilbehøver er parmesan/valnøtt/trøffel saus. (litt fløte, parmesan og valnøtter, salt/pepper, trøffel - mix og mos, varm opp forsiktig, server!)

Grøn salat til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen da!
Det er biff og blowjob i dag, og jeg trenger ny inspirasjon til biffen!! 😄 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tranedatter. Er det godt kjøttet, holder det med salt og pepper.
Jeg liker poteter som tilbehør. Enten i form av pommes frites, båtpoteter eller lignende. Stekte/bakte, altså

Hadde glemt at det var Biff&BJ-dag i dag... Kanskje jeg må ta opp en entrecote..
BJ-en blir det dårlig med

Anonymkode: 00649...237

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god biff trenger ikke annet enn litt salt og pepper. Stek den på høy varme, skal være varm igjennom, men rå inni. Tibehør potet, stekt løk og sopp. En god viltsaus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ronaldbrei said:

En god biff trenger ikke annet enn litt salt og pepper. Stek den på høy varme, skal være varm igjennom, men rå inni. Tibehør potet, stekt løk og sopp. En god viltsaus. 

Enig i stekemåte. Jeg foretrekker biffen min a bleu, da er den nesten ikke varm i midten en gang, men nydelig rød og mør. Tilbehør kan gjerne være både sopp og løk, gjerne stekte poteter og en god, hjemmelaget bearnaisesaus. Hvis jeg ikke kan få bearnaise vil jeg heller ha kryddersmør enn annen saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sier: salt og pepper er alt man trenger til godt kjøtt. Marinade er noe man bruker til seige, tørre eller smaksløse greier, ikke til biffkjøtt.

Jeg liker ovnsstekte potetbåter og soppstuing som tilbehør. 

Anonymkode: 179f2...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker helst indrefilet, og det viktigste er temperaturen. Jeg pleier å bruke bluetooth steketermometer og tar den ut på 49 grader kjernetemperatur. Krydrer kun med salt og pepper. Tilbehør er som regel ovnsbakte potetbåter og ovnsbakte grønnsaker samt bernaise.

Indrefilet er dessverre ganske dyrt, så jeg følger med på butikken og kjøper opp når jeg kan få den på datosalg med 40% rabatt. Det skjer titt og ofte ;) Backup er ytrefilet, er ikke videre begeistret for entrecote så den kjøper jeg aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det beste jeg vet til biff er rødvinssaus, men jeg kjøper den ferdig. Fjordland sin er helt ok men ikke å få tak i overalt. Så vanligvis går det heller i bearnaisesaus, da den er å få tak i overalt.

Biffene krydres med hvitløkspepper (som inneholder salt nok). Steker dem til blodvannet begynner å piple opp på oversiden, så snus kjøttet og stekes til det samme skjer på den stekte oppovervendte siden. Da er biffen ferdig. Rød og fin inni :) Jeg hater grå og helt gjennomstekt biff, noe så kjedelig!

Tilbehør er enten ovnstekte potetbåter, eller ris, og så smørstekte grønne asparges.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun salt og pepper. Foretrekker min biff godt stekt. Og det å steke en biff godt stekt uten at den blir seig og tørr er en kunst det også. 

Foretrekker med enten bakt potet eller potetmos til.

Bruker ikke saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steker biff i grillpanne, sånn at den får fine striper, steker med et lokk som også har striper.  Forvarmer panne med dette jernlokket sånn at alt er rimelig varmt før biffen går nedi pannen.  Da smør brenner, bruker jeg olje som tåler mye varme, men ikke ned i pannen, smører det inn på biffen(e) som kun saltes.  Pepper blir bittert om det får sterk varmebehandling, så det kan gjerne kvernes på biff etter ferdig stekt.  Flipper biffen etter ca 1-2 min, avhengig hvor tykk den er, sånn at jeg får krysstegninger av rillene fra pannen. Da slår jeg av varmen, og lar det stå ca 5 min.  Biffen er da rosa i midten og perfekt for meg.  I grillsesongen er helstekt biff også en favoritt, samme prinsipp som pannestekt - smører inn biffen med olje så den ikke setter seg fast og har litt salt på før jeg steker - den steker uansett så kort tid at den ikke rekker å bli tørr.  Biffen må være ute av kjøleskapet en god time før den skal stekes, så den ikke er iskald når den går i pannen eller grillen, da blir den lett brent utenpå og unødig rå inni om man ikke liker rød biff med litt brent skorpe.

Når biffen er ferdig snudd og varmen av, kan jeg varme sausen.  Lager den stort sett først, før jeg begynner på biffen, så den bare trenger å varmes opp.  Godt til biff er tranebærsaus, sherrysaus, whiskysaus, rødvinsaus og choron (bernaise med litt tomatpure) for å variere biffsausen litt.  Godt med French Fries (en Airfryer er favoritten å lage lavfettschips med).  Jeg serverer ofte maiskolber eller varm boksmais med smør og asparges i sesong.  Halvdelte bifftomater med dryss av olivenolje og parmesan sammen med 4-5 aspargesbønner rullet i en tørrsaltet baconstripe til baconet er stekt er smakfullt tilbehør.

Endret av Fantorang1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruner den raskt i panna på maks varme og så har jeg den i stekovnen på 200 grader i noen minutter avhengig av tykkelsen. Jeg liker den best medium og en biff av normal tykkelse får stå i 3-4 minutter. Har lært det av en kokk.

Anonymkode: 3da64...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt stykke med ENTRECOTE (over 600g) steker det hardt i panna med salt og pepper, evt hvitløk hvis jeg har det liggende. Har det inn i ovn på 60grader klokken 10, lar den stå til den når 58 grader rundt klokken 8 om kvelden. Tar den ut og dekker den med aluminiomsfolie  lg lar den hvilr mens jeg begynner med resten. Steker noen slotts potter, lager soppsaus og noen gode grønnsaker. Serves med maldon salt på bordet som vi kan stør over nam nam! 🤭 Der har du min manns favoritt biff middag❤️ 

-Kokk, som er en veldig lat kokk hjemme

Anonymkode: 8b7e2...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...