Gå til innhold

NRK: Oppdaget koronavirus blant 34.000 hyttefolk

ErGlad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg bestiller mat levert på døra, pakker den og klær inn i bilen, setter meg inn med barna, også drar vi til den avsidesliggende hytta vår hvor jeg kan ha hjemmekontor, ungene kan ha hjemmeskole og leke ute på et mye større, mer kupert og variert område. Vi kan fiske litt og vi kan ro og vi kan slappe av i total isolasjon. Hvordan er dette dumt for samfunnet? 

Anonymkode: fbcac...732

Fordi den kommunen dere reiser til har en smittevernberedskap tilpasset et innbyggertall på 3000 mennesker.

Når du så oppdager at du begynner å bli syk fordi du ikke visste at du ble smittet av noen andre for 14 dager siden. Hva gjør du da? Jo, mest sannsynlig tenker du at det bare er litt forkjølelse. Når du så får lungebetennelse og pustebesvær fordi du er over 40, og ungene dine begynner å få symptomer. Drar dere hjem da? Drar dere på legevakta? 

Og vi har også hytte på fjellet. Og å handle melk for 14 dager som jeg tar med meg, er utopisk. Det har vi ikke plass til. Så å si at dere ikke kommer til Å plassere hendene på en handlevogn eller puste på dama i kassen på den lille lokalbutikken tror jeg ingenting på. Har aldri opplevd å ikke ha «glemt noe» når jeg er på hytta. 

Så ja; egoist er ordet. Eller fullstendig idiot og mest sannsynlig en av disse som aldri tok 2BI på VGs og derfor tror virus er noe man kan se utenpå folk eller noe.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet snart ikke hva jeg synes er mest skummelt jeg, dette viruset... eller at jeg bor i et land med så mange idioter. 

Anonymkode: a7867...3c7

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Isambard skrev:

Man smitter ikke flere ved å være på hytta, så lenge man unngår kontakt med andre. Problemet er at det lokale helsevesenet ikke er dimensjonert for så mange. 

Men de fleste kan fint unngå å belaste det lokale helsevesenet ved å bruke hodet litt, og reise hjem ved første symptom. 

Anonymkode: 3a283...948

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, morhjertegod skrev:

Men vi som velger høre på mydighetene, vi som ikke drar på hytta. Vi velger også holde ungene våres hjemme, ikke handle hver dag. Høres ut som man kjeder seg til døde hjemme, men på hytta der er ordner alt seg.

Nei det gjør dere virkelig ikke! Kanskje akkurat DU gjør det, men det gjelder langt fa alle. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange har reisevei til hytta. Du kan være bærer. Det er en inkubasjonstid. Du drar innom butikken på veien, og her tar du på mange ting som andre tar på etter deg. Du kan smitte mange på din vei. 

Man skal lytte til de råd som gis. Bedrevitere som deg er det som gjør at svake og de i risikogruppen blir smittet. Skjerp deg! 

Anonymkode: c9f7b...f3d

Det er slettes ikke alle som gjør det! Man kan fint handle før man drar, lade/tanke før man det etc. Jeg har vært i kontakt med 0 mennesker, og tatt på 0 flater utenfor egen bil etter at jeg krysset Oslogrensen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det myndighetene burde sagt: 

1. Ingen får lov til å oppsøke mennesker utenfor familien, bensinstasjoner, butikker, apotek osv. utenfor egen bokommune.

2. Alle som er i risikosonen, syke/småsyk eller i karantene må oppholde seg i hjemkommunen. Alle hyttefolk med antydning til symptomer må reise hjem uten å stoppe på steder der man treffer folk på veien. 

Hvis disse rådene ble fulgt, kunne det bidra til mindre spredning. For hvis unger skal lufte seg i samme, trange bakgård i Oslo, vil det spre smitte. Og trassige tenåringer holdes enklere borte fra venner, fester og kjøpesentre om de er isolert på en hytte to km fra folk. Der vi bor kan ikke ungene stikke hodet utenfor døra uten å bli utsatt for smitte. Da hadde det vært bedre å sitte isolert fra folk i to uker.

Anonymkode: 3a11b...cf0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Helt til de får smitte der ute i marka! Og blir alvorlig syke! Da skal det brukes store ressurser for å hente de inn,  så blir de redningsressursene man bruker på dette også smittet. Helikopter kan ikke brukes på lenge fordi de må desinfisere hele maskinen. Folk tenker ikke i det hele tatt! Derfor vil smitten spre seg som ild i tørt gress, og mange vil dø. Vi prøvde iallefall.

Man drar jo hjem lenge før det. Ved den minste mistanke Om smitte drar man hjem, problem løst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man drar jo hjem lenge før det. Ved den minste mistanke Om smitte drar man hjem, problem løst. 

Et lite tips: Logg deg av kg, bruk eller tiden til å lese deg opp.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke smitter noen. Vi er unge voksne, og er ikke i risikogruppen. I tillegg er det meget kjedelig å være hjemme hele tiden, da i tillegg kommer i kontakt flere i forhold til å dra på hytta.

Hva er problemet? Bare 3 er smittet. De holder seg nok hjemme uansett.

Anonymkode: 323be...41b

Så mine nærmeste skal dø fordi du kjeder deg? 

Anonymkode: 5dde1...c96

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Du forutsetter at de tenker slik? Når man ser hvor mange det er som ikke vasker hendene en gang, så forutsetter du at denne familien på 5 slo på hjernen før de satte seg i bilen?

Og du forutsetter at alle som drar på hytter er brødhuer som ikke tenker i det hele tatt, og nærmest lar barna slikke opp etter veggene på lokalbutikken.  

Det er nettopp det jeg mener med å bruke hodet og tenke logisk. Jeg følger offentlige anbefalinger der jeg tenker de er logiske og gjelder for meg. Måten jeg og min familie km unngå å smitte flest mulig er ved å være på hytta vår langt unna tettbygd strøk, og helt uten å være i kontakt med andre mennesker, samtidig som vi er nære nok hjemme til å komme oss dit ved symptomer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og på veien hjem smitter du en masse folk.

Anonymkode: 0ff45...783

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Men dette blir akkurat samme diskusjon som de som gråter i avisen fordi det er så trist at det er negativt å hamstre:

Hvis du ukehandler og har et fornuftig forhold til hygiene og en hytte som ikke belaster hele samfunnet rundt dersom du skulle bli syk: slutt å føle deg truffet.

For dere ilagt karantene eller med hjemmekontor for å unngå spredning på jobb og som har hytte midt i et hyttefelt ELLER en kommune med få ressurser til å håndtere sykdom: pell dere hjem.

Skjønner du det nå?

Hvordan skal man det når anbefalingene er så generelle og man (som du ser) blir sablet ned på KG fir å bruke hodet sitt og tenke logisk fremfor å blindt følge alle anbefalinger? 

men det er ikke anbefalingene! Anbefalingene er at ALLE skal la vær å dra på hytta, i gen unntak, ingen nyanser🙄 og prøver man å argumentere for at det er helt ulogisk blir man halshugget. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du forutsetter at alle som drar på hytter er brødhuer som ikke tenker i det hele tatt, og nærmest lar barna slikke opp etter veggene på lokalbutikken.  

Det er nettopp det jeg mener med å bruke hodet og tenke logisk. Jeg følger offentlige anbefalinger der jeg tenker de er logiske og gjelder for meg. Måten jeg og min familie km unngå å smitte flest mulig er ved å være på hytta vår langt unna tettbygd strøk, og helt uten å være i kontakt med andre mennesker, samtidig som vi er nære nok hjemme til å komme oss dit ved symptomer.

Alle offentlige anbefalinger gjelder deg.

Anonymkode: 5dde1...c96

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, Energidronning skrev:

Lest eller hørt ganske mange, takk. Inkludert også svenske, amerikanske og andre utenlandske kilder. 

Jeg synes at Norge overreagerte denne uka, kanskje fordi vi ikke reagerte (eller for sent?) på begynnelsen. 

Sykdommen stabiliserte seg og på vei ned i Kina, forskerne utvikler vaksine...vi har mange grunner til å bli optimist! 😉

Sykdommen stabiliserte seg i Kina fordi de ikke er redde for å bruke tvang og vold. De boltet blant annet innbyggere inne i leilighetene sine. Det gjør ikke vi. De er heller ikke spesielt troverdige når det gjelder tall og statistikk.

En vaksine vil tidligst bli klar om ett til ett og et halvt år.

Anonymkode: 05994...19f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri ønsket noen døde, men jeg nærmer meg nå.

Jeg er både skuffet og lei meg over hvor egoistiske det norske folk er. Vi - etter folketall - er faktisk det landet i Europa som har flest smittede, pr. 13/3. Og det er jo fordi folk rett og slett driter i alle andre enn seg selv. 

En fordel håper jeg er at alle disse forbanna egoistene er de som blir syke og dør, men sånn er det vel ikke... de snor seg vel unna så de kan senere si at "det var det jeg sa, jeg ble ikke syk selv om jeg dro på hytta" eller "det gikk helt fint å være i bursdagsselskap" 

"Hvem skal få passet sitt påskrevet i dag? FOLK! TA'rei sammen!" 

Anonymkode: 3db5a...d59

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og her ligger noe av problemet, spesielt for folk på avsidesliggende hytter.

Hvor mange klarer ikke å beregne tidlig nok at ‘om noe skulle skje’ - alt har skjedd?

Symptomene kan være svært milde i starten, sånn at en ikke tenker over at dette er sykdom, før en plutselig våkner med pusteproblemer og panikk.

Da kan ikke ambulansehelikopter hente deg, og du vil legge beslag på en av de få ambulansene som er i en liten kommune. 

Sånn i tillegg. Det er generelt naivt å tro at dette har en full kontroll på. Spesielt i Oslo-området, hvor smitten nå er generelt i befolkningen. Nettopp fordi en er smittefarlig før symptomer bryter ut.

Viruset har ikke bestilt seg flybillett fra Kina til Norge. Det ble ført hit av mennesker. Nå er vårt mest effektive middel for å stoppe viruset i å reise videre, å stoppe mennesker fra å reise. Også på hytta.

Anonymkode: 85566...5fc

Eh, nei. Det er heldigvis ikke sånn influensa fungerer. Du går ikke fra «jeg merker ingen symptomer» til å helt plutselig ut av det blå ikke få puste. Du blir selvsagt gradvis dårligere. Hvis det hadde vært så brått og akutt hadde det jo vært totalt uforsvarlig for store deler av Norges befolkning som bor mer enn en time fra et sykehus.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ufattelig. Dette viruset kunne vi bekjempet effektivt. Folk har bare ikke vært så spesielt interessert i å gjøre det. Det er vel kanskje den største tragedien her nå. 

Og det er ikke godt å si hva som kan gjøres heller. Barneoppdragelse funker som kjent best på barn. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dugnadsånd my ass. Her er det mest den norske naiviteten og egoismen som rår.

Anonymkode: d00c9...dd7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri ønsket noen døde, men jeg nærmer meg nå.

Jeg er både skuffet og lei meg over hvor egoistiske det norske folk er. Vi - etter folketall - er faktisk det landet i Europa som har flest smittede, pr. 13/3. Og det er jo fordi folk rett og slett driter i alle andre enn seg selv. 

En fordel håper jeg er at alle disse forbanna egoistene er de som blir syke og dør, men sånn er det vel ikke... de snor seg vel unna så de kan senere si at "det var det jeg sa, jeg ble ikke syk selv om jeg dro på hytta" eller "det gikk helt fint å være i bursdagsselskap" 

"Hvem skal få passet sitt påskrevet i dag? FOLK! TA'rei sammen!" 

Anonymkode: 3db5a...d59

Mange av de som ikke bryr seg om myndighetenes råd vil også oppleve å miste eldre/syke familiemedlemmer. Det er nok 100 ganger verre enn å bli smittet selv. Merkelig at det er det å bli smittet selv mange fokuserer på, egentlig.

Anonymkode: 05994...19f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...