Gå til innhold

NRK: Oppdaget koronavirus blant 34.000 hyttefolk

ErGlad

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Energidronning skrev:

kanskje noen, la oss si 3-4?

men, alternativet, om de hadde kjedet seg hjemme, de ville også handlet!...nesten hver dag...hentet fersk brød og sånn...og de 3 barn ville ha sikkert besøkt noe kompiser osv. så antall smitte fra denne familien kunne være 8-10! 

dvs sammenligningen viser at det er bedre å dra! 

Men vi som velger høre på mydighetene, vi som ikke drar på hytta. Vi velger også holde ungene våres hjemme, ikke handle hver dag. Høres ut som man kjeder seg til døde hjemme, men på hytta der er ordner alt seg.

Endret av morhjertegod
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svært mange i dag er nok egentlig smittet med tanke på hvor mange som har gitt f i karantene og beveget seg ut. Det som er mer hårreisende er at hjernekapasiteten tydeligvis også påvirkes så sterkt. Meg meg meg meg meg og MEG. 

(Jeg er vanligvis ikke ekstrem, men nå synes jeg at de som med viten og vilje smitter andre- de bør enten få like høy straff som ABB, eller kommer det vaksine bør de nektes denne :sleep:)

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ååå, er det det ja, så nå er det plutselig lov å tenke selv likevel? Hva skjedde med «jævla egoister, følg offentlige anbefalinger helt blindt!»

Anonymkode: 3a283...948

Unnskyld meg, har du problemer med å uttrykke deg på en saklig måte? Problemet er jo at de fleste drar til typiske «hyttekommuner» i hopetall og overbelaster disse. 

Anonymkode: 86e12...541

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Isambard skrev:

Man smitter ikke flere ved å være på hytta, så lenge man unngår kontakt med andre. Problemet er at det lokale helsevesenet ikke er dimensjonert for så mange. 

Mange har reisevei til hytta. Du kan være bærer. Det er en inkubasjonstid. Du drar innom butikken på veien, og her tar du på mange ting som andre tar på etter deg. Du kan smitte mange på din vei. 

Man skal lytte til de råd som gis. Bedrevitere som deg er det som gjør at svake og de i risikogruppen blir smittet. Skjerp deg! 

Anonymkode: c9f7b...f3d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, morhjertegod skrev:

Men vi som velger høre på mydighetene, vi som ikke drar på hytta. Vi velger også holde ungene våres hjemme, ikke handle hver dag. Høres ut som man kjeder seg til døde hjemme, men på hytta der er ordner alt seg.

Helt til de får smitte der ute i marka! Og blir alvorlig syke! Da skal det brukes store ressurser for å hente de inn,  så blir de redningsressursene man bruker på dette også smittet. Helikopter kan ikke brukes på lenge fordi de må desinfisere hele maskinen. Folk tenker ikke i det hele tatt! Derfor vil smitten spre seg som ild i tørt gress, og mange vil dø. Vi prøvde iallefall.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg bestiller mat levert på døra, pakker den og klær inn i bilen, setter meg inn med barna, også drar vi til den avsidesliggende hytta vår hvor jeg kan ha hjemmekontor, ungene kan ha hjemmeskole og leke ute på et mye større, mer kupert og variert område. Vi kan fiske litt og vi kan ro og vi kan slappe av i total isolasjon. Hvordan er dette dumt for samfunnet? 

det er ikke dumt, bare sunn fornuft! 

mange er bare misunnelig, fordi dere eier hytte og har mulighet å gjøre dette, 

mange andre er ikke misunnelige (flertallet av befolkningen), men tenker irrasjonell, eller bare gjentar fra hva de hører fra media, eller ulike ikke helt profesjonelle kilder... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, Energidronning skrev:

mange andre er ikke misunnelige (flertallet av befolkningen), men tenker irrasjonell, eller bare gjentar fra hva de hører fra media, eller ulike ikke helt profesjonelle kilder... 

Du trekker misunnelseskortet her, virkelig? 

Anonymkode: 6a75e...f52

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Peanut skrev:

Svært mange i dag er nok egentlig smittet med tanke på hvor mange som har gitt f i karantene og beveget seg ut. Det som er mer hårreisende er at hjernekapasiteten tydeligvis også påvirkes så sterkt. Meg meg meg meg meg og MEG. 

(Jeg er vanligvis ikke ekstrem, men nå synes jeg at de som med viten og vilje smitter andre- de bør enten få like høy straff som ABB, eller kommer det vaksine bør de nektes denne :sleep:)

Dette kan lett gps-trackes i ettertid.

Anonymkode: 711e2...1e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Energidronning skrev:

Jeg for eksempel er ikke misunnelig, bare forbanna. Jeg mener de er forferdelige mennesker.  Den meningen har jeg gjort meg opp selv.

Anonymkode: 459f7...95c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I ditt cenario er jo ikke problemet AT de drar på hytta, men MÅTEN det blir gjort på. 

De kunne handlet på lokalbutikken sin før de dro og kjørt direkte ( evt. Tisset i en veikant) da hadde de ikke smittet en sjel, mest sannsynlig ville de smittet flere i byen, da ville det vært vanskeligere å unngå folk. 

Anonymkode: 3a283...948

Du forutsetter at de tenker slik? Når man ser hvor mange det er som ikke vasker hendene en gang, så forutsetter du at denne familien på 5 slo på hjernen før de satte seg i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
16 minutter siden, Energidronning skrev:

kanskje noen, la oss si 3-4?

3-4? Du skjønner ikke at de "3-4" er kilden til smitte i hele sin omgangskrets også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Jo fordi man sprer smitte ved å bevege seg rundt! Uansett. Så blir folk syke og må fraktes ned fra hyttene sine av personell som trengs til helt andre ting. Det er jo ikke bare de i faresonen som har noe å frykte slik mange tror. Ved at kapasiteten på sykehusene blir sprengt vil alle være i fare! Om du får et hjerteinfarkt, kreft, slag, eller annen alvorlig sykdom er du ikke garantert hjelp om hele sykehussektoren er sprengt av mennesker som er alvorlig syk av Carona smitte.  Derfor er dette så alvorlig, mange tror at "jeg er ikke utsatt" men det vet de ikke noe om. Det gjør denne pandemien så farlig, og derfor så harde restriksjoner som nå mange bare driter i fordi de "vet så mye bedre" en de som kan dette.

Jeg vil gjerne se kilder som viser at coronaviruset hopper utenfor bilen min og sprer seg videre når jeg tar alt av forholdsregler; bestiller mat på døra hjemme, pakker ut i bilen, kjører direkte den timen det tar å kjøre til hytta som ligger avsidesliggende men fortsatt så nær at det er null problem for meg å kjøre direkte hjem igjen om noe skulle skje.

Selvfølgelig mener jeg ikke at folk skal besøke hyttefelt og hyttekommuner, men det er Mange i Norge som har andre typer hytter som faktisk kan bidra til å hjelpe til i en vanskelig situasjon fordi man finner en annen ro der, har lettere for å aktivisere barna og er i mye mer isolasjon der enn hjemme. 

Mulig en stor del av Norges befolkning ikke kjenner til denne formen for hyttetur... Men men. 

Anonymkode: fbcac...732

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne se kilder som viser at coronaviruset hopper utenfor bilen min og sprer seg videre når jeg tar alt av forholdsregler; bestiller mat på døra hjemme, pakker ut i bilen, kjører direkte den timen det tar å kjøre til hytta som ligger avsidesliggende men fortsatt så nær at det er null problem for meg å kjøre direkte hjem igjen om noe skulle skje.

Selvfølgelig mener jeg ikke at folk skal besøke hyttefelt og hyttekommuner, men det er Mange i Norge som har andre typer hytter som faktisk kan bidra til å hjelpe til i en vanskelig situasjon fordi man finner en annen ro der, har lettere for å aktivisere barna og er i mye mer isolasjon der enn hjemme. 

Mulig en stor del av Norges befolkning ikke kjenner til denne formen for hyttetur... Men men. 

Men dette blir akkurat samme diskusjon som de som gråter i avisen fordi det er så trist at det er negativt å hamstre:

Hvis du ukehandler og har et fornuftig forhold til hygiene og en hytte som ikke belaster hele samfunnet rundt dersom du skulle bli syk: slutt å føle deg truffet.

For dere ilagt karantene eller med hjemmekontor for å unngå spredning på jobb og som har hytte midt i et hyttefelt ELLER en kommune med få ressurser til å håndtere sykdom: pell dere hjem.

Skjønner du det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Energidronning skrev:

Misunnelig på folk som ikke klarer å tenke? Neppe! Hvorfor det så forferdelig vanskelig å forstå at når befolkningen i et område plutselig øker med flere titalls tusen så har det stort potensiale for å overbelaste et helsevesen som ikke på noen måte er dimensjonert for det. Selv om man er på hytta så er man ikke immun mot hjerteinfarkt, hjerneslag, beinbrudd og blindtarmbetennelse. Dette er tilstander som krever mer eller mindre øyeblikkelig hjelp og vil belaste helsevesenet der man befinner seg. Et helsevesen som har mer enn nok med å ta seg av de innbyggerne som er hjemmehørende der i disse tider.  

Med tanke på smitte så er kanskje ikke den enkelte hytteferierende i seg selv et stort problem, men det store antallet mennesker som plutselig befinner seg i et område med et helsevesen som ikke er dimensjonert for å håndtere dette kan fort bli det. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Blondie65 skrev:

Men dette blir akkurat samme diskusjon som de som gråter i avisen fordi det er så trist at det er negativt å hamstre:

Hvis du ukehandler og har et fornuftig forhold til hygiene og en hytte som ikke belaster hele samfunnet rundt dersom du skulle bli syk: slutt å føle deg truffet.

For dere ilagt karantene eller med hjemmekontor for å unngå spredning på jobb og som har hytte midt i et hyttefelt ELLER en kommune med få ressurser til å håndtere sykdom: pell dere hjem.

Skjønner du det nå?

Men da er vi helt enige da ;) 

Forøvrig har jeg hytte i hyttekommune  selv og drar selvfølgelig ikke dit nå. Men jeg vet om flere som har et lite sted i nærheten av hjemme hvor de er i mer isolasjon enn hjemme, samt er fornuftige folk som Ikke hamstrer og løper med bensinstasjoner på veien dit, og jeg ser ingen grunn til å stille dem i et dårlig lys. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke smitter noen. Vi er unge voksne, og er ikke i risikogruppen. I tillegg er det meget kjedelig å være hjemme hele tiden, da i tillegg kommer i kontakt flere i forhold til å dra på hytta.

Hva er problemet? Bare 3 er smittet. De holder seg nok hjemme uansett.

Anonymkode: 323be...41b

Mulig det er kjedelig å holde seg hjemme i 14 dager, men det er bedre å holde seg hjemme enn at noen andre ikke får oppleve de   14 dagene!

Anonymkode: 11707...2d1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
23 minutter siden, Energidronning skrev:

Misunnelig, vi har en kjempe fin hytte. Er påskestemning der, har wifi, alt vi måtte trenge. Men jeg skjønner at lokalsamfunnet der ikke kan håntere dette, om alle skal komme dit. Ikke har de legevakt i mærheten, nærmeste sykehus er langt unna, de lokale ønsker ikke byfolk  skal komme rekende å smitte apotek, butikk ansatte osv... Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå, de som bor der ønsker oss ikke der nå, det må man da respektere.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og her ligger noe av problemet, spesielt for folk på avsidesliggende hytter.

Hvor mange klarer ikke å beregne tidlig nok at ‘om noe skulle skje’ - alt har skjedd?

Symptomene kan være svært milde i starten, sånn at en ikke tenker over at dette er sykdom, før en plutselig våkner med pusteproblemer og panikk.

Da kan ikke ambulansehelikopter hente deg, og du vil legge beslag på en av de få ambulansene som er i en liten kommune. 

Sånn i tillegg. Det er generelt naivt å tro at dette har en full kontroll på. Spesielt i Oslo-området, hvor smitten nå er generelt i befolkningen. Nettopp fordi en er smittefarlig før symptomer bryter ut.

Viruset har ikke bestilt seg flybillett fra Kina til Norge. Det ble ført hit av mennesker. Nå er vårt mest effektive middel for å stoppe viruset i å reise videre, å stoppe mennesker fra å reise. Også på hytta.

Anonymkode: 85566...5fc

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er jo hvis dere blir syke på hytta, så er nødvendigvis ikke det lokale legekontoret dimensjonert for tusenvis av hyttefolk! 

Anonymkode: ebf5f...f5a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, Energidronning skrev:

Det høres ikke ut som du forholder deg til profesjonelle kilder, i hvertfall. 

Og: «De er bare misunnelige!» Si meg, er du fjorten år gammel? Den retorikken der høres nemlig ut som noe litt umodne folk trekker frem i et slikt tilfelle.

Anonymkode: 86e12...541

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...