Gjest Blondie65 Skrevet 14. mars 2020 #21 Del Skrevet 14. mars 2020 Kåre og Anne har to barn i skolealder og et i barnehage. Men myndighetene har stengt både skole og barnehage så Kåre og Anne er tvunget til hjemmekontor. Heldigvis går det greit med jobbene deres. Men det er jo helt umulig å få jobbet med tre unger rundt beina som krever sitt, så de pakker sammen og drar på hytten på fjellet - for der kan ungene ri av seg energien sin ute. På vei til hytten, stopper de på bensinstasjon for å kjøpe diesel. Og ungene får seg noe godis som de selv peker ut i hyllene. Når de nærmer seg hytten drar de innom den store Coop butikken i hyttekommunen og gjør storhandel. Hele familien elsker denne butikken og det er jo litt adspredelse for energiike barn som har sittet lenge og kjedet seg i bil. Etter noen dager på hytten får Anne melding fra jobb at deres kollega Guro sin mann er blitt korona syk. Guro og Anne arbeider tett sammen, så Anne er nå ilagt karantene. Nå dere, hvor mange har Kåre og Anne smittet på veien til hytten fordi de ikke klarte "å kjede seg hjemme"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #22 Del Skrevet 14. mars 2020 «Meeeeeh det er så kJeDeLiG å sitte hjemme i to uker, jeg mååå på hytten fordi jeg er ung og j***** egoistisk og korttenkt!» HOLD DERE HJEMME, er det så pokkers vanskelig? Og dere selverklærte eksperter som er helt «slapp av, dette går fint, er bare en oppauset iNfLuEnSa» bare klapp igjen. Hvorfor skal man heller høre på dere enn faktiske eksperter? Anonymkode: 6a75e...f52 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #23 Del Skrevet 14. mars 2020 Hvis jeg bestiller mat levert på døra, pakker den og klær inn i bilen, setter meg inn med barna, også drar vi til den avsidesliggende hytta vår hvor jeg kan ha hjemmekontor, ungene kan ha hjemmeskole og leke ute på et mye større, mer kupert og variert område. Vi kan fiske litt og vi kan ro og vi kan slappe av i total isolasjon. Hvordan er dette dumt for samfunnet? Anonymkode: fbcac...732 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #24 Del Skrevet 14. mars 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske sikker på at jeg ikke smitter noen. Vi er unge voksne, og er ikke i risikogruppen. I tillegg er det meget kjedelig å være hjemme hele tiden, da i tillegg kommer i kontakt flere i forhold til å dra på hytta. Hva er problemet? Bare 3 er smittet. De holder seg nok hjemme uansett. Anonymkode: 323be...41b Da håper jeg dere ikke får den hjelpen dere trenger, om dere skulle bli så syke. De som er fastboende tenker jeg har rett på helsehjelp før dere, når dere er så innmari stokk dumme at dere går imot det myndighetene sier! Anonymkode: b307a...02d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #25 Del Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis jeg bestiller mat levert på døra, pakker den og klær inn i bilen, setter meg inn med barna, også drar vi til den avsidesliggende hytta vår hvor jeg kan ha hjemmekontor, ungene kan ha hjemmeskole og leke ute på et mye større, mer kupert og variert område. Vi kan fiske litt og vi kan ro og vi kan slappe av i total isolasjon. Hvordan er dette dumt for samfunnet? Anonymkode: fbcac...732 Høres topp ut. Anonymkode: dd2e3...0ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #26 Del Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis jeg bestiller mat levert på døra, pakker den og klær inn i bilen, setter meg inn med barna, også drar vi til den avsidesliggende hytta vår hvor jeg kan ha hjemmekontor, ungene kan ha hjemmeskole og leke ute på et mye større, mer kupert og variert område. Vi kan fiske litt og vi kan ro og vi kan slappe av i total isolasjon. Hvordan er dette dumt for samfunnet? Anonymkode: fbcac...732 Det er noe helt annet enn at små kommuner med store hyttefelt invaderes av folk som «kjeder seg». Anonymkode: 86e12...541 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #27 Del Skrevet 14. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Det er noe helt annet enn at små kommuner med store hyttefelt invaderes av folk som «kjeder seg». Anonymkode: 86e12...541 Kjeder seg, det er jo på hytta det er kjedelig. Anonymkode: dd2e3...0ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #28 Del Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har ikke tenkt på at de drar på hytta for å isolere seg? Og "egoist"? Det nye inn ordet... Er så lei slike som deg, du ønsker bare å piske opp situasjonen. Du høres faen meg ut som Goebbels. Du som skulle vært i isolat. Anonymkode: dd2e3...0ba Folk drar jo ikke for å isolere seg når hyttefeltet er fullt av andre folk som «kjeder seg». Anonymkode: 86e12...541 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duftavsommerregn Skrevet 14. mars 2020 #29 Del Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg bestiller mat levert på døra, pakker den og klær inn i bilen, setter meg inn med barna, også drar vi til den avsidesliggende hytta vår hvor jeg kan ha hjemmekontor, ungene kan ha hjemmeskole og leke ute på et mye større, mer kupert og variert område. Vi kan fiske litt og vi kan ro og vi kan slappe av i total isolasjon. Hvordan er dette dumt for samfunnet? Fordi når alle gjør dette sprer dere smitte! Og disse hyttesamfunnene har ikke kapasitet til å hjelpe når mange blir syke! Så om barnet ditt får akutt lungebetennelse fordi de har blitt smittet, men egentlig ikke var i faresonen så er dere fucked! Når alle tenker slik blir det hele byer på hyttene og smitten sprer seg over store områder. Men det er vel ikke opp til deg å bestemme og vurdere dette, det har myndighetene gjort. De må bare følge det opp med makt! For å diskutere med slike mennesker som reiser på hytten mitt i en krisetid går det bare ikke an å snakke fornuft med, da hadde de ikke i utgangspunktet dradd. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #30 Del Skrevet 14. mars 2020 10 minutter siden, Blondie65 skrev: Kåre og Anne har to barn i skolealder og et i barnehage. Men myndighetene har stengt både skole og barnehage så Kåre og Anne er tvunget til hjemmekontor. Heldigvis går det greit med jobbene deres. Men det er jo helt umulig å få jobbet med tre unger rundt beina som krever sitt, så de pakker sammen og drar på hytten på fjellet - for der kan ungene ri av seg energien sin ute. På vei til hytten, stopper de på bensinstasjon for å kjøpe diesel. Og ungene får seg noe godis som de selv peker ut i hyllene. Når de nærmer seg hytten drar de innom den store Coop butikken i hyttekommunen og gjør storhandel. Hele familien elsker denne butikken og det er jo litt adspredelse for energiike barn som har sittet lenge og kjedet seg i bil. Etter noen dager på hytten får Anne melding fra jobb at deres kollega Guro sin mann er blitt korona syk. Guro og Anne arbeider tett sammen, så Anne er nå ilagt karantene. Nå dere, hvor mange har Kåre og Anne smittet på veien til hytten fordi de ikke klarte "å kjede seg hjemme"? I ditt cenario er jo ikke problemet AT de drar på hytta, men MÅTEN det blir gjort på. De kunne handlet på lokalbutikken sin før de dro og kjørt direkte ( evt. Tisset i en veikant) da hadde de ikke smittet en sjel, mest sannsynlig ville de smittet flere i byen, da ville det vært vanskeligere å unngå folk. Anonymkode: 3a283...948 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 14. mars 2020 #31 Del Skrevet 14. mars 2020 (endret) Flott at man omsider tar dette på alvor - noe som går klart frem når jeg leser svarene her - men hjelpe meg om dette hadde skjedd for to uker siden, da hadde svarene vært "jammen, vi må da få lov til å kose oss" og bla bla bla. Husker diskusjonen Alle som hoster, nyser eller snuser bør holde seg hjemme for bare ti dager siden der jeg som AB ble overkjørt av flertallet med svar som: Quote Ja nå går Norge under altså. Herregud for ett hysteri, gå på jobb og lev som før dette er bare tull eller Quote Om alle skal mure seg inne ved hosting og snufsing så vil samfunnet stoppe opp. Vi er i Skandinavia i mars måned. Snufsing og hosting er en del av hverdagen for halve befolkningen. Dette går ikke. eller Quote Nei, man er ikke syk fordi man har litt hoste og er snørrete. Ærlig talt. Den allmenne stemningen har definitivt snudd, men "meg, meg, meg"-mentaliteten henger fortsatt igjen hos enkelte. Endret 14. mars 2020 av Bix 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energidronning Skrevet 14. mars 2020 #32 Del Skrevet 14. mars 2020 4 minutter siden, Blondie65 skrev: Nå dere, hvor mange har Kåre og Anne smittet på veien til hytten fordi de ikke klarte "å kjede seg hjemme"? kanskje noen, la oss si 3-4? men, alternativet, om de hadde kjedet seg hjemme, de ville også handlet!...nesten hver dag...hentet fersk brød og sånn...og de 3 barn ville ha sikkert besøkt noe kompiser osv. så antall smitte fra denne familien kunne være 8-10! dvs sammenligningen viser at det er bedre å dra! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #33 Del Skrevet 14. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg bestiller mat levert på døra, pakker den og klær inn i bilen, setter meg inn med barna, også drar vi til den avsidesliggende hytta vår hvor jeg kan ha hjemmekontor, ungene kan ha hjemmeskole og leke ute på et mye større, mer kupert og variert område. Vi kan fiske litt og vi kan ro og vi kan slappe av i total isolasjon. Hvordan er dette dumt for samfunnet? Anonymkode: fbcac...732 Nettopp! Hvis denne hytta i tillegg ligger ikke så alt for langt fra hjemmet ditt, og du kan kjøre hjem relativt kjapt hvis dere får symptomer så er det 0 problem. Anonymkode: 3a283...948 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #34 Del Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Fordi når alle gjør dette sprer dere smitte! Og disse hyttesamfunnene har ikke kapasitet til å hjelpe når mange blir syke! Så om barnet ditt får akutt lungebetennelse fordi de har blitt smittet, men egentlig ikke var i faresonen så er dere fucked! Når alle tenker slik blir det hele byer på hyttene og smitten sprer seg over store områder. Men det er vel ikke opp til deg å bestemme og vurdere dette, det har myndighetene gjort. De må bare følge det opp med makt! For å diskutere med slike mennesker som reiser på hytten mitt i en krisetid går det bare ikke an å snakke fornuft med, da hadde de ikke i utgangspunktet dradd. Men rådet burde vært "ikke oppsøk hyttesamfunn eller hyttekommuner", ikke "ikke reis på hytta". Det er da vitterlig ikke noe problem at de som har avsidesliggende hytter i kommuner som ikke er vanlige hyttekommuner drar dit fordi det vil gi familien bedre hverdagsvilkår i den ekstreme situasjonen vi nå har kommet i. Selvfølgelig forutsatt at man tar alt av forhåndsregler i forhold til reisen, mat osv. Anonymkode: fbcac...732 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #35 Del Skrevet 14. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noe helt annet enn at små kommuner med store hyttefelt invaderes av folk som «kjeder seg». Anonymkode: 86e12...541 Ååå, er det det ja, så nå er det plutselig lov å tenke selv likevel? Hva skjedde med «jævla egoister, følg offentlige anbefalinger helt blindt!» Anonymkode: 3a283...948 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #36 Del Skrevet 14. mars 2020 At viruset ikke er farlig for folk flest, betyr allikevel at for noen er det veldig farlig. Og hvis alle det er veldig farlig for blir syk samtidig så klarer ikke helsetjenesten å behandle alle. Da må det prioriteres, og noen vil dø. Hvis man klarer å hindre at mange blir syke samtidig kan vi kanskje unngå å måtte prioritere, og man kan unngå dødsfall. Så selv om jeg meste sannsynlig ikke blir veldig dårlig, så ønsker jeg ikke at helsevesenet skal måtte prioritere mellom å behandle min mor på 66 og min venninne som har kreft. Anonymkode: 3ba1a...4af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #37 Del Skrevet 14. mars 2020 Jeg er så sint på dere som har dratt opp dit på hytta. Jeg ønsker dere dritt i livet og at dere alltid fra og med nå forbinder å dra på den hytta med en diger klump i magen og gnagende samvittighet. For dere har blod på hendene. Dere setter blant annet bestefar i fare. Han som vi velger å ikke besøke en stund fremover, sånn at han er trygg. Dere setter dere langt foran alle som bor i kommunene der oppe. Det er en gammel befolkning som bor i Hallingdal. Manges kjære besteforeldre og foreldre. Jeg er så sint på dere at jeg nesten vil gråte over hvor egoistiske dere er. Deres egoisme gjør meg så vondt. Vær så snill å dra hjem. Jeg ber dere. Anonymkode: 459f7...95c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 14. mars 2020 #38 Del Skrevet 14. mars 2020 Man smitter ikke flere ved å være på hytta, så lenge man unngår kontakt med andre. Problemet er at det lokale helsevesenet ikke er dimensjonert for så mange. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duftavsommerregn Skrevet 14. mars 2020 #39 Del Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men rådet burde vært "ikke oppsøk hyttesamfunn eller hyttekommuner", ikke "ikke reis på hytta". Det er da vitterlig ikke noe problem at de som har avsidesliggende hytter i kommuner som ikke er vanlige hyttekommuner drar dit fordi det vil gi familien bedre hverdagsvilkår i den ekstreme situasjonen vi nå har kommet i. Selvfølgelig forutsatt at man tar alt av forhåndsregler i forhold til reisen, mat osv. Jo fordi man sprer smitte ved å bevege seg rundt! Uansett. Så blir folk syke og må fraktes ned fra hyttene sine av personell som trengs til helt andre ting. Det er jo ikke bare de i faresonen som har noe å frykte slik mange tror. Ved at kapasiteten på sykehusene blir sprengt vil alle være i fare! Om du får et hjerteinfarkt, kreft, slag, eller annen alvorlig sykdom er du ikke garantert hjelp om hele sykehussektoren er sprengt av mennesker som er alvorlig syk av Carona smitte. Derfor er dette så alvorlig, mange tror at "jeg er ikke utsatt" men det vet de ikke noe om. Det gjør denne pandemien så farlig, og derfor så harde restriksjoner som nå mange bare driter i fordi de "vet så mye bedre" en de som kan dette. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #40 Del Skrevet 14. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk drar jo ikke for å isolere seg når hyttefeltet er fullt av andre folk som «kjeder seg». Anonymkode: 86e12...541 Veldig mange har hytte utenfor allfarvei og oppjazzede hyttefelt. Der jeg har hytte er det ingen andre i mils omkrets. Anonymkode: 711e2...1e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg