Gå til innhold

Hvorfor kjempe mot naturen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et sikkert et mildt sagt politisk ukorrekt standpunkt, men er det egentlig riktig at menneskene skal kjempe mot coronaviruset hvis man tar utgangspunkt i økologi og naturvern?

Jeg forstår at man ønsker å sikre sin egen eksistens, men ser man det med Moder Jords øyne, er vi bare snyltere og skadedyr som legger asfalt der det tidligere vokste blomster, og hogger trær for å bygge fabrikker. Menneskene utdrydder arter, og lager rot i naturens hierarki ved å flytte dyr til områder der de ikke hører hjemme.

Så kommer et coronavirus og ordner litt opp blant inntrengerne.

Og så kjemper vi mot det - samtidig som man snakker om å redde miljøet.

Hvorfor ikke i det miste prøve å se sammenhengen; hva om vi ikke er velkommen på denne planeten selv om vi kaller den "vår", akkurat som indianerene heller ikke syntes det var greit at man invanderte kontinentet deres; når menneskenaturen har så mye grådighet og egoisme i seg, kan man - sett fra et objektivt synspunkt - forstå at Moder Jord kanskje ikke vil ha oss her lenger før vi endrer vår måte å tenke på.

Hybris er et gresk ord for hovmod, og gang på gang viser det seg i historien at personer og riker med altfor store ambisjoner til slutt faller; hva om menneskeheten er blitt så høye på seg selv at vi kanskje har gått litt for langt? At vi må bli litt mer ydmyke, og erkjenne at også naturen kan snakke til oss ...?

Anonymkode: 2ec34...ae2

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow! Jeg er faktisk helt enig med deg🙌🏽👏🏼

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

er det egentlig riktig at menneskene skal kjempe mot coronaviruset hvis man tar utgangspunkt i økologi og naturvern?

Ja. Selvfølgelig skal vi forsøke å redde så mange liv som mulig. Moder jord vinner jo til slutt uansett, men vi får prøve så lenge vi kan.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen gang tenkt på at det også er naturlig å kjempe for sin egen velvære? Hadde mennesket gitt opp så snart vi hadde dystre tider i møte så hadde vi vært utryddet for lenge siden

Anonymkode: d42b8...84d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen gang tenkt på at det også er naturlig å kjempe for sin egen velvære? Hadde mennesket gitt opp så snart vi hadde dystre tider i møte så hadde vi vært utryddet for lenge siden

Anonymkode: d42b8...84d

Selvfølgelig er det naturlig, men når den velværen går ut over omgivelsene i den grad det skjer idag, er det kanskje ikke så rart man møter motstand?

Vi er bare gjester her, ikke herrer, men vi oppfører oss som om denne kloden var vår private eiendom.

Dersom vi hadde levd mer i pakt med naturen, slik menneskene gjorde i riktig gamle dager, uten å på liv og død fly hit og dit, hadde viruset antagelig ikke nådd Norge, og i alle fall ikke spredd seg med den farten det har gjort idag.

For min del er jeg ingen miljøfanatiker, men heller idealist, og har ikke noe imot håpløst gammeldagse begrep som måtehold og ydmykhet, og når jeg nå ser enkeltes reaksjoner på dette, med replikker som ...

Synes egentlig de bare kan dø. Så er vi kvitt dem

... hamstring av varer, salg av antibac til blodpris på finn.no, og så videre - synes jeg det kanskje burde være på tide å gå litt inn i oss selv, og erkjenne at vi kanskje er på feil spor.

For min del tror jeg at dersom jeg får viruset, tror jeg ikke at kroppen min er sterk nok til å vinne denne kampen, så hvis man ikke får kontroll over spredningen, kommer jeg nok til å måtte si farvel til dette livet.

Trist nok for min del, men verden går ikke under av den grunn; det som derimot ville ha vært virkelig trist, var om folk ikke lærte noe av dette, og bare fortsatte i samme spor - for den veien menneskeheten er på idag, kan ikke fortsette i det uendelige; skal man leve i et fellesskap med planeten vi bor på, må man kunne leve i harmoni med den, ikke i krig.

Der hvor de grå gatene i Oslo er idag, var det en gang blomster, trær, bekker; fugler som sang, og jeg lurer på om ikke dette livet sett med naturens øyne ga langt mer mening enn en bussholdeplass full av folk som stirrer på hver sin mobiltelefon fordi de må sjekke hva som skjer på Facebook.

- Brian

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et sikkert et mildt sagt politisk ukorrekt standpunkt, men er det egentlig riktig at menneskene skal kjempe mot coronaviruset hvis man tar utgangspunkt i økologi og naturvern?

Jeg forstår at man ønsker å sikre sin egen eksistens, men ser man det med Moder Jords øyne, er vi bare snyltere og skadedyr som legger asfalt der det tidligere vokste blomster, og hogger trær for å bygge fabrikker. Menneskene utdrydder arter, og lager rot i naturens hierarki ved å flytte dyr til områder der de ikke hører hjemme.

Så kommer et coronavirus og ordner litt opp blant inntrengerne.

Og så kjemper vi mot det - samtidig som man snakker om å redde miljøet.

Hvorfor ikke i det miste prøve å se sammenhengen; hva om vi ikke er velkommen på denne planeten selv om vi kaller den "vår", akkurat som indianerene heller ikke syntes det var greit at man invanderte kontinentet deres; når menneskenaturen har så mye grådighet og egoisme i seg, kan man - sett fra et objektivt synspunkt - forstå at Moder Jord kanskje ikke vil ha oss her lenger før vi endrer vår måte å tenke på.

Hybris er et gresk ord for hovmod, og gang på gang viser det seg i historien at personer og riker med altfor store ambisjoner til slutt faller; hva om menneskeheten er blitt så høye på seg selv at vi kanskje har gått litt for langt? At vi må bli litt mer ydmyke, og erkjenne at også naturen kan snakke til oss ...?

Med det argumentet kan vi forsåvidt legge ned helsevesenet. Naturen får gå sin gang med alle fødsler, infeksjoner, hjerteproblemer, kreft, hull i tennene osv.

Anonymkode: 2689f...f28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Med det argumentet kan vi forsåvidt legge ned helsevesenet. Naturen får gå sin gang med alle fødsler, infeksjoner, hjerteproblemer, kreft, hull i tennene osv.

Anonymkode: 2689f...f28

Å føde var ikke alltid like trygt i gamle dager, men så vidt jeg vet, klarte også kvinner å føde barn før sykehusenes tid ...?

Faktisk er hele produksjonen av et nytt menneske - fra nytelsen ved sex til det ferdige barnet som blir født, en genistrek fra naturens side.

- Brian

AnonymBruker
Skrevet

Så om jeg leser innlegget ditt rett har du aldri tatt en vaksine, aldri vært hos tannlegen, aldri blitt operert, aldri tatt en paracett? 

Anonymkode: b14b5...167

• Liker 2
Skrevet

Stakkars natur. Her prøver den desperat å redde seg selv, og vi NEKTER plent å gi oss🙈

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Så om jeg leser innlegget ditt rett har du aldri tatt en vaksine, aldri vært hos tannlegen, aldri blitt operert, aldri tatt en paracett? 

Anonymkode: b14b5...167

Naturligvis har jeg det, men veien er lang fra å ta en paracet til å kjempe om den siste pakningen med doruller, liksom veien er lang fra å plante et frø til å bygge en firefelts motorvei.

Det handler om innstillingen - ydmykhet eller hovmod; man kan med tvang gå inn for å bygge eller gjøre noe i strid med naturen, og klare det, men hva skjer så ...? Et eksempel er regnskyll som skaper oversvømmelser i byene - dette hadde vært unngått dersom bekkene hadde vært der, og jorden kunne suge til seg vannet. Og hvor praktiske store folkemengder er, ser vi idag, der man i Kina bygger skyskrapere side om side - så kommer et lite virus, og vips - alle blir smittet.

Man kan prise seg lykkelig over at menneskene enda ikke har klart å kolonisere andre planeter, for ser man på menneskets historie - som er full av kriger, vold og maktbruk, er det lite som tyder på et fremtidig økologisk paradis på Mars: man hadde sikkert klart å skape fullt kaos også der.

- Brian

AnonymBruker
Skrevet

Når verden er overbefolket, når byer og veier har spist opp mye natur, når mennesker har forurenset mye, er det lov å tenke slik.

Jeg er enig. Coronaviruset kan være naturens svar på menneskers herjinger på jorden. Men du kjenner oss mennesker; vi elsker vår egen art så mye og vil gjøre alt for å sikre vår eksistens, og da ville vi heller reddet vår egen art enn jorden hvis det sto mellom de to. Når naturen svarer med en epidemi klarer ikke mennesker å se lenger enn nesetippen; vi fortsetter å gjøre skadende handlinger, både individuelt og samfunnet, egoister som vi er, og vi kommer til å skade enda mer.

Anonymkode: 21e23...d24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det var egoistiske, selvsentrerte, usolidariske mennesker (kanskje noen kriminelle😆) som strøk med av dette viruset, så hadde jeg vært enig. Men det er hovedsakelig de eldre som dør, og det synes jeg er trist. De har bygget opp landet, levd gjennom vonde tider, og de fortjener bedre enn å bli kastet til ulvene nå. 

Anonymkode: a1953...b5a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig. Og jeg har tenkt det samme lenge. Jeg skjønner ikke argumentet om at så mange som mulig skal overleve. Overleve hva? Om en 90-åring overlever korona-sykdommen, så overlever han uansett ikke til syvende og sist, det er det ingen som gjør.

Hvorfor er poenget at alle mennesker skal leve så lenge som mulig? 

Anonymkode: c7886...7ff

AnonymBruker
Skrevet

Du får si hva du vil. Jeg trives godt med brillene på nesen min her jeg sitter. 

Jeg kjemper ikke mot naturen. Jeg er en del av naturen. Naturen er i utvikling. Det samme er og har menneskene vært. Teknologifremskritt hadde ikke vært mulig uten naturen og utviklingen naturen selv har lagt grunnlaget for. Både synet og brillene mine stammer fra naturen. Sistnevnte har bare gått gjennom flere ledd på svært kort tid. 

Anonymkode: 863c3...af7

• Liker 1
  • Opprett ny...